This research was conducted according to the case study research approach, one of the qualitative research designs. Within the scope of this research, children taking art courses were given a "space" themed topic. Children were asked to use their own powers of expression based on what they saw, knew, heard, perceptions and opinions about space, and to reflect what they imagined about this subject on drawing paper. Preliminary information was given regarding the selected topic. They were asked to draw pictures of the action at the time it took place, without any help or ideas. In addition, within the scope of the subject, open-ended questions were asked to the students regarding the space theme and they were asked to answer them. Analyzes were made on both these answers and the pictures made. The content of the research was created by the participation of students who were painting trainees at the Art Academy. The research was conducted with a total of 20 students between the ages of 8-14. Participating children were provided with equipment consisting of colored crayons, crayons or felt-tip pens. Participating art course students were also asked what they thought about future space life or how it might be easier and safer to go to space in the advanced stages of technology. The artwork collected from the participating children was analyzed using the interpretive method. According to the analysis, attention was paid to whether there was a choice between the ready information provided by visual media and the internet and the presence of pure imaginary elements in children's drawings. While it was observed that a significant portion of the students interpreted and illustrated with familiar information about space, a smaller number of them depicted the space of their dreams.
Bu araştırma, Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması (case study) araştırma yaklaşımına göre yapılmıştır. Bu araştırma kapsamında resim kursu eğitimi alan çocuklara “uzay” temalı bir konu verilmiştir. Çocukların uzay ile ilgili gördükleri, bildikleri, duydukları, algıları ve görüşlerinden yola çıkarak kendi ifade güçlerini kullanmaları ve bu konuda hayal ettiklerini birer resim kağdına yansıtmaları istenmiştir. Seçilen konu ile alakalı ön bilgilendirme yapılmıştır. Eylemin gerçekleştiği saat diliminde hiçbir yardım veya fikir almadan resimlerini çizmeleri istenmiştir. Ayrıca konu kapsamında öğrencilere uzay temasına ilişkin açık uçlu sorular da sorulmuş ve cevaplamaları istenmiştir. Hem bu cevaplar, hem de yapılan resimler üzerinde analizler yapılmıştır. Araştırmanın içeriğini Sanat Akademisi resim kursiyeri olan öğrencilerin katılımı oluşturmuştur. Araştırma 8-14 yaş aralığında toplam 20 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcı çocuklardan renkli pastel boya, kuru boya veya keçeli kalemlerden oluşan ekipmanlarla destek sağlanmıştır. Katılımcı resim kursu öğrencilerinin gelecekteki uzay yaşamı veya teknolojinin ileri safhalarında uzaya gitmenin daha kolay ve daha güvenli olabileceği hakkında neler düşündükleri de sorulmuştur. Katılan çocuklardan toplanan resim çalışmaları yorumlayıcı yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizlere göre çocukların resimlerinde, görsel medya ve internetin sağladığı hazır bilgi ve katıksız hayali unsurların varlığı arasında bir tercihin olup olmadığına dikkat edilmiştir. Öğrencilerin önemli bir kısmının uzay konusunda bilindik bilgiler ile yorumlama ve resimleme yaptıkları gözlemlenirken, daha az bir kısmının ise kendi hayallerindeki uzayı tasvir ettiği gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 16, 2024 |
Acceptance Date | May 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.