Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültesi Öğrencilerinin "Bilim, Sanat ve Tıp" Başlığı Altında Anlatılan Dersler Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 1030 - 1039, 30.09.2025

Öz

Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin birinci sınıfta bilim ve meslek olarak tıpla tanışmalarının sağlanması ve insani bilimlerden uzaklaşmalarının önlenmesi amacıyla Dokuz Eylül Üniversitesi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde 2019-2020 eğitim-öğretim yılında "Bilim, Sanat ve Tıp" başlıklı dersler müfredata eklenmiştir. Bu çalışmanın amacı, söz konusu derslere ilişkin öğrenci görüşlerini değerlendirmek ve bu derslerin öğrencilerde kitap okuma alışkanlığına ve isteğine olan etkilerini belirlemektir.
Yöntem: Dönem 2, 3, 4 ve 5 öğrencilerinden 166’sı araştırmaya katılmıştır. Hazırlanan bir anketle öğrencilerin sosyodemografik bilgileri ve dersler hakkındaki görüşleri alınmıştır. Bulgular: Öğrencilerin dersler hakkındaki olumlu görüşleri %75-90 arasında değişmekteydi. Öğrencilerin %11’i dersin kaldırılması gerektiğini, %64’ü dersin seçmeli olması gerektiğini, %48’i bu dersin ikinci sınıfta da olması gerektiğini düşünüyordu. Öğrencilerin tıp fakültesine girmeden önce ay başına düşen okudukları kitap sayısına göre anketin yapıldığı dönemde ay başına düşen okudukları kitap sayısının azaldığı saptandı (p<0,05).
Sonuçlar: Öğrenciler genel olarak ders hakkında olumlu görüşe sahipti. Öğrenciler derslerin kitap okuma isteklerini artırdığını belirtmiş olmakla birlikte ilerleyen yılarda okudukları kitap sayısı azalmıştı. Öğrencilerin kitap okuma alışkanlıkları inceleyen araştırmalarla bu durumun nedenleri ortaya konabilir.

Kaynakça

  • 1. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, 2025 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Kılavuzu. 2025. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2025/YKS/kilavuz11062025.pdf (Erişim tarihi: 22.07.2025)
  • 2. Yıldız M, Gülpınar MA. Tıp eğitiminde insani boyut ve anlatı tıbbının İmkânları. TED 2019;18(56):123-37.
  • 3. Louis-Courvoisier M. Medical humanities: a new undergraduate teaching program at the University of Geneva School of Medicine, Switzerland. Acad Med. 2003;78(10):1043-7.
  • 4. Montgomery K, Chambers T, Reifler DR. Humanities education at Northwestern University's Feinberg School of Medicine. Acad Med. 2003;78(10):958-62.
  • 5. Krackov SK, et al. Medical humanities at New York University School of Medicine: an array of rich programs in diverse settings. Acad Med 2003;78(10):977-82.
  • 6. Howick J, et al. Do medical schools teach medical humanities? Review of curricula in the United States, Canada and the United Kingdom. J Eval Clin Pract 2022;28(1):86-92.
  • 7. Özdel O, ve ark. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi tıpta insan bilimleri programının dönem 1 ve dönem 2 öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Pam Tıp Derg 2016;9(1):39-44.
  • 8. Başer A, Şahin H. Tıbbi beşeri bilimler. TED 2017;16(49):49-59.
  • 9. Akdoğan I, Akdoğan HD. “Tıp ve Sanat” dersi ile ilgili tıp fakültesi öğrencilerinin görüşleri: nitel bir araştırma. Osmangazi Tıp Dergisi 2024;46(5):666-74.
  • 10. Gülpinar MA, Akman M, User İ. A course, ‘The Human in Medicine’, as an example of a preclinical medical humanities program: A summary of 7 years, Med Teach 2009;31:10, e469-e476.
  • 11. Isaac M. Role of humanities in modern medical education. Curr Opin Psychiatry 2023;36(5):347-51.
  • 12. Kollmer Horton ME. The orphan child: humanities in modern medical education. Philos Ethics Humanit Med 2019;14(1):1.
  • 13. Petrou L, et al. The role of humanities in the medical curriculum: medical students’ perspectives. BMC Med Educ 2021;21(1):179.
  • 14. Makowska M, et al. Perception of medical humanities among Polish medical students: qualitative analysis. Int J Environ Res Public Health 2022;20(1):270.
  • 15. Makowska M, Dec-Pietrowska J, Szczepek AJ. Expectations of Polish undergraduate medical students for medical humanities classes: a survey-based pilot study. BMC Med Educ 2023; 23:775.
  • 16. Graham J, et al. Medical humanities coursework is associated with greater measured empathy in medical students. Am J Med 2016;129(12):1334-7.
  • 17. Bahadur K, et al. A quantitative evaluation of empathy using JSE-S Tool, before and after a Medical Humanities Module, amongst first-year medical students in Nepal. BMC Med Educ 2022; 22:159.
  • 18. Zhang X, Pang Hf, Duan Z. Educational efficacy of medical humanities in empathy of medical students and healthcare professionals: a systematic review and meta-analysis. BMC Med Educ 2023; 23:925.
  • 19. Yılmaz B, Köse E, Korkut Ş. Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği 2009;23(1):22-51.
  • 20. Alan Y. Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin kitap okuma profilleri. Söylem Filoloji Dergisi 2020;5(1):278-303.
  • 21. Ergin A, Uzun SU, Bozkurt Aİ. Tıp fakültesi öğrencilerinde internet bağımlılığı sıklığı ve etkileyen etmenler. Pam Tıp Derg 2013;6(3):134-42.
  • 22. Özakın E, ve ark. Tıp fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin demografik, sosyal ve fiziksel aktivitelerinin okul performansı üzerine etkisi. TÖAD 2019;1(3):78-85.
  • 23. Hoang BL, et al. Medical humanities education and its influence on students' outcomes in Taiwan: a systematic review. Front Med 2022; 9:857488.
  • 24. Smydra R, et al. Integration of arts and humanities in medical education: a narrative review. J Canc Educ 2022; 37:1267-74.
  • 25. Dang T, Yeh BI. Medical humanities education in Vietnamese medical schools: a comparative perspective from the USA and Republic of Korea. BMC Med Educ 2025; 25:891.

Opinions of Medical Faculty Students on Lectures Taught Under the Title of "Science, Art and Medicine"

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 1030 - 1039, 30.09.2025

Öz

Aim: In order to introduce first-year medical students to medicine as both a science and a profession, and to prevent their detachment from the humanities, a series of lectures entitled "Science, Art, and Medicine" was integrated into the curriculum of the Faculty of Medicine at Dokuz Eylül Üniversitesi University during the 2019–2020 academic year. The aim of this study is to evaluate students’ opinions regarding these course sessions and to determine their impact on students' reading habits and motivation to read books.
Method: 166 students from years 2, 3, 4, and 5 participated in the study. A survey obtained the students' sociodemographic information and opinions about the lectures.
Results: The proportion of students expressing positive views about the lectures ranged from 75% to 90%. 11% of the students thought that the lectures should be removed, 64% thought that the lectures should be an elective, and 48% thought that the lectures should also be offered in the second year. It was found that the average number of books read per month by students significantly decreased at the time of the survey compared to the period before entering medical school (p<0.05).
Conclusion: The students generally had a positive view of the lectures. Although the students stated that the lectures increased their desire to read books, the number of books they read decreased in the following years. Studies examining the students' book reading habits can reveal the reasons for this situation.

Kaynakça

  • 1. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, 2025 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Kılavuzu. 2025. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2025/YKS/kilavuz11062025.pdf (Erişim tarihi: 22.07.2025)
  • 2. Yıldız M, Gülpınar MA. Tıp eğitiminde insani boyut ve anlatı tıbbının İmkânları. TED 2019;18(56):123-37.
  • 3. Louis-Courvoisier M. Medical humanities: a new undergraduate teaching program at the University of Geneva School of Medicine, Switzerland. Acad Med. 2003;78(10):1043-7.
  • 4. Montgomery K, Chambers T, Reifler DR. Humanities education at Northwestern University's Feinberg School of Medicine. Acad Med. 2003;78(10):958-62.
  • 5. Krackov SK, et al. Medical humanities at New York University School of Medicine: an array of rich programs in diverse settings. Acad Med 2003;78(10):977-82.
  • 6. Howick J, et al. Do medical schools teach medical humanities? Review of curricula in the United States, Canada and the United Kingdom. J Eval Clin Pract 2022;28(1):86-92.
  • 7. Özdel O, ve ark. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi tıpta insan bilimleri programının dönem 1 ve dönem 2 öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Pam Tıp Derg 2016;9(1):39-44.
  • 8. Başer A, Şahin H. Tıbbi beşeri bilimler. TED 2017;16(49):49-59.
  • 9. Akdoğan I, Akdoğan HD. “Tıp ve Sanat” dersi ile ilgili tıp fakültesi öğrencilerinin görüşleri: nitel bir araştırma. Osmangazi Tıp Dergisi 2024;46(5):666-74.
  • 10. Gülpinar MA, Akman M, User İ. A course, ‘The Human in Medicine’, as an example of a preclinical medical humanities program: A summary of 7 years, Med Teach 2009;31:10, e469-e476.
  • 11. Isaac M. Role of humanities in modern medical education. Curr Opin Psychiatry 2023;36(5):347-51.
  • 12. Kollmer Horton ME. The orphan child: humanities in modern medical education. Philos Ethics Humanit Med 2019;14(1):1.
  • 13. Petrou L, et al. The role of humanities in the medical curriculum: medical students’ perspectives. BMC Med Educ 2021;21(1):179.
  • 14. Makowska M, et al. Perception of medical humanities among Polish medical students: qualitative analysis. Int J Environ Res Public Health 2022;20(1):270.
  • 15. Makowska M, Dec-Pietrowska J, Szczepek AJ. Expectations of Polish undergraduate medical students for medical humanities classes: a survey-based pilot study. BMC Med Educ 2023; 23:775.
  • 16. Graham J, et al. Medical humanities coursework is associated with greater measured empathy in medical students. Am J Med 2016;129(12):1334-7.
  • 17. Bahadur K, et al. A quantitative evaluation of empathy using JSE-S Tool, before and after a Medical Humanities Module, amongst first-year medical students in Nepal. BMC Med Educ 2022; 22:159.
  • 18. Zhang X, Pang Hf, Duan Z. Educational efficacy of medical humanities in empathy of medical students and healthcare professionals: a systematic review and meta-analysis. BMC Med Educ 2023; 23:925.
  • 19. Yılmaz B, Köse E, Korkut Ş. Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği 2009;23(1):22-51.
  • 20. Alan Y. Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin kitap okuma profilleri. Söylem Filoloji Dergisi 2020;5(1):278-303.
  • 21. Ergin A, Uzun SU, Bozkurt Aİ. Tıp fakültesi öğrencilerinde internet bağımlılığı sıklığı ve etkileyen etmenler. Pam Tıp Derg 2013;6(3):134-42.
  • 22. Özakın E, ve ark. Tıp fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin demografik, sosyal ve fiziksel aktivitelerinin okul performansı üzerine etkisi. TÖAD 2019;1(3):78-85.
  • 23. Hoang BL, et al. Medical humanities education and its influence on students' outcomes in Taiwan: a systematic review. Front Med 2022; 9:857488.
  • 24. Smydra R, et al. Integration of arts and humanities in medical education: a narrative review. J Canc Educ 2022; 37:1267-74.
  • 25. Dang T, Yeh BI. Medical humanities education in Vietnamese medical schools: a comparative perspective from the USA and Republic of Korea. BMC Med Educ 2025; 25:891.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tıp Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Osman Açıkgöz 0000-0003-1444-5847

Ceren Gökdemir 0009-0003-3745-6722

Celil Atılgan 0009-0008-9680-4180

Ayla Açıkgöz 0000-0001-7749-705X

Erken Görünüm Tarihi 27 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2025
Kabul Tarihi 10 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Açıkgöz, O., Gökdemir, C., Atılgan, C., Açıkgöz, A. (2025). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin "Bilim, Sanat ve Tıp" Başlığı Altında Anlatılan Dersler Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 15(3), 1030-1039.
AMA Açıkgöz O, Gökdemir C, Atılgan C, Açıkgöz A. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin "Bilim, Sanat ve Tıp" Başlığı Altında Anlatılan Dersler Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Eylül 2025;15(3):1030-1039.
Chicago Açıkgöz, Osman, Ceren Gökdemir, Celil Atılgan, ve Ayla Açıkgöz. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin ‘Bilim, Sanat ve Tıp’ Başlığı Altında Anlatılan Dersler Hakkındaki Görüşleri”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 15, sy. 3 (Eylül 2025): 1030-39.
EndNote Açıkgöz O, Gökdemir C, Atılgan C, Açıkgöz A (01 Eylül 2025) Tıp Fakültesi Öğrencilerinin "Bilim, Sanat ve Tıp" Başlığı Altında Anlatılan Dersler Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 15 3 1030–1039.
IEEE O. Açıkgöz, C. Gökdemir, C. Atılgan, ve A. Açıkgöz, “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin ‘Bilim, Sanat ve Tıp’ Başlığı Altında Anlatılan Dersler Hakkındaki Görüşleri”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 15, sy. 3, ss. 1030–1039, 2025.
ISNAD Açıkgöz, Osman vd. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin ‘Bilim, Sanat ve Tıp’ Başlığı Altında Anlatılan Dersler Hakkındaki Görüşleri”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 15/3 (Eylül2025), 1030-1039.
JAMA Açıkgöz O, Gökdemir C, Atılgan C, Açıkgöz A. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin "Bilim, Sanat ve Tıp" Başlığı Altında Anlatılan Dersler Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2025;15:1030–1039.
MLA Açıkgöz, Osman vd. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin ‘Bilim, Sanat ve Tıp’ Başlığı Altında Anlatılan Dersler Hakkındaki Görüşleri”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 15, sy. 3, 2025, ss. 1030-9.
Vancouver Açıkgöz O, Gökdemir C, Atılgan C, Açıkgöz A. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin "Bilim, Sanat ve Tıp" Başlığı Altında Anlatılan Dersler Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2025;15(3):1030-9.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin