Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

KADIN ÖĞRETMENLERİN MARUZ KALDIĞI PSİKOLOJİK ŞİDDETİN ETKİLERİ

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 66 - 97, 01.07.2025

Öz

Amaç: Bu araştırma, 2013-2023 yılları arasında kadın öğretmenlerin psikolojik şiddete maruz kalmasını ve etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: PRISMA rehberine uygun olarak yürütülen bu derleme, ilgili dönemde yayımlanan çalışmaların analizine dayanmaktadır. Türkçe ve İngilizce anahtar kelimelerle çeşitli veri tabanlarında yapılan taramada 383 araştırma belirlenmiş, dahil edilme kriterlerini karşılayan 6 çalışma incelenmiştir.
Bulgular: Çalışmaların çoğu, eğitim kurumlarındaki psikolojik şiddet türleri ile bunların psikolojik ve performansa yönelik etkilerini ele almıştır (n=2). En yaygın ölçüm aracı Mobbing Ölçeği’dir (n=2). Kadın öğretmenlere yönelik yaygın psikolojik şiddet biçimleri arasında söylenti yayma, dışlama ve görüşlerin dikkate alınmaması yer almaktadır.
Sonuç: Kadın öğretmenlerin kıdem fark etmeksizin psikolojik şiddete maruz kalabileceği ve bunun psikolojik, sosyal ve mesleki olumsuzluklara yol açtığı belirlenmiştir. Bu etkiler, iş performansını düşürebilir ve meslekten ayrılmaya kadar varabilir.

Kaynakça

  • Abay, A. (2009). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin psikolojik şiddvdgıları ile sosyal destek algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Adams, T. (2005). Feminization of professions: The case of women in dentistry. Canadian Journal of Sociology, 30(1), s. 71-94.
  • Acker, J. (1990). Hierarchies, jobs, bodies: A theory of gendered organizations. Gender ve society, 4(2), 139-158.
  • Akgeyik, T., Delen, M. G., Uşen, Ş., & Omay, U. (2009). İşyerinde psikolojik taciz olgusu: Niteliği, yaygınlığı ve mücadele stratejisi. In Journal of Social Policy Conferences (No. 56). Istanbul University.
  • Aksan, G., & Karakoç, D. (2024). Kadına Yönelik Şiddetle Mücadelede Formel Mekanizmaların İşlevi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 14(2), 199-221.
  • Altınışık, S. (1995). Kadın öğretmenlerin okul müdürü olmasının engelleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), s. 333-334.
  • Anderman, E., Eseplage, D. L., Reddy, L. A., McMahon, S. D., Martinez, A., Lane, K. L., . . . Paul, N. (2018). Teachers’ reactions to experiences of violence: An attributional analysis. Social psychology of education, 21, s. 621-653.
  • Avci Aksu, B. (2014). İşletmelerde kadın çalışanlara yönelik aile dostu insan kaynakları politikaları, iş-aile çatışması ve desteğinin iş doyumu ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi. İzmir : Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Akyildiz, M. (2014 ). Kadına yönelik şiddetle mücadelede bir model olarak şiddet önleme ve izleme merkezi. (Master's thesis, Adli Tıp Enstitüsü).
  • Ankara İş ve Meslek Sahibi Kadınlar Derneği (2010). Toplumsal Cinsiyet-Yoksulluk İlişkisi: Değişen Aile İçi Dinamikler Üzerinden Bir Okuma. 1-15.
  • Bagilhole, B., & White, K. (2011). Introduction: Building a feminist research network. In Gender, power and management: A cross-cultural analysis of higher education (pp. 1-19). London: Palgrave Macmillan UK.
  • Bazancir, S. (2013). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin psikolojik yıldırmaya ilişkin algıları (Diyarbakır ili örneği). Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bedir, N., Ekerbiçer, H. Ç., İnci, B., Köse, E., Karatepe, U., Demirbaş, M., . . . Kılıç, Z. (2017). Sakarya’da Yaşayan Bir Grup Kadının Şiddvdgı. Sakarya Tıp Dergisi, 7(4), s. 188-196.
  • Björkqvist, K., Österman, K., & Hjelt‐Bäck, M. (1994). Aggression among university employees. Aggressive behavior, 20(3), 173-184..
  • Blase, J., & Blase, J. (2003). The phenomenology of principal mistreatment: Teachers’ perspectives. Journal of Educational Administration, 41(4), 367-422.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard university press.
  • Brown, R., & Hewstone, M. (2005). An integrative theory of intergroup contact. Advances in experimental social psychology, 37(37), 255-343.
  • Bulut, S., & Gürkan, E. (2022). Öğretmene yönelik şiddet. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 6(11), 77–92.
  • Butler, J. (1990). Gender trouble: Feminism and the subversion of identity. Routledge.
  • Chappell, D., & Di Martino, V. (2006). Violence at work (3rd ed.). International Labour Organization. Connell, R. W. (2020). Masculinities. Routled
  • Council of Europe. (2011). Kadına Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye Dair Avrupa Konseyi Sözleşmesi (İstanbul Sözleşmesi). https://rm.coe.int/1680462545
  • Cushman, P. (2005). Let's hear it from the males: Issues facing male primary school teachers. Teaching and teacher education, 21(3), s. 227-240.
  • Çobanoğlu, Ş. (2005). Mobbing: İşyerinde duygusal saldırı ve mücadele yöntemleri. Timaş Yayınları.
  • Dangaç, G. (2007). Örgütlerde psikolojik yıldırma (mobbing) ve bir araştırma. Master's thesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Davenport, N. Z. (1999). Mobbing in workplace: Is it an epidemic? Article of Postgraduate, 12(1-2).
  • De Cordova, F., Berlanda, S., Pedrazza, M., & Fraizzoli, M. (2019). Violence at school and the well-being of teachers. The importance of positive relationships. Frontiers in psychology, 10, 1807.
  • Demir, A. (2020). Toplumsal Cinsiyvdgısı ve Kariyer Kararsızlığı: Sinop Örneği. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(22), s. 1-17.
  • Di Martino, V., & Musri, M. (2001). Guidance for the prevention of stress and violence at the workplace. Ministry of Human Resources Malaysia and International Labour Organization, Kuala Lumpur.
  • Doğan, İ. (2007). Sosyoloji: Kavramlar ve sorunlar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Duffy, M. (2020). Recognizing and Responding to Workplace Bullying and Mobbing. From Discord to Harmony: Making Your Workplace Hum, 17.
  • Eagly, A. H. (1987). Sex differences in social behavior: A social-role interpretation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Einarsen, S., Hoel, H., Zapf, D., & Cooper, C. L. (2003). Bullying and emotional abuse in the workplace: International perspectives in research and practice. Taylor & Francis.
  • Erginer, A., & Saklan, E. (2020). Öğretmenlik mesleğinin bir kadın mesleğine dönüşmesinin yaratabileceği sorunlara yönelik öğretmen adaylarının geliştirdikleri çözüm önerileri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 363–393..
  • Ertürk, A. (2013). Yıldırma davranışları: Maruz kalanlar ve etkilenenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), s. 161-173.
  • Finne, L. B., Knardahl, S., ve Lau, B. (2011). Workplace bullying and mental distress—a prospective study of Norwegian employees. Scandinavian journal of work, environment ve health, s. 276-287.
  • Fitzgerald,, L. F., Drasgow, F., ve Magley, V. J. (1999). Sexual harassment in the armed forces: A test of an integrated model. Military Psychology, 11(3), s. 329-343.
  • Fox, S., & Stallworth, L. E. (2010). The battered apple: An application of stressor-emotion-control/support theory to teachers’ experience of violence and bullying. Human Relations, 63(7), s. 927-954.
  • Galtung, J. (1969). Violence, peace, and peace research. Journal of peace research, 6(3), 167-191.
  • Gökçek, E. (2021). Sportif Performansta Zihinsel Kontrol: Wegner'in İronik Süreçleri Kuramı Üzerine Sistematik Derleme. Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Gökkaya, V., & Kocacık, F. (2005). Türkiye’de çalışan kadınlar ve sorunlar. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), s. 195-219.
  • Hobbes, Thomas (2017), Leviathan veya Bir Din ve Dünya Devletinin İçeriği, Biçimi ve Kudreti (Çev. Semih Lim), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 15.Baskı
  • Işık, İ. (2015). İnsan Kaynakları Yönetimi Profesyonellerinin İş Ortamındaki Zorbalık Davranışlarına Dair Perspektifleri: Zorbalığın Tanımı, Nedenleri ve Sonuçları. Çalışma ve Toplum, 4(47), s. 237-274.
  • Kan, Ç. (2018). Kadına Yönelik Aile İçi Psikolojik Şiddet Ve Toplumsal Hukuki Kodları. AİLE EKSENLİ ŞİDDETTEN SOSYAL TRAVMALARA, s. 94-113.
  • Karadere, G. (2024). Yükseköğretimde Kadın Akademisyenlerin Yaşadığı Eşitsizlik Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Muhakeme Dergisi, 7(1), 121-132.
  • Katz, J., & Arias, I. (1999). Psychological abuse and depressive symptoms in dating women: Do different types of abuse have differential effects. Journal of family Violence, s. 281-295.
  • Kilic, E. D. (2009). Psychological violence in learning organizations: A case study in Sanliurfa, Turkey. Social Behavior and Personality: an international journal, 37(7), s. 869-879.
  • Koçak, O. & Hayran, N. (2011). Çalışma hayatında kadına yönelik taciz (mobbing): Kocaeli-Körfez ilçesi örneği. Uluslararası, 9, 23-25.
  • Kolburan, G. (2020). Adli Psikoloji Bakış Açısıyla: DUYGUSAL İSTİSMAR. Seçkin Yayıncılık
  • Kök, M., & Ercengiz, M. (2017). Öğretmenlerin Mobbing Algılayışları ile Boyun Eğici Davranışlar Arasındaki İlişkinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turan: Stratejik Araştırmalar Merkezi, 9(36), s. 276-289.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
  • Lewis, J., Coursol, D., & Wahl, K. H. (2002). Addressing issues of workplace harassment: Counseling the targets. Journal of Employment Counseling, 39(3), s. 109-116.
  • Lewis, S., & Orford, J. (2005). Women's experiences of workplace bullying: Changes in social relationship. Journal of community ve applied social psychology, 15(1), s. 29-47.
  • Linsley, P. (2006). Violence and aggression in the workplace. Oxford: Radcliffe Publishing.
  • McDonald, P. (2012). Workplace sexual harassment 30 years on: A review of the literature. International Journal of Management Reviews, 14(1), 1-17.
  • McLean, L., & Connor, C. M. (2015). Depressive symptoms in third‐grade teachers: Relations to classroom quality and student achievement. Child development, 86(3), 945-954. Moher, D., Liberati , A., Tetzlaff, J., Altman, D., & The PRISMA Group. (2010). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. International Journal of Surgery, 8(5), s. 336-341.
  • Moon, B., & McCluskey, J. (2020). An exploratory study of violence and aggression against teachers in middle and high schools: Prevalence, predictors, and negative consequences. Journal of school violence, 19(2), 122-137.
  • Morley, L. (2013). The rules of the game: Women and the leaderist turn in higher education. Gender and education, 25(1), 116-131.
  • OECD. (2017, Eylül 7). Why do so many women want to become teachers? OECD Education and Skills Today. https://oecdedutoday.com/why-do-so-many-women-want-to-become-teachers/
  • O'Leary, K. (1999). Developmental and affective issues in assessing and treating partner aggression. Clinical Psychology: Science and Practice, 6(4), s. 400.
  • Onbaş, N. (2007). İlköğretim okulu öğretmenlerinin eğitim örgütlerinde duygusal şiddete ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. Doctoral dissertation, Harran Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı/Eğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı.
  • Özkin, F., & Reyhanoğlu, M. (2014). Aile-İş-Yıldırma Girdabında Tükenen Kadınlar. National Business Congress, (s. 271-278). Antalya.
  • Özüdoğru, M. (2021). İlkokullarda öğretmen-veli ilişkisinde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 2(1), s. 68-76.
  • Piotrkowski, C. (1998). Gender harassment, job satisfaction, and distress among employed white and minority women. Journal of occupational health psychology, 3(1), s. 33.
  • Polat, O. (2016). Şiddet. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 22(1), s. 15-34.
  • Salin, D. (2003). Ways of explaining workplace bullying: A review of enabling, motivating and precipitating structures and processes in the work environment. Human relations, 56(10), s. 1213-1232.
  • Seçer, B. (2009). Kadınların sendikalara yönelik tutumları ile cinsiyet ayrımcılığı algılarının sendika üyesi olma isteğine etkisi. Çalışma ve Toplum, 4(23), s. 27-60.
  • Seligman, M. E. P. Helplessness: On depression, development, and death. San Francisco, CA: Freeman, 1975.
  • Simpson, R., & Cohen, C. (2004). Dangerous work: The gendered nature of bullying in the context of higher education. Gender, Work ve Organization, 11(2), s. 163-186.
  • Solmuş, T. (2005). İş yaşamında travmalar: Cinsel taciz ve duygusal zorbalık/taciz (mobbing). ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 7(2), s. 1-14.
  • Sönmez, D. Z. (2021). Öğrencilerin toplumsal cinsiyvdgısı ve kadına yönelik şiddete ilişkin görüşlerinin belirlenmesi (Çankırı Karatekin Üniversitesi Eldivan Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), s. 179-189.
  • Şahin, S., & T.Ü.R.K., M. (2010). Çalışanlarda psikolojik şiddvdgılaması ve kadın çalışanlar üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), s. 1-9.
  • Şalvarcı Türeli, N., & Dolmacı, N. (2013). İş yaşamında kadın çalışana yönelik ayrımcı bakış açısı ve mobbing üzerine ampirik bir çalışma. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), s. 83-104.
  • Tanrıverdi, H., Koçaslan, G., & Osmanoğlu Taştan, N. (2018). Psikolojik şiddvdgısı, tükenmişlik sendromu ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişki: Banka çalışanları üzerinde bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 25(1), s. 113-131.
  • Tett, L., & Riddell, S. (2009). Educators’ responses to policy concerns about the gender balance of the teaching profession in Scotland. Journal of education policy, 24(4), s. 477-493.
  • Tiftik, C. (2021). Akademisyenler ve psikolojik yıldırma: Sistematik bir derleme araştırması. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(11), s. 249-279. Türkiye İstatistik Kurumu. (2018). Toplumsal cinsiyet göstergeleri veri seti. https://www.tuik.gov.tr
  • Uluocak, Ş., Gökulu, G., Bilir, O., Etizer Karacık, N., & Özbay, D. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve kadına yönelik şiddet. Paradigma Akademi.
  • Umutlu, S., & Öztürk, M. (2020). İş Yaşamında Kadın ve Karşılaştığı Sorunlar. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(3), s. 297-306.
  • Uzun, H., & Baran, G. (2015). Çocuk ebeveyn ilişki ölçeği’nin okul öncesi dönemde çocuğu olan babalar için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (3), 30-40.
  • Uzunçarşılı, Ü., & Yoloğlu, N. (2007). Mobbing/İş Yerinde Duygusal Taciz: Ulusal ve Uluslararası Boyutu ile Çatışma Yüklü Bir İletişim Biçimi. Öneri Dergisi, 7(27), s. 1-8.
  • Ünsal, A. (1996). Genişletilmiş Bir Şiddet Tipolojisi. Cogito, s. 29-36.
  • Walby, S. (1989). Theorising patriarchy. Sociology, 23(2), 213-234.
  • World Health Organization. (2012). World report on violence and health. http://www5.who.int/violence_injury_prevention/download.cfm?id=0000000582
  • Yalçı, E. B., & Yıldız Erduran, G. (2024). Çalışma Hayatındaki Mühendislerin Mobbing ve Toplumsal Cinsiyvdgısı Ölçeklerine Göre İncelenmesi. Akademik Hassasiyetler, 11(24), s. 476-499.
  • Yıldırım, A. (1998). Sıradan Şiddet: Türkiye’ye Özgü Olmayan Bir Sorun: Kadına ve Çocuğa Yönelik Şiddetin Toplumsal Kaynakları . İstanbul: Boyut Matbaacılık.
  • Yılmaz, A., Bozkurt, Y., & İzci, F. (2008). Kamu Örgütlerinde Çalışan Kadın İş Görenlerin Çalışma Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), s. 89-114.
  • Yildirim, A., & Yildirim, D. (2007). Mobbing in the workplace by peers and managers: mobbing experienced by nurses working in healthcare facilities in Turkey and its effect on nurses. Journal of clinical nursing, 16(8), s. 1444-1453.
  • Zapf, D. (1999). Organisational, work group related and personal causes of mobbing/bullying at work. International journal of manpower, 20(1/2), s. 70-85.
Toplam 87 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset
Bölüm Makale
Yazarlar

Zeynep Cesur 0000-0003-2905-2245

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2025
Kabul Tarihi 16 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Cesur, Z. (2025). KADIN ÖĞRETMENLERİN MARUZ KALDIĞI PSİKOLOJİK ŞİDDETİN ETKİLERİ. Marmara Üniversitesi Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, 9(1), 66-97.