Objective: In this study, the assistant pharmacist
practice has come into force with the Law no. 6308 and requires pharmacists to
work in a community pharmacy or hospital pharmacy for one year near a
pharmacist before opening a pharmacy was evaluated. In this study, opinions
about this practice from the perspective of pharmacy students have been
scientifically evaluated and strengths, weaknesses, opportunities, and threats
(SWOT) have been determined to contribute to the efficiency of pharmaceutical
services.
Method: Within the scope of this
study, a focus group interview was conducted with the students in the 5th grade
of Van Yüzüncü Yıl University Faculty of Pharmacy. 11 students participated in
the focus group interview and it took nearly one hour. In the interview,
semi-structured questions were asked to the students and their thoughts about
the practice were evaluated by the SWOT analysis frame.
Results: Following the analysis
of interview records, strengths and weaknesses, opportunities and threats of
the practice were determined in line with the students' opinions. As a result
of the data obtained from the focus group interview, it was found that the
strength of the practice was providing experience to students. On the other
hand, the weaknesses were identified as insufficiency in the number of
pharmacies participating in the practice and deficiencies in audits.
Conclusion: It is thought that the
results gathered from the study will create resource for future regulations
about the assistant pharmacist practice.
Amaç: Bu çalışmada ülkemizde
6308 sayılı Kanun ile yürürlüğe giren ve oldukça tartışılan, eczacıların eczane
açmadan önce bir yıl eczacı mesul müdürün yanında serbest eczanede ya da
hastane eczanesinde çalışma zorunluluğu getiren yardımcı eczacılık uygulaması
ele alınmıştır. Çalışmada eczacılık öğrencileri perspektifinden bu uygulama
hakkındaki görüşler bilimsel olarak değerlendirilmiş olup güçlü ve zayıf
yanlar, fırsat ve tehditler (GZFT) belirlenerek eczacılık hizmetlerinin daha
verimli olmasına katkı sağlanması amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışma kapsamında Van
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eczacılık Fakültesi 5. Sınıfında okumakta olan
öğrenciler ile bir odak grup görüşmesi yapılmıştır. Odak grup görüşmesine 11
öğrenci katılmış olup, görüşme yaklaşık bir saat sürmüştür. Görüşmede
öğrencilere yarı yapılandırılmış sorular yöneltilerek öğrencilerin uygulama
hakkındaki düşünceleri GZFT analizi çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Bulgular: Görüşme kayıtlarının
çözümlenmesinin ardından öğrenci görüşleri doğrultusunda uygulamanın güçlü ve
zayıf yönleri ile fırsat ve tehditleri belirlenmiştir. Odak grup görüşmesinden
elde edilen veriler sonucunda uygulamanın güçlü yanının öğrencilere deneyim
kazandırması olduğu tespit edilmiştir. En zayıf yanlarının ise uygulamaya
katılan eczane sayılarındaki yetersizlik ve denetimlerdeki eksiklikler olarak
belirlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışmadan elde edilen
sonuçların, gelecekte yardımcı eczacılık uygulaması ile ilgili yapılacak
düzenlemeler için bir kaynak oluşturacağı düşünülmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | August 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Periodical scientific publication of Mersin University School of Medicine. Can not be cited without reference. Responsibility of the articles belong to the authors
Ayşegül Tuğuz
from composition of İlter Uzel named “Dioscorides and his Student
Address
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir / Mersin