Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ONE OF THE WOMEN ROL-MODELS OF A NEW REPUBLIC: PIANIST AND PEDAGOG FERHUNDE ERKİN

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 35 - 41, 06.06.2018
https://doi.org/10.26695/mukatcad.2018.14

Öz

This research is focusing on
some gender projections of one of important female figures of the newly
established Republic, pianist and pedagogue Ferhunde (Remzi). When the
political conditions, economic dynamics and the revolutionary changes of a
socio-cultural life of the time were considerated right, Ferhunde Erkin, was
one of the women that were expected to give a different social perception and
shape according to the modern norms, she was a one of that kind of versatile women
- pioneers in many areas of new (more Western) style of life. The aim
of this study is to draw an attention to a portrait
of a woman, mother of two and wife of one of the leading Turkish composers as
well as a successful concert pianist and important national ecole setter, pedagogue
of many internationally well-known Turkish pianists and music educators. In the
context of descriptive study, directly and indirectly related with the issue
literature, interviews with her and with her students and relatives were
studied and evaluated through the research process.

Kaynakça

  • Ali, F. (2000). Ferhunde Erkin: Tuşlar arasında…, Ferhunde Erkin’e armağan. “Onur ödülü Altın Madalyası Sahipleri” Dizisi No. 12, Ankara: SCA Vakfı Yayınları.
  • Çalgan, K. (1991). Duyuşlar Ulvi Cemal Erkin. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Ertaş, P. (1975). Ferhunde Erkin ile Bir Konuşma. Filarmoni Dergisi, Sayı 119, 11-16. Ankara: Kalite Matbaası.
  • İlyasoğlu, E. (2007), Yirminci yüzyıl Türk müzik tarihinin bir simgesi piyanist ve pedagog Ferhunde Erkin'in vefatı ardından. Cumhuriyet gazetesi, 18 Temmuz 2007, Allegro köşesi.
  • Karaesmen, E. (2002). Kamuran Gündemir piyanist, hoca ve Cumhuriyet aydını. “Kamuran Gündemir’ e armağan. Onur ödülü Altın Madalyası Sahipleri” Dizisi No. 14, Ankara: SCA Vakfı Yayınları.
  • Selek, C. (1968). “Türkiye'nin ilk kadın konser piyanisti ve piyano eğitimcisi”, Filarmoni Dergisi, Ocak Sayısı, Ankara.
  • http://www.ferhundeerkin.com/cavidan-selek.htm . 06.01.2015
  • http://www.ferhundeerkin.com/dogan-hızlan.htm . 06.01.2015
  • http://www.ferhundeerkin.com/fotograflar.htm . 06.01.2015
  • http://www.ferhundeerkin.com/ufuk-cakmak.htm . 06.01.2015

TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA BİR KADININ PORTRESİ: YENİ CUMHURİYETİN ROL-MODELLERİNDEN PİYANİST VE PEDAGOG FERHUNDE ERKİN

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 35 - 41, 06.06.2018
https://doi.org/10.26695/mukatcad.2018.14

Öz

Bu çalışmada, toplumsal cinsiyet projeksiyonları bağlamında yeni
kurulan Cumhuriyetin önemli kadın figürlerinden biri olan piyanist ve pedagog
Ferhunde (Remzi) Erkin üzerinde durulmuştur. Dönemin politik koşulları,
ekonomik dinamikleri ve sosyo-kültürel yaşamda gerçekleştirilmek istenen devrim
niteliğindeki değişimler dikkate alındığında, Ferhunde Erkin, toplumsal algıyı
yeniden ve de çağdaş normlara göre şekillendirmeleri beklenen, pek çok alanda
öncülük yapmış çok yönlü kadınlarımızdan biridir. Cumhuriyetin ilk yıllarında,
önceden alışıldığı gibi yalnız belli, kentli bir kesime hitap etmekten ziyade, toplumun
geneline önerilen, sanatsal-kültürel yaşam içerisindeki varlığı ile dikkat
çekmiş önemli kadın rol-modellerdendir. Bu anlamda, hem başarılı bir konser
piyanisti, hem de günümüzde dünya çapında bilinen pek çok önemli Türk piyanist
ve müzik eğitimcisinin yetiştiği ulusal bir ekolün kurucu isimlerinden, önemli
bir piyano pedagogu olarak çalışmalarına dikkat çekilmek istenmiştir. Bu
bağlamda kendisi ile doğrudan ve dolaylı ilgili ulaşılabilen literatür
taranmış, röportajları incelenmiş, yetiştirdiği öğrencilerden olan kaynak
kişilerle yapılan görüşmeler değerlendirilerek, konuyu aydınlatmaya dönük
betimsel bir survey gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Ali, F. (2000). Ferhunde Erkin: Tuşlar arasında…, Ferhunde Erkin’e armağan. “Onur ödülü Altın Madalyası Sahipleri” Dizisi No. 12, Ankara: SCA Vakfı Yayınları.
  • Çalgan, K. (1991). Duyuşlar Ulvi Cemal Erkin. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Ertaş, P. (1975). Ferhunde Erkin ile Bir Konuşma. Filarmoni Dergisi, Sayı 119, 11-16. Ankara: Kalite Matbaası.
  • İlyasoğlu, E. (2007), Yirminci yüzyıl Türk müzik tarihinin bir simgesi piyanist ve pedagog Ferhunde Erkin'in vefatı ardından. Cumhuriyet gazetesi, 18 Temmuz 2007, Allegro köşesi.
  • Karaesmen, E. (2002). Kamuran Gündemir piyanist, hoca ve Cumhuriyet aydını. “Kamuran Gündemir’ e armağan. Onur ödülü Altın Madalyası Sahipleri” Dizisi No. 14, Ankara: SCA Vakfı Yayınları.
  • Selek, C. (1968). “Türkiye'nin ilk kadın konser piyanisti ve piyano eğitimcisi”, Filarmoni Dergisi, Ocak Sayısı, Ankara.
  • http://www.ferhundeerkin.com/cavidan-selek.htm . 06.01.2015
  • http://www.ferhundeerkin.com/dogan-hızlan.htm . 06.01.2015
  • http://www.ferhundeerkin.com/fotograflar.htm . 06.01.2015
  • http://www.ferhundeerkin.com/ufuk-cakmak.htm . 06.01.2015
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Sibel Paşaoğlu

Yayımlanma Tarihi 6 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2018
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Paşaoğlu, S. (2018). TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA BİR KADININ PORTRESİ: YENİ CUMHURİYETİN ROL-MODELLERİNDEN PİYANİST VE PEDAGOG FERHUNDE ERKİN. Marmara Üniversitesi Kadın Ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, 2(1), 35-41. https://doi.org/10.26695/mukatcad.2018.14