Research Article
BibTex RIS Cite

RESTRICTED DEPRECIATION FOR CARRIAGE FROM THE PERSPECTIVE OF TAX REGULATIONS AND A SUGGESTION

Year 2008, Volume: 1 Issue: 2, 23 - 48, 01.09.2008

Abstract

Especially through to the end of the fiscal year, some firms attempt to decline their profit and pay less tax by buying carriage with collusion. In order to prevent exploitation in buying carriage with collusion, the Ministry of Finance has set some particular tax regulations. The purpose of these regulations is to increase the purchasing and selling costs of carriage as much as the tax advantages. One of the regulations is to oblige firms to calculate restricted depreciation for carriage except for other tangible assets. Another regulation is related with value added tax i.e. when a firm buys a carriage; it can not deduct the value added tax from the value added tax that will be received during the giving in process of goods & services. All these regulations aim to eliminate the advantages taken by applying amortization to the carriage in a fiscal year that is bought in and then selling this carriage in the consequent fiscal year.

References

  • AKDOĞAN, N ve O. SEVİLENGÜL. 2007. Türkiye Muhasebe Standartları ile Uyumlu Tekdüzen Muhasebe Sistemi Uygulaması, 12.Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.

BİNEK OTOMOBİLLERİNİN VERGİ DÜZENLEMELERİ KARŞISINDAKİ DURUMU, KIST AMORTİSMAN UYGULAMASI VE BİR ÖNERİ

Year 2008, Volume: 1 Issue: 2, 23 - 48, 01.09.2008

Abstract

Maliye Bakanlığı, işletmelerin nakde çevirmekte zorlanmadığı binek otomobillerinin alım-satımı nedeniyle katlanılan maliyetleri artırarak, bu yolla sağlanan vergisel avantajları ortadan kaldırmanın muvazaalı binek otomobili edinimlerini engelleyeceği gerekçesi ile bazı özel düzenlemeler yapmıştır. Özellikle yılsonlarına doğru kurum kazançlarını düşük gösterme ve daha düşük vergi ödeme imkanı sağlayan muvazaalı binek otomobili edinimi için amortisman konusunda diğer maddi duran varlıklardan farklı olarak, kıst amortisman uygulaması benimsenmiştir. Bir diğer düzenleme ise, teslim alınan binek otomobili nedeniyle ortaya çıkan katma değer vergisi alacağının,
yapılacak mal ve hizmet teslimleri sırasında tahsil edilecek katma değer vergilerinden mahsup edilememesidir. Tüm bu düzenlemeler; binek otomobilinin satın alındığı hesap döneminin sonunda amortismana tabi tutulmasının hemen ardından, izleyen dönem içinde satılmasının yarattığı avantajları ortadan kaldırmayı amaçlamaktadır.

References

  • AKDOĞAN, N ve O. SEVİLENGÜL. 2007. Türkiye Muhasebe Standartları ile Uyumlu Tekdüzen Muhasebe Sistemi Uygulaması, 12.Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Issue
Authors

Ercan Bayazıtlı This is me

Fevzi Serkan Özdemir This is me

Publication Date September 1, 2008
Submission Date January 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Bayazıtlı, E., & Özdemir, F. S. (2008). BİNEK OTOMOBİLLERİNİN VERGİ DÜZENLEMELERİ KARŞISINDAKİ DURUMU, KIST AMORTİSMAN UYGULAMASI VE BİR ÖNERİ. Journal of Accounting and Taxation Studies, 1(2), 23-48.

Creative Commons Lisansı
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.