It is seen that some of the faculty members along with the students
studying in the graduate and doctoral programs in the university institutes do
not use technology or use it less actively in their scientific studies.
Because, there are some deficiencies in the research articles about what
electronic sources are, how they are used, how to scan from these sources, how
to manage the results obtained, how to collect the data to be used in the
research, how and where to analyze these data and how to combine and report
these data together. The main purpose of this study is to determine the
perceptions of graduate students who take the Technology Use in Academic
Research” course on the use of technology in scientific studies and the
teaching of technology use. The data of the study were collected through a
questionnaire consisting of open-ended questions and the raw data obtained from
the survey were analyzed and interpreted using “content analysis technique”.
The research was organized as a fact science design which is one of the
qualitative research designs. The study group of the study consists of 16
graduate students studying at the Computer Education and Instructional
Technologies Department of Necmettin Erbakan University Institute of
Educational Sciences. According to the findings of the study: the students who
took the course stated “positive opinion about the implementation of the tasks;
the students stated that the situation related to the use of technology in
scientific studies should be included in graduate programs and that this is
important; they said that they had different experiences by running theory and
practice together with what they learned from this course.
Üniversite
enstitülerinde yüksek lisans ve doktora programlarında öğrenim gören
öğrencilerle birlikte öğretim elemanlarının bir kısmı bilimsel çalışmalarında
teknolojiyi aktif olarak kullanmadıkları ya da az kullandıkları görülmektedir.
Çünkü elektronik kaynakların ne olduğu, nasıl kullanıldığı, bu kaynaklardan
nasıl tarama yapılacağı, elde edilen sonuçları nasıl yönetileceği, araştırmada
kullanılacak verilerin nasıl toplanacağı, bu verileri nasıl ve nerede analiz
edileceği ve bunları nasıl bir araya getirerek raporlaştırılacağı hususunda
bazı eksikliklerin olduğu araştırma makalelerinde görülmektedir. Bu çalışmanın
temel amacı, “Akademik Araştırmalarda Teknoloji Kullanımı” dersini alan yüksek
lisans öğrencilerinin bilimsel çalışmalarda teknoloji kullanımı ve teknoloji
kullanımının öğretimine ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırmanın verileri
“açık uçlu sorulardan oluşan bir anket” vasıtasıyla toplanmış ve anketten elde
edilen ham veriler “içerik analizi tekniği” kullanılarak analiz edilmiş ve
yorumlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim
deseni olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Necmettin Erbakan
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören 16 yüksek lisans öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre: dersi alan öğrenciler (literatür
taraması, kaynakça takip uygulaması, veri analiz yöntemlerinin seçimi, veri
analizi yöntemlerinin uygulanması ve raporlama) görevler üzerinden uygulanması
ile ilgili “olumlu görüş” bildirmişlerdir; öğrenciler bilimsel çalışmalarda
teknoloji kullanımına ilişkin durumu yüksek lisans programlarında yer alması
gerektiğini ve bunun önemli olduğuna ilişkin görüş sunmuşlardır; bu dersten
öğrendikleri ile teori ve pratiği bir arada yürüterek farklı deneyimler elde
ettiklerini ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 6, 2019 |
Submission Date | November 5, 2019 |
Acceptance Date | November 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.