This research is focusing on
some gender projections of one of important female figures of the newly
established Republic, pianist and pedagogue Ferhunde (Remzi). When the
political conditions, economic dynamics and the revolutionary changes of a
socio-cultural life of the time were considerated right, Ferhunde Erkin, was
one of the women that were expected to give a different social perception and
shape according to the modern norms, she was a one of that kind of versatile women
- pioneers in many areas of new (more Western) style of life. The aim of this study is to draw an attention to a portrait
of a woman, mother of two and wife of one of the leading Turkish composers as
well as a successful concert pianist and important national ecole setter, pedagogue
of many internationally well-known Turkish pianists and music educators. In the
context of descriptive study, directly and indirectly related with the issue
literature, interviews with her and with her students and relatives were
studied and evaluated through the research process.
Bu çalışmada, toplumsal cinsiyet projeksiyonları bağlamında yeni
kurulan Cumhuriyetin önemli kadın figürlerinden biri olan piyanist ve pedagog
Ferhunde (Remzi) Erkin üzerinde durulmuştur. Dönemin politik koşulları,
ekonomik dinamikleri ve sosyo-kültürel yaşamda gerçekleştirilmek istenen devrim
niteliğindeki değişimler dikkate alındığında, Ferhunde Erkin, toplumsal algıyı
yeniden ve de çağdaş normlara göre şekillendirmeleri beklenen, pek çok alanda
öncülük yapmış çok yönlü kadınlarımızdan biridir. Cumhuriyetin ilk yıllarında,
önceden alışıldığı gibi yalnız belli, kentli bir kesime hitap etmekten ziyade, toplumun
geneline önerilen, sanatsal-kültürel yaşam içerisindeki varlığı ile dikkat
çekmiş önemli kadın rol-modellerdendir. Bu anlamda, hem başarılı bir konser
piyanisti, hem de günümüzde dünya çapında bilinen pek çok önemli Türk piyanist
ve müzik eğitimcisinin yetiştiği ulusal bir ekolün kurucu isimlerinden, önemli
bir piyano pedagogu olarak çalışmalarına dikkat çekilmek istenmiştir. Bu
bağlamda kendisi ile doğrudan ve dolaylı ilgili ulaşılabilen literatür
taranmış, röportajları incelenmiş, yetiştirdiği öğrencilerden olan kaynak
kişilerle yapılan görüşmeler değerlendirilerek, konuyu aydınlatmaya dönük
betimsel bir survey gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2018 |
Submission Date | March 13, 2018 |
Acceptance Date | May 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |