Genel olarak bir çok işletme, maliyet yönetimi ile ilgili çalışmalarını işletme
içindeki fonksiyonel gruplar üzerinde yapmaktadır. Oysaki stratejik maliyet
yönetiminin temeli işletme maliyetlerinin dışsal çevre ve pazar faktörleri
göz önüne alınarak belirlenmesi ve performans ölçümüne dayanmasıdır.
Tedarik zinciri yönetimi ise tüm tedarik zinciri boyunca zincire katılan ortakların
üretim maliyetlerini en aza indirmek amacıyla tüm tedarik kanalının
performansını etkileyen süreçlerin tasarımı ve yönetilmesini kapsamaktadır.
Bu çalışmanın amacı; maliyet kontrolünde etkin bir yöntem olan ve tüm
mamul yaşamını dikkate alan Hedef Maliyetleme yönetiminin tedarik zinciri
yönetiminde maliyetler üzerindeki etkisi ölçülmeye çalışılacaktır.
Generally many business enterprises implement their studies about cost
management on the functional groups within the enterprise. However,
the basis of strategic cost management is that business costs are determined
by taking into account external environment and market factors and
depend on performance measurement.
On the other hand, supply chain management comprises the design and
management of processes affecting the performance of whole supply channel to minimize production costs of partners participating in the chain
throughout the whole supply chain.
The aim of this study: measuring the effect of Target Costing management
on the costs in supply chain management as an effective method for cost
control and considers whole product life.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2012 |
Submission Date | August 1, 2012 |
Acceptance Date | October 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 5 Issue: 3 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.