BibTex RIS Cite

TÜRK-İSLAM TABABETİNDE SAFRANIN YERİ

Year 2014, XI. National Conference on the History of Turkish Pharmacy 25-28 May 2014, 69 - 69, 01.09.2014

Abstract

Safran (Crocus sativus L.), Iridaceae familyasına bağlı Crocus cinsini oluşturan soğanlı, çok yıllık bir bitkidir. Bitkinin kültürü daha çok İspanya, Fransa, İtalya ve İran’da yapılmaktadır. Türkiye’de ise kültürünün yapıldığı yegâne yer adını yine safrandan almış olan Safranbolu’dur. Bitkiye karakteristik özelliğini veren bileşikler arasında krosin, pikrokrosin ve safranal yer almaktadır. Son 10 yılda yapılan araştırmalarda safranın antienflamatuar, sitotoksik, antikanser, antikonvulsif, antihipertansif, antidepresan, antioksidan, antitussif, afrodizyak, immunomodülatör, vb. etkilerinin olduğu belirlenmiştir. Bitkinin zengin içeriği, etkin dozda daha az toksik olması ve hastalıklar üzerine farklı mekanizmalardan etki etmesinden dolayı ilaç yapımı için doğal kaynak olabileceği düşünülmektedir. Tarihi kaynakların incelenmesi sonucunda safranın dünyada en eski tarihe sahip baharat ve tıbbi bitkilerden biri olduğu görülmektedir. Bu bitki antikçağdan beri dünyanın farklı bölgelerinde dini törenlerde, halk tababetinde ve mutfak kültüründe kullanılmaktadır. Osmanlı tıbbında dört hılt (humoral patoloji) teorisine göre sıcak ve kuru tabiata sahip olduğu kabul edilen safrandan “Edviye-i Müfrede” (14. yy.), “Tabiatnâme” (14. yy.), “Ebvâb-ı Şifâ” (14. yy.), “Yâdigar” (15. yy.) ve “Kemaliyye” (16. yy.) gibi birçok Türkçe tıp yazmasında da ‘zağferan’ adıyla bahsedilmekte ve uykusuzluk, baş ve göz ağrıları, iktidarsızlık, vb. hastalıklara karşı kullanımı önerilmektedir. Bu çalışmada safranın Türkçe tıp yazmalarındaki yeri araştırılacak ve safran üzerine yapılan bugünkü çalışmalarla karşılaştırılacaktır

THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE

Year 2014, XI. National Conference on the History of Turkish Pharmacy 25-28 May 2014, 69 - 69, 01.09.2014

Abstract

Saffron (Crocus sativus L.) is a bulbous perennial herb of the Iridaceae family and Crocus genus, widely cultivated in Spain, Italy, France and Iran. It is also cultivated in Turkey, solely in the region of Safranbolu, which was named after this plant. The most important compounds in saffron are crocin, picrocrocin and safranal. Studies conducted over the last decade have reported that saffron has anti-inflammatory, cytotoxic, anticancer, anticonvulsant, antihypertensive, antidepressant, antioxidant, antitussive, aphrodisiac and immunomodulating effects. Due to the rich content of the plant, its low level of toxicity at effective doses and ability to act through various mechanisms against different illnesses, saffron may be considered as a natural source for the development of new medicines. Many historical resources refer to saffron as one of the oldest spices and medicinal plants in the world. Since ancient times, saffron has been used for different purposes, as a part of religious rituals, folk medicine and cuisine. In the Ottoman medicine, saffron was known as 'zağferan' and was believed to have a hot and dry nature, according to the Humoral Theory. The use of saffron was recommended for insomnia, headache, eye pain, impotence, and so forth in many Turkish medical manuscripts. These manuscripts include: "Edviye-i Müfrede" (14th century), "Tabiatnâme" (14th century), "Ebvâb-ı Şifâ" (14th century), "Yâdigar" (15th century) and "Kemaliyye" (16th century). This study examines the medicinal use of saffron according to Turkish medical manuscripts, in comparison with recent literature.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Leyla Paşayeva

Halil Tekiner This is me

Publication Date September 1, 2014
Published in Issue Year 2014 XI. National Conference on the History of Turkish Pharmacy 25-28 May 2014

Cite

APA Paşayeva, L., & Tekiner, H. (2014). THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi69-69.
AMA Paşayeva L, Tekiner H. THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Published online September 1, 2014:69-69.
Chicago Paşayeva, Leyla, and Halil Tekiner. “THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, September (September 2014), 69-69.
EndNote Paşayeva L, Tekiner H (September 1, 2014) THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 69–69.
IEEE L. Paşayeva and H. Tekiner, “THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, pp. 69–69, September 2014.
ISNAD Paşayeva, Leyla - Tekiner, Halil. “THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. September 2014. 69-69.
JAMA Paşayeva L, Tekiner H. THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2014;:69–69.
MLA Paşayeva, Leyla and Halil Tekiner. “THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 2014, pp. 69-69.
Vancouver Paşayeva L, Tekiner H. THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2014:69-.

                                                                                                                                  Creative Commons Lisansı                        
                                                                  This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

  

                                    Periodical scientific publication of Mersin University School of Medicine. Can not be cited without referenceResponsibility of the articles belong to the authors

  Cover

Ayşegül Tuğuz

from composition of İlter Uzel named Dioscorides and his Student

Address

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir / Mersin