The aim of this study is to investigate undesirable student behavior management strategies and methods. For this purpose, the study was designed according to meta-synthesis method which is one of the qualitative research methods. The data of this study were accessed from Ulakbim, Dergipark and YÖK Akademik Arama data search sources. The data set of this study consisted of 14 qualitative researches in the form of an article published between 2008-2018 on teachers' undesirable student behavior management. Theme and frequency analysis techniques were used in the content analysis of the data. As a result of this research, it was found that the strategies used by the teachers towards undesirable student behaviors were reactive, preventive, developmental and cooperationoriented strategies. In this context, developmental and prevention-oriented behavior management methods should be investigated in depth and alternative methods should be developed.
Bu çalışmanın amacı istenmeyen öğrenci davranış yönetim
stratejilerini ve yöntemlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışma
nitel araştırma yöntemlerinden meta-sentez yöntemine göre desenlenmiştir. Bu çalışmanın verilerine Ulakbim,
Dergiparkı ve YÖK Akademik Arama veri tarama kaynaklarından erişilmiştir. Bu
çalışmanın veri seti öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışları yönetimine
ilişkin 2008-2018 yılları arası yayınlanmış makale formundaki 14 nitel
araştırmadan oluşmuştur. Verilerin içerik analizinde tema ve frekans analiz
teknikleri kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda öğretmenlerin istenmeyen
öğrenci davranışlarına yönelik kullandıkları stratejilerin tepkisel, önlemsel,
gelişimsel ve işbirliği odaklı stratejiler olduğu bulgulanmıştır. Sonuç olarak istenmeyen öğrenci davranışlarına
yönelik öğretmelerin çağdaş sınıf yönetimi yaklaşımlarını sergilemeleri
gereklidir. Öğretmenlerin öğrenci davranışları yönetimi yeterliliklerinin
geliştirilmesi gereklidir. Sınıf yönetimde insancıl kontrol yaklaşımı
öğrencilerin gelişimi açısından önemlidir. Bu çerçevede gelişimsel ve önlem
odaklı davranış yönetim yöntemlerinin derinlemesine araştırılması ve alternatif
yöntemlerin geliştirilmesi gereklidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 6, 2019 |
Submission Date | June 12, 2019 |
Acceptance Date | November 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.