Mimarlık temel alanı eğitiminde özellikle ilk
yıllar için ana başlık olan “tasarım eğitimi”; üç boyutlu düşünmeyi, kurgu yapmayı ve bunu mimari
iletişim dili olan tasarı geometri-teknik resim, perspektif aracılığı ile iki
ve üç boyutlu olarak görselleştirmeyi hedefler. Tasarım atölyeleri ve öğrenci-
öğretim elemanı arasındaki sıkı iletişim bu hedefe ulaşmada etkin aktörlerdir.
Tasarım dünyasının ortak iletişim dili olan tasarı geometri-teknik resim,
perspektif konuları yapılan tasarımların kâğıda aktarılmasında ve tasarımın
tashih edilerek geliştirilmesinde tarih boyunca etkili olmuştur.
Bu çalışmada, tasarı geometri-teknik resim, perspektif konularının
tasarım tarihinde ne şekilde yer bulduğu, mimarlık temel alanı eğitimindeki
etkin rolü ve eğitimci olarak bu dersleri vererek kuşakları yetiştirmiş olan Prof.
Dr. Yılmaz Morçöl Hocamızın mesleki ve akademik yaşama katkıları anlatılmaktadır.
Architecture, Planning and Design
Education, which constitutes the main topic in the primary field of
architecture education especially during the first year, is aimed for three-dimensional thinking, design and the
visualization of this in two and three dimensions through the architectural
communication language of descriptive
geometry-technical drawing, perspective. The design workshops and the close
student-academician communication are effective factors in achieving this goal.
The topics of descriptive
geometry-technical drawing and perspective,
which are the common communication language of the design world, have been
effective throughout history in transferring the made designs onto paper and
the correction and development of these designs.
This paper discusses
the way that the topics of descriptive geometry-technical drawing and
perspective take place in history, their effective roles in the primary field
of Architecture, Planning and Design Education and the contributions of Prof.
Dr. Yılmaz MORÇÖL, who has raised generations by teaching these courses, to the
professional and academic life.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |