The tax consciousness means that the level of willingness to meet the tax responsibilities of individuals who are aware of the importance of taxation in terms of the performance of state’s functions. Inadequacy of the legal enforcement and the dissuasive politics solely in the struggle of the unrecorded record economy and the tax evasion requires the voluntary obedience of taxpayers to taxation. It is possible to increase voluntary compliance by creating the tax consciousness in the society. The most important factor in the creation of the tax consciousness is the educational level of the society, and the efficiency of educational activities related to taxation in the educational practices.
In this study, it is aimed to determine the effect of tax education on the creation of the awareness and consciousness of the students in the Mehmet Akif Ersoy University. The tax consciousness of students is evaluated with a questionnaire form developed by collecting the questions of the uestionnaires prepared and used by various researchers previously in the literature. In this way, the effect of tax education on the tax consciousness is evaluated by determining the difference between those two kinds of student groups in terms of tax consciousness.
Vergi bilinci, devletin görevlerini yerine getirebilmesi açısından verginin önemini bilen bireylerin, vergisel yükümlülüklerini yerine getirme konusundaki istekliliklerinin düzeyini ifade etmektedir. Kayıt dışı ekonomi ve vergi kaçakçılığı ile mücadelede sadece yasal yaptırımların ve caydırıcı politikaların yeterli olmaması, mükelleflerin vergiye gönüllü uyumunu sağlamayı da gerekli kılmaktadır. Toplumda vergi bilincinin oluşturulmasıyla gönüllü uyum düzeyinin arttırılması mümkündür. Vergi bilincinin oluşturulmasındaki en önemli unsur toplumun eğitim düzeyi ve eğitim uygulamalarının içerisinde vergi ile ilgili eğitim faaliyetlerinin etkinliğidir.
Bu çalışmada, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi öğrencilerinin vergi farkındalığı ve bilincinin oluşmasında, vergi eğitiminin etkisinin ölçülmesi amaçlanmaktadır. Öğrencilerin vergi bilinci, literatürde daha önceden farklı araştırmacılar tarafından kullanılmış olan anketlerin eliştirilmesi suretiyle hazırlanan sorular vasıtasıyla ölçülmektedir. Bu suretle, bu iki öğrenci grubu arasındaki vergi bilinci açısından farklılık gözlemlenerek vergi eğitimin vergi bilinci üzerindeki etkisi değerlendirilmektedir.
Journal Section | Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Submission Date | December 7, 2016 |
Acceptance Date | January 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: 2 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.