Special education teachers play an important role by providing educational services to the most vulnerable individuals of the society who are in need of special education, but they face various difficulties while working in public institutions and these difficulties can negatively affect their professional development, motivation and the overall educational process. This study aims to investigate the problems faced by special education teachers working in public institutions in Turkey and to suggest solutions. Phenomenology, one of the qualitative research methods, was used in this study. The study group of the research consists of 10 special education teachers working in 10 special education schools and 15 special education teachers working in 5 special education classes in Mardin province in the 2023-2024 academic year. Maximum diversity sampling and convenience sampling methods were used in the selection of teachers. The findings of the study show that administrators should be more knowledgeable and sensitive in the field of special education and should improve their training and communication skills. In addition, it was stated that it is important to increase the competences of special education teachers, to develop their expertise and effective communication skills, to improve the physical conditions of educational environments, to provide educational materials and to provide appropriate building structures. In this context, supporting teachers and providing the necessary resources will play an important role in improving the quality of special education processes, and more comprehensive research on these issues will contribute to a better understanding of the current problems and solutions.
Özel eğitim öğretmenleri, toplumun en hassas ve özel eğitime ihtiyaç sahibi bireylerine yönelik eğitim hizmetleri sunarak önemli bir rol üstlenmekte, ancak resmi kurumlarda görev yaparken çeşitli zorluklarla karşılaşmakta ve bu zorluklar, profesyonel gelişimlerini, motivasyonlarını ve genel eğitim sürecini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu çalışma, Türkiye'de resmi kurumlarda görev yapan özel eğitim öğretmenlerinin mesleki alanda karşılaştıkları sorunları araştırmayı ve çözüm önerileri getirmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan Fenomenoloji (olgu bilim) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Mardin ilinde faaliyet gösteren 10 özel eğitim okulunda görev yapan 10 özel eğitim öğretmeni ile 5 özel eğitim sınıfında çalışan toplam 15 özel eğitim öğretmeninden oluşmaktadır. Öğretmenlerin seçiminde maksimum çeşitlilik örnekleme ve kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları, yöneticilerin özel eğitim alanında daha bilgili ve duyarlı olmaları, eğitim ve iletişim becerilerini geliştirmeleri gerektiğini göstermektedir. Ayrıca, özel eğitim öğretmenlerinin yeterliliklerinin artırılması, uzmanlık ve etkili iletişim becerilerinin geliştirilmesi, eğitim ortamlarının fiziki şartlarının iyileştirilmesi, eğitim materyallerinin temini ve uygun bina yapılarının sağlanması önemli olduğu ifade edilmiştir. Bu bağlamda, öğretmenlerin desteklenmesi ve gerekli kaynakların sağlanması, özel eğitim süreçlerinin kalitesini artırmada önemli bir rol oynayacak ve bu konularda yapılacak daha geniş kapsamlı araştırmalar mevcut sorunların daha iyi anlaşılmasına ve çözümler üretilmesine katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | August 29, 2024 |
Acceptance Date | December 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.