The aim of this study is to examine the effect of six-session fair play education on the moral decision-making attitudes of student-athletes. The research was designed as a pretest-posttest single-group model (semi-experimental) among the experimental models. The study group of the research consists of students (n=51, 27 male – 24 female) who continue their education at Konya Sports High School in the 2021-2022 academic year. The implementation was carried out between April and May 2022. During the experimental phase, fair play education consisting of six sessions was given by the researcher under the control of the consultant. Before and after the education, the moral decision-making attitudes of the participants were examined. As a data collection tool, developed by Lee et al. (2007) and adapted into Turkish by Gürpınar (2014) "Adaptation of the Attitudes to Moral Decision-Making in Youth Sport Questionnaire” was used in the research. Independent samples t-test was used to determine whether there was a significant difference between dependent and independent variables, and paired samples t-test, which is one of the parametric tests, was used to make pretest-posttest comparisons. As a result of the study, major findings show better results in favor of post-test at all values. The difference between the pretest-posttest arithmetic averages of the sub-dimensions of the moral decision-making attitudes scale was found to be significant in all three sub-dimensions. In conclusion, it has been determined that the fair play education, which consists of six sessions, has positive effects on the moral decision-making attitudes of student-athletes.
Bu araştırmanın amacı, altı oturumdan oluşan fair play eğitiminin öğrenci-sporcuların ahlaki karar alma tutumları üzerine etkisini incelemektir. Araştırma, deneme modellerinden ön test – son test tek gruplu model (yarı deneysel) olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Konya Spor Lisesinde eğitim öğretimine devam eden öğrenciler (n=51, 27 erkek – 24 kadın) oluşturmaktadır. Uygulama, 2022 yılı Nisan-Mayıs ayları arasında gerçekleştirilmiştir. Uygulama aşamasında, danışman kontrolünde altı oturumdan oluşan fair play eğitimi araştırmacı tarafından verilmiştir. Eğitim öncesi ve sonrası katılımcıların ahlaki karar alma tutumları incelenmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Lee vd. (2007) tarafından geliştirilen ve Gürpınar (2014) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Altyapı Sporlarında Ahlaki Karar Alma Tutumları” ölçeği kullanılmıştır. Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını tespit etmek amacıyla bağımsız örneklem t testi, öntest-sontest karşılaştırmalarını yapmak için parametrik testlerden olan paired samples t testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; major bulgular tüm değerlerde son test lehine daha iyi sonuçlar olduğunu göstermektedir. Ahlaki karar alma tutumları ölçeği alt boyutlarının öntest-sontest aritmetik ortalamaları arasındaki fark üç alt boyutta da anlamlı bulunmuştur. Sonuç olarak, altı oturumdan oluşan fair play eğitiminin öğrenci-sporcuların ahlaki karar alma tutumları üzerine olumlu etkilerinin olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development of Physical Education and Education Programs |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | February 7, 2024 |
Acceptance Date | May 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.