Sketches play a significant role in architectural design. During the past three decades, researchers have studied the characteristics of sketching to understand its different concepts and dimensions. This research aims to fill that gap by systematically reviewing the literature on sketching investigated in architecture, with a focus on the factors influencing sketching practices through a comprehensive analysis of thirty-three articles and book chapters. This study focuses on three main keywords (sketch, design, and architectural education), analyzing research published in the Scopus database from 1997 to 2024, a period of increasing interest in sketch-related research. Using the PRISMA framework and NVivo software, this study conducts a systematic review and qualitative analysis to synthesize existing knowledge on the role of sketches in design studios. The findings highlight the pedagogical value of sketching in architectural education, providing insights for educators and researchers seeking to enhance design teaching methodologies and future research directions.
Eskizler mimari tasarım sürecinde önemli bir rol oynamaktadır. Son otuz yıl boyunca araştırmacılar, eskizin farklı kavram ve boyutlarını anlamak amacıyla çeşitli çalışmalar yürütmüşlerdir. Bu araştırma, mimarlık alanında eskiz üzerine yapılmış literatürü sistematik olarak tarayarak, otuz üç makale ve kitap bölümünü kapsayan kapsamlı bir analiz yoluyla, eskiz pratiğini etkileyen faktörlere odaklanmaktadır. Çalışma, eskizle ilgili araştırmalara ilginin arttığı bir dönem olan 1997-2024 yılları arasında Scopus veri tabanında yayımlanan araştırmaları analiz etmekte ve üç anahtar kelimeye (eskiz, tasarım ve mimarlık eğitimi) odaklanmaktadır. PRISMA rehberliğinde ve NVivo yazılımını kullanarak sistematik bir inceleme ve nitel bir analiz gerçekleştirilen bu çalışmada, eskizlerin tasarım stüdyolarındaki rolüne ilişkin mevcut bilgiler sentezlenmektedir. Bulguların, mimarlık eğitiminde eskiz yapmanın pedagojik değerini vurgularken, tasarım öğretim yöntemlerini geliştirmeyi amaçlayan eğitimciler ile araştırmacılar için önemli çıkarımlar sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architectural Design |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | November 4, 2024 |
Acceptance Date | May 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |