Review
BibTex RIS Cite

The History of Cosmetic Products, The Evaluation of the Product Promotions in terms of Consumer Behaviour and their Legal Status

Year 2018, Volume: 8 Issue: 3, 191 - 197, 17.09.2018
https://doi.org/10.31020/mutftd.432259

Abstract

In
this review, it's aimed to evaluate the promotion of cosmetic products within
the scope of legal regulation and consumer behaviour. In accordance with this
purpose; the definition and history of the cosmetic product and areas of their
usage are explained, legislative arrangements about cosmetic product promotion,
basic requirements for promotion and consumer behaviour are evaluated, and the
examination of cosmetic product promotions and sanctions are mentioned in the
frame of the current literature.




References

  • 1. TC Resmi Gazete (2005) Kozmetik Kanunu. 30 Mart 2005. Sayı: 25771. Başbakanlık Basımevi. Ankara.
  • 2. Çomoğlu T. Kozmetikler. Marmara Pharmaceutical Journal 2012;16:1-8.
  • 3. Temel Kozmetik, [Internet]. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı [cited 31.10.2017]. Available from: http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul /moduller_pdf/Temel%20Kozmetik.pdf
  • 4. Draelos Z. Cosmetics and Skin Care Products: A Historical Perspective. Dermatologic Clinics 2000;18:557-559.
  • 5. Blanco-Da´vila F. Beauty and the Body: The Origins of Cosmetics. History of Cosmetics, Plastic and Reconstructive Surgery 2000; 105(3):1196-1204.
  • 6. Parish L, Crissey J. Cosmetics: A Historical Review. Clinics in Dermatology. 1988;6(3):1-4.
  • 7. Kozmetik Ürünlerin Tarihi [Internet], [cited 31.10.2017]. Avaliable from: https://www.dermoday.com/cms-uploads/kozmetik-urunlerin-tarihi_1.pdf
  • 8. Gümüş S, Gülnihal Gümüş H, Gümüş T, Gümüş S. Bilim T. Kadın ve Erkeklerin Kozmetik Ürünleri Tüketim Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi 2015;2:1-27.
  • 9. Villi B, Kayabaşı A. Kozmetik Ürünlerde Kadınların Dürtüsel Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 2013;9:143-165.
  • 10. Souiden N, Mariam D. Canadian and French Men’s Consumption Of Cosmetics: A Comparison of Their Attitudes And Motivations. Journal of Consumer Marketing 2009;3:97-109.
  • 11. Elden M. Reklam ve Reklamcılık. İstanbul:Say Yayınları; 2009.
  • 12. Demirci A, Demirci A. Kozmetik Ürün Etiketlerindeki Sembollerin Bilinirliği. E-Journal of New World Sciences Academy 2013;315-325.
  • 13. Sünnetçioğlu İ. Kozmetik Sektöründe Ambalajlamanın Rolü ve Önemi: Parfüm Üzerine Geliştirilmiş Bir Örnek Uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi: İzmir; 2006.
  • 14. Çabuk S, Doğan Südaş H. Çevreci Bir Bakış Açısıyla Kadın Tüketicilerin Kozmetik Ürün Tüketim Davranışlarının İncelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2013;10(1):115-131.
  • 15. Kozmetik Ürünlerin Tanıtım Faaliyetlerine İlişkin Kılavuz [Internet]. Ankara: Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu [cited: 31.10.2017]. Available from: http://www.titck.gov.tr/PortalAdmin/Uploads/UnitPageAttachment/TbYc1abr.pdf
  • 16. TC Resmi Gazete (2013) Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu, Sağlık Beyanı ile Satışa Sunulan Ürünlerin Sağlık Beyanları Hakkında Yönetmelik. 7 Haziran 2013. Sayı: 28670. Başbakanlık Basımevi. Ankara.
  • 17. Kozmetik Firmaları ve Tüketicilerin Dikkatine [Internet]. Ankara: Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu [cited: 21.05.2018]. Available from: http://www.titck.gov.tr/Duyurular/DuyuruGetir?id=2202
  • 18. Tırnaksız F. Eczacılıkta Kozmetik Biliminin Yeri ve Önemi. Türk Eczacılar Birliği MİSED-Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi 2005;11:21-25.
  • 19. Sağlık Bakanlığı kaliteli kozmetik ürünleri ilan edecek [Internet]. [updated:23.02.2018; cited: 26.05.2018]. Available from: https://www.medimagazin.com.tr/guncel/genel/tr-saglik-bakanligi-kaliteli-kozmetik-urunleri-ilan-edecek-11-681-76378.html
  • 20. Kozmetik ürünlerin yüzde 90'ı kusurlu [Internet]. [updated: 22.11.2014; cited: 26.05.2018]. Available from: http://www.hurriyet.com.tr/gundem/kozmetik-urunleri-yuzde-90-kusurlu-27627672
  • 21. Sağlık Bakanlığı açıkladı: 70 kozmetikten 575'i güvensiz [Internet]. [updated:17.11.2016; cited: 26.05.2018]. Available from: https://www.ntv.com.tr/saglik/saglik-bakanligi-acikladi-707-kozmetikten-575i-guvensiz,vLDa7mAbd0CsBKGoEK7ADw
  • 22. Sağlık Bakanlığı 133 güvensiz ve teknik düzenlemeye aykırı ürün için 923 bin TL ceza kesti [Internet]. [updated: 11.05.2018; cited: 26.05.2018]. Available from: https://www.saglikaktuel.com/haber/saglik-bakanligi-322-guvensiz-ve-uygunsuz-kozmetik-urun-icin-543-bin-tl-ceza-kes-56899.htm
  • 23. Kozmetik ürünlerinde büyük tehlike [Internet]. [updated: 21.03.2017; cited: 26.05.2018]. Available from: http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/saglik/703638/Kozmetik_urunlerinde_buyuk_tehlike.html

Kozmetik Ürünlerin Tarihçesi, Ürün Tanıtımlarının Yasal Durumu ve Tüketici Davranışı Açısından Değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 8 Issue: 3, 191 - 197, 17.09.2018
https://doi.org/10.31020/mutftd.432259

Abstract

Bu derleme makalesinde,
kozmetik ürünlerin tanıtımlarının yasal mevzuat, tüketici davranışı ve
tüketicilerin bilinç düzeyi çerçevesinde değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda kozmetik ürün tanımı ve kullanım amaçları belirtilmiş,
kozmetik ürünlerin tarihçesine değinilmiş, kozmetik ürün tanıtımları ile ilgili
mevzuat düzenlemeleri, tanıtımlara ilişkin temel gereklilikler ve tüketici
davranışı değerlendirilerek, kozmetik ürün tanıtımları ile ilgili incelemeler
ve yaptırımlar güncel literatür çerçevesinde ele alınmıştır.  

References

  • 1. TC Resmi Gazete (2005) Kozmetik Kanunu. 30 Mart 2005. Sayı: 25771. Başbakanlık Basımevi. Ankara.
  • 2. Çomoğlu T. Kozmetikler. Marmara Pharmaceutical Journal 2012;16:1-8.
  • 3. Temel Kozmetik, [Internet]. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı [cited 31.10.2017]. Available from: http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul /moduller_pdf/Temel%20Kozmetik.pdf
  • 4. Draelos Z. Cosmetics and Skin Care Products: A Historical Perspective. Dermatologic Clinics 2000;18:557-559.
  • 5. Blanco-Da´vila F. Beauty and the Body: The Origins of Cosmetics. History of Cosmetics, Plastic and Reconstructive Surgery 2000; 105(3):1196-1204.
  • 6. Parish L, Crissey J. Cosmetics: A Historical Review. Clinics in Dermatology. 1988;6(3):1-4.
  • 7. Kozmetik Ürünlerin Tarihi [Internet], [cited 31.10.2017]. Avaliable from: https://www.dermoday.com/cms-uploads/kozmetik-urunlerin-tarihi_1.pdf
  • 8. Gümüş S, Gülnihal Gümüş H, Gümüş T, Gümüş S. Bilim T. Kadın ve Erkeklerin Kozmetik Ürünleri Tüketim Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi 2015;2:1-27.
  • 9. Villi B, Kayabaşı A. Kozmetik Ürünlerde Kadınların Dürtüsel Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 2013;9:143-165.
  • 10. Souiden N, Mariam D. Canadian and French Men’s Consumption Of Cosmetics: A Comparison of Their Attitudes And Motivations. Journal of Consumer Marketing 2009;3:97-109.
  • 11. Elden M. Reklam ve Reklamcılık. İstanbul:Say Yayınları; 2009.
  • 12. Demirci A, Demirci A. Kozmetik Ürün Etiketlerindeki Sembollerin Bilinirliği. E-Journal of New World Sciences Academy 2013;315-325.
  • 13. Sünnetçioğlu İ. Kozmetik Sektöründe Ambalajlamanın Rolü ve Önemi: Parfüm Üzerine Geliştirilmiş Bir Örnek Uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi: İzmir; 2006.
  • 14. Çabuk S, Doğan Südaş H. Çevreci Bir Bakış Açısıyla Kadın Tüketicilerin Kozmetik Ürün Tüketim Davranışlarının İncelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2013;10(1):115-131.
  • 15. Kozmetik Ürünlerin Tanıtım Faaliyetlerine İlişkin Kılavuz [Internet]. Ankara: Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu [cited: 31.10.2017]. Available from: http://www.titck.gov.tr/PortalAdmin/Uploads/UnitPageAttachment/TbYc1abr.pdf
  • 16. TC Resmi Gazete (2013) Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu, Sağlık Beyanı ile Satışa Sunulan Ürünlerin Sağlık Beyanları Hakkında Yönetmelik. 7 Haziran 2013. Sayı: 28670. Başbakanlık Basımevi. Ankara.
  • 17. Kozmetik Firmaları ve Tüketicilerin Dikkatine [Internet]. Ankara: Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu [cited: 21.05.2018]. Available from: http://www.titck.gov.tr/Duyurular/DuyuruGetir?id=2202
  • 18. Tırnaksız F. Eczacılıkta Kozmetik Biliminin Yeri ve Önemi. Türk Eczacılar Birliği MİSED-Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi 2005;11:21-25.
  • 19. Sağlık Bakanlığı kaliteli kozmetik ürünleri ilan edecek [Internet]. [updated:23.02.2018; cited: 26.05.2018]. Available from: https://www.medimagazin.com.tr/guncel/genel/tr-saglik-bakanligi-kaliteli-kozmetik-urunleri-ilan-edecek-11-681-76378.html
  • 20. Kozmetik ürünlerin yüzde 90'ı kusurlu [Internet]. [updated: 22.11.2014; cited: 26.05.2018]. Available from: http://www.hurriyet.com.tr/gundem/kozmetik-urunleri-yuzde-90-kusurlu-27627672
  • 21. Sağlık Bakanlığı açıkladı: 70 kozmetikten 575'i güvensiz [Internet]. [updated:17.11.2016; cited: 26.05.2018]. Available from: https://www.ntv.com.tr/saglik/saglik-bakanligi-acikladi-707-kozmetikten-575i-guvensiz,vLDa7mAbd0CsBKGoEK7ADw
  • 22. Sağlık Bakanlığı 133 güvensiz ve teknik düzenlemeye aykırı ürün için 923 bin TL ceza kesti [Internet]. [updated: 11.05.2018; cited: 26.05.2018]. Available from: https://www.saglikaktuel.com/haber/saglik-bakanligi-322-guvensiz-ve-uygunsuz-kozmetik-urun-icin-543-bin-tl-ceza-kes-56899.htm
  • 23. Kozmetik ürünlerinde büyük tehlike [Internet]. [updated: 21.03.2017; cited: 26.05.2018]. Available from: http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/saglik/703638/Kozmetik_urunlerinde_buyuk_tehlike.html
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Review
Authors

Sevil Azak Sungur This is me 0000-0002-7385-4256

Bilge Sözen Şahne 0000-0003-0746-8303

Selen Yeğenoğlu 0000-0002-5217-8797

Publication Date September 17, 2018
Submission Date June 8, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Azak Sungur, S., Sözen Şahne, B., & Yeğenoğlu, S. (2018). Kozmetik Ürünlerin Tarihçesi, Ürün Tanıtımlarının Yasal Durumu ve Tüketici Davranışı Açısından Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 8(3), 191-197. https://doi.org/10.31020/mutftd.432259
AMA Azak Sungur S, Sözen Şahne B, Yeğenoğlu S. Kozmetik Ürünlerin Tarihçesi, Ürün Tanıtımlarının Yasal Durumu ve Tüketici Davranışı Açısından Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. September 2018;8(3):191-197. doi:10.31020/mutftd.432259
Chicago Azak Sungur, Sevil, Bilge Sözen Şahne, and Selen Yeğenoğlu. “Kozmetik Ürünlerin Tarihçesi, Ürün Tanıtımlarının Yasal Durumu Ve Tüketici Davranışı Açısından Değerlendirilmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 8, no. 3 (September 2018): 191-97. https://doi.org/10.31020/mutftd.432259.
EndNote Azak Sungur S, Sözen Şahne B, Yeğenoğlu S (September 1, 2018) Kozmetik Ürünlerin Tarihçesi, Ürün Tanıtımlarının Yasal Durumu ve Tüketici Davranışı Açısından Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 8 3 191–197.
IEEE S. Azak Sungur, B. Sözen Şahne, and S. Yeğenoğlu, “Kozmetik Ürünlerin Tarihçesi, Ürün Tanıtımlarının Yasal Durumu ve Tüketici Davranışı Açısından Değerlendirilmesi”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, vol. 8, no. 3, pp. 191–197, 2018, doi: 10.31020/mutftd.432259.
ISNAD Azak Sungur, Sevil et al. “Kozmetik Ürünlerin Tarihçesi, Ürün Tanıtımlarının Yasal Durumu Ve Tüketici Davranışı Açısından Değerlendirilmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 8/3 (September 2018), 191-197. https://doi.org/10.31020/mutftd.432259.
JAMA Azak Sungur S, Sözen Şahne B, Yeğenoğlu S. Kozmetik Ürünlerin Tarihçesi, Ürün Tanıtımlarının Yasal Durumu ve Tüketici Davranışı Açısından Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2018;8:191–197.
MLA Azak Sungur, Sevil et al. “Kozmetik Ürünlerin Tarihçesi, Ürün Tanıtımlarının Yasal Durumu Ve Tüketici Davranışı Açısından Değerlendirilmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, vol. 8, no. 3, 2018, pp. 191-7, doi:10.31020/mutftd.432259.
Vancouver Azak Sungur S, Sözen Şahne B, Yeğenoğlu S. Kozmetik Ürünlerin Tarihçesi, Ürün Tanıtımlarının Yasal Durumu ve Tüketici Davranışı Açısından Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2018;8(3):191-7.

Cited By


Kolonyanın İşlevi: Dünü ve Bugünü
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi
https://doi.org/10.31020/mutftd.865118

                                                                                                                                  Creative Commons Lisansı                        
                                                                  This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

  

                                    Periodical scientific publication of Mersin University School of Medicine. Can not be cited without referenceResponsibility of the articles belong to the authors

  Cover

Ayşegül Tuğuz

from composition of İlter Uzel named Dioscorides and his Student

Address

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir / Mersin