An effective curriculum requires teachers, as practitioners, to have field competencies, effective communication skills, positive beliefs, attitudes and personality traits. Accordingly, it was aimed in this study to identify the personality traits, communication skills and science teaching self-efficacy beliefs of preservice primary school teachers and to reveal their relationships with each other. For this purpose, the correlational research model was preferred among the quantitative research methods, and the bivariate spearmen test was used in the data analysis. The study sample consisted of 234 preservice primary school teachers. The research findings have revealed significant and moderate positive correlations between communication skills and the sub-dimensions of personality traits including extraversion, agreeableness, conscientiousness, and openness to experience, and a significant weak negative correlation between communication skills and the neuroticism sub-dimension of personality traits. Moreover, it has been observed that communication skills have positive correlations with science teaching self-efficacy beliefs as well as its sub-dimensions, self-efficacy and outcome expectancy. The significant correlations with science teaching self-efficacy beliefs and self-efficacy are moderate, whereas the one with outcome expectancy is weak. Furthermore, science teaching self-efficacy belief has a significant weak positive relationship with personality traits including extraversion, agreeableness, conscientiousness, and openness to experience, yet an insignificant negative relationship with neuroticism. As a result of the findings, it is recommended that practices to enhance communication skills should be integrated into the primary school teacher training program for teachers with high science self-efficacy perception, and personality traits should be identified while selecting a department.
Preservice Primary School Teachers Science Teaching Self-Efficacy Beliefs Communication Skills Personality Traits.
Etkili bir eğitim öğretim programı uygulayıcı olan öğretmenlerin alan yeterliklerini, etkili iletişim becerilerini, olumlu inanç, tutum ve kişilik özellikleri taşımalarını gerekli kılar. Çalışmada geleceğin sınıf öğretmeni adaylarının kişilik özellikleri, iletişim becerileri ve fen öğretimi öz yeterlik inançlarının tespiti ve birbirleriyle olan ilişkilerinin açığa çıkarılması amaçlanmıştır. Bu hedefle nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel araştırma modeli ve verilerin analizinde bivariate spearmen testi kullanılmıştır. Örneklem grubunu farklı sınıf düzeylerinde eğitim gören öğretmen adaylarından ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yaklaşımıyla seçilmiş olan 234 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırma bulgularına göre, iletişim becerileri ile kişilik özelliklerinin alt boyutlarından dışa dönüklük, yumuşak başlılık ve sorumluk ve deneyime açıklık arasında pozitif yönde ve orta seviyede anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. İletişim becerileri ile kişilik özelliklerinin duygusal dengesizlik alt boyutu arasında negatif yönde düşük seviyede anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. İletişim becerileri ile fen öğretimine yönelik öz yeterlik algısı ve alt boyutlarından öz yeterlik ve sonuç beklentisi arasında pozitif yönde ilişkiler olduğu görülmüştür. İletişim becerileriyle aralarında bulunan bu anlamlı ilişkilerden öz yeterlik ve fen öğretimine yönelik öz yeterlik algısı orta düzeyde anlamlı iken sonuç beklentisi düşük düzeydedir. Fen öğretimine yönelik öz yeterlik algısı ile kişilik özelliklerinden dışa dönüklük, yumuşak başlılık, sorumluluk ve deneyime açıklık arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu görülürken duygusal dengesizlik arasında negatif yönde anlamsız bir ilişki olduğu görülmüştür. Bulgular sonucunda sınıf öğretmeni yetiştirme programında fene dair öz yeterlik algısı yüksek öğretmenler için iletişim becerilerini artırmaya yönelik uygulamaların yapılmasının ve kişilik özellikleri belirlenerek bölüm tercihi yapılmasının daha faydalı olabileceği önerileri yapılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 23, 2023 |
Publication Date | June 24, 2023 |
Submission Date | April 4, 2023 |
Acceptance Date | June 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.