Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin birinci sınıfta bilim ve meslek olarak tıpla tanışmalarının sağlanması ve insani bilimlerden uzaklaşmalarının önlenmesi amacıyla Dokuz Eylül Üniversitesi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde 2019-2020 eğitim-öğretim yılında "Bilim, Sanat ve Tıp" başlıklı dersler müfredata eklenmiştir. Bu çalışmanın amacı, söz konusu derslere ilişkin öğrenci görüşlerini değerlendirmek ve bu derslerin öğrencilerde kitap okuma alışkanlığına ve isteğine olan etkilerini belirlemektir.
Yöntem: Dönem 2, 3, 4 ve 5 öğrencilerinden 166’sı araştırmaya katılmıştır. Hazırlanan bir anketle öğrencilerin sosyodemografik bilgileri ve dersler hakkındaki görüşleri alınmıştır. Bulgular: Öğrencilerin dersler hakkındaki olumlu görüşleri %75-90 arasında değişmekteydi. Öğrencilerin %11’i dersin kaldırılması gerektiğini, %64’ü dersin seçmeli olması gerektiğini, %48’i bu dersin ikinci sınıfta da olması gerektiğini düşünüyordu. Öğrencilerin tıp fakültesine girmeden önce ay başına düşen okudukları kitap sayısına göre anketin yapıldığı dönemde ay başına düşen okudukları kitap sayısının azaldığı saptandı (p<0,05).
Sonuçlar: Öğrenciler genel olarak ders hakkında olumlu görüşe sahipti. Öğrenciler derslerin kitap okuma isteklerini artırdığını belirtmiş olmakla birlikte ilerleyen yılarda okudukları kitap sayısı azalmıştı. Öğrencilerin kitap okuma alışkanlıkları inceleyen araştırmalarla bu durumun nedenleri ortaya konabilir.
Aim: In order to introduce first-year medical students to medicine as both a science and a profession, and to prevent their detachment from the humanities, a series of lectures entitled "Science, Art, and Medicine" was integrated into the curriculum of the Faculty of Medicine at Dokuz Eylül Üniversitesi University during the 2019–2020 academic year. The aim of this study is to evaluate students’ opinions regarding these course sessions and to determine their impact on students' reading habits and motivation to read books.
Method: 166 students from years 2, 3, 4, and 5 participated in the study. A survey obtained the students' sociodemographic information and opinions about the lectures.
Results: The proportion of students expressing positive views about the lectures ranged from 75% to 90%. 11% of the students thought that the lectures should be removed, 64% thought that the lectures should be an elective, and 48% thought that the lectures should also be offered in the second year. It was found that the average number of books read per month by students significantly decreased at the time of the survey compared to the period before entering medical school (p<0.05).
Conclusion: The students generally had a positive view of the lectures. Although the students stated that the lectures increased their desire to read books, the number of books they read decreased in the following years. Studies examining the students' book reading habits can reveal the reasons for this situation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Medical Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 27, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | April 24, 2025 |
Acceptance Date | September 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Periodical scientific publication of Mersin University School of Medicine. Can not be cited without reference. Responsibility of the articles belong to the authors
Ayşegül Tuğuz
from composition of İlter Uzel named “Dioscorides and his Student
Address
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir / Mersin