Sosyal görünüş kaygısı en genel tanımıyla kişinin dış görünüşünün başkası tarafından olumsuz değerlendirileceğine yönelik inançtır. Günümüzde fiziksel görünüme dair olumsuz inanç, iletişimdeki en önemli engellerden biri haline gelmiştir. İletişim sürecinde birey etkili konuşmasıyla, davranışıyla ve dış görünüşüyle insanları etkilemeye çalışmaktadır. Bu esnada bireyin insanlar üzerinde nasıl bir algı bıraktığını düşünerek kaygı yaşaması sonucunda çekingen davranışlar göstermesi etkili iletişim sürecini engellemektedir. Dolayısıyla bu çalışmada ergenlerin bireysel performansını ve düşüncelerini etkileyen sosyal görünüş kaygısının, insanlarla daha sağlıklı ilişkiler kurmayı sağlayan iletişim becerisi ile olan ilişkisinin incelenmesi, varsa iletişim becerilerini etkilemede sosyal görünüş kaygısının rolünün araştırılması ve ilgili literatüre katkı sağlanması amaçlanmıştır. Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmış olup örneklemi 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ve Niğde illerinde öğrenim gören 585 lise öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, sosyal görünüş kaygısı ölçeği ve iletişim becerileri envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistiksel analizler, t-testi ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Sonuç olarak ergenlerde iletişim becerilerinin ve sosyal görünüş kaygısının öğrenim görülen okul türüne, sınıfa, ailenin sosyoekonomik düzeyine ve ebeveynlerin eğitim durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülürken kız öğrencilerin sosyal görünüş kaygı düzeylerinin (X=41.54) erkek öğrencilerin sosyal görünüş kaygı düzeylerinden (X=35.33) daha yüksek olduğu görülmüştür. İletişim becerilerinin ise genel olarak düşük düzeyde olduğu görülmüş ve öğrencilerin sosyal görünüş kaygı durumları ile iletişim becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Literatüre bakıldığında sosyal görünüş kaygısı ile iletişim becerisi konularını ele alıp bunların birbiriyle ilişkisini inceleyen oldukça sınırlı sayıda çalışma olduğu görülmektedir. Bu nedenle yeni çalışmalar yapılması bu alana ışık tutmak bakımından önem arz edebilir.
TÜBİTAK
1919B012100348
In its most general definition, social appearance anxiety is the belief that one's appearance will be negatively evaluated by someone else. Today, a negative belief about physical appearance has become one of the most important barriers to communication. In the communication process, the individual tries to influence people with his effective speech, behavior, and appearance. In the meantime, the individual's timid behavior as a result of experiencing anxiety by thinking about what perception he leaves on people hinders the effective communication process. Therefore, this study, it is aimed to examine the relationship between social appearance anxiety, which affects the individual performance and thoughts of adolescents, and communication skills, which enable to establish healthier relationships with people, to investigate the role of social appearance anxiety in affecting communication skills, if any, and to contribute to the relevant literature. The relational survey model was used in the study, and the sample consisted of 585 high school students studying in the provinces of Istanbul and Niğde in the 2021-2022 academic year. Personal information form, social appearance anxiety scale, and communication skills inventory were used as data collection tools. Descriptive statistical analyses, t- test, and one-way ANOVA were used in the analysis of the data. As a result, it was seen that communication skills and social appearance anxiety of adolescents did not show a significant difference according to the type of school, class, socioeconomic level of the family, and educational status of the parents, while the social appearance anxiety levels of female students (X=41.54) were higher than the social appearance anxiety levels of male students (X=35.33). ) was found to be higher. Communication skills were generally found to be low, and no significant relationship was found between students' social appearance anxiety and communication skills. When we look at the literature, it is seen that there are a very limited number of studies that deal with social appearance anxiety and communication skills and examine their relationship with each other. For this reason, new studies may be important in terms of shedding light on this area.
1919B012100348
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012100348 |
Early Pub Date | June 28, 2022 |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | May 18, 2022 |
Acceptance Date | June 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.