Bu çalışma, Fen Bilimleri dersinde kavram karikatürlerinin kullanılmasının öğrencilerin kavramsal başarısı, motivasyonu ve ders hakkındaki tutumları üzerindeki etkisini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma grubunu, Konya'nın Bozkır ilçesinde bulunan Sarıoğlan İmam Hatip Ortaokulu'ndaki 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu ortaokulda mevcut iki yedinci sınıf rastgele seçilip biri kontrol diğeri deney grubu olarak ikiye ayrılmıştır. Bu çalışmada "Madde ve Özellikleri" başlıklı konu, deney grubuna kavram karikatürleri kullanarak, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemiyle sunulmuştur. Öğrencilerin başarı seviyelerini ölçmek için 18 soruluk bir kavram testi uygulanmıştır. Öğrencilerin ders hakkındaki tutumlarını belirlemek amacıyla 23 maddeli Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği ve 22 soruluk Fen Bilgisi Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler t testi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, iki grup arasında kavramsal başarı motivasyon ve tutum bakımından önemli (p>0.05) bir fark bulunamamıştır.
Tez Çalışması 2019 yılında tamamlandığı ve bu yıllarda etik kurul izni alınması gerekmediği için etik kurul izni alınmamıştır.
The Effect of Science Teaching Supported by Concept Cartoons on Secondary School Students' Conceptual Achievement, Motivation and their Attitudes to Science
ABSTRACT
This study aims to evaluate the impact of using concept cartoons in science course on students' conceptual achievement, motivation and attitudes about the course. The study group consists of 7th grade students at Sarioglan Imam Hatip Secondary School in Bozkir county of Konya. The two seventh- grade students in this secondary school have been randomly divided into two groups, one serving as the control group and the other as the experimental group. The subject titled "Structure and Properties of Matter" has been presented to the experimental group using concept cartoons and to the control group with the current teaching method. A concept test consisting of 18 questions has been applied to measure the success levels of the students. To determine the attitudes of the students about the course, Motivation Scale for Science Learning consisting of 23 items and Science Attitude Scale consisting of 22 items were used. The obtained data were analyzed using t-test. As a result of the study, no significant (p>0.05)difference has been found between the two groups in terms of conceptual achievement, motivation and attitude.
Keywords: Misconception, Concept Cartoon, Conceptual Achievement, Attitude, Motivation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | August 31, 2023 |
Acceptance Date | October 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: Özel Sayı |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.