Yapay zeka (YZ) kullanımı son yıllarda birçok alanda hız kazanmış ve bu durum eğitim ile dil öğrenme ve öğretme süreçlerini de etkilemeye başlamıştır. Kasım 2022’de OpenAI tarafından piyasaya sürülen ChatGPT, en çok kullanılan ve tartışılan YZ araçlarından biridir. Dil eğitimi de dahil olmak üzere çeşitli disiplinlerde büyük bir etki yaratmıştır. Bu bağlamda, bazı kullanıcılar ChatGPT’yi olumlu karşılarken, bazıları eleştirmektedir. Bu araştırmanın temel amacı, hazırlık öğrencilerinin İngilizce öğrenme veya geliştirme sürecinde ChatGPT’ye yönelik metaforik algılarını ortaya koymaktır. Araştırma, Türkiye’deki farklı üniversitelerde öğrenim gören 123 hazırlık okulu öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama sürecinde fenomenolojik bir araştırma deseni uygulanmıştır. Veriler, Google Forms aracılığıyla toplanmıştır. Form üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, çalışmanın amacı ve form hakkında kısa bir bilgilendirme yer almaktadır. İkinci bölümde, metafor kavramına örnekler yardımıyla değinilmiştir. Son bölüm ise katılımcıların metaforik algılarını toplama amacını taşımaktadır. Bu bölümde, katılımcıların “ChatGPT ...... gibidir çünkü ......” ifadesini tamamlamaları istenmiştir. İlk boşluk, katılımcıların metaforik algılarını açıklarken, ikinci boşluk seçilen metaforun nedenine odaklanmaktadır. Araştırma bulguları, araç/kaynak, yoldaşlık, destekleyici doğa ve esneklik/çok yönlülük başlıkları altında kategorize edilmiştir. En çok belirtilen metaforlar arasında öğretmen, kolaylaştırıcı, rehber ve yardımcı bulunmaktadır. Araştırma sonuçları, bazı genç yetişkin öğrenicilerin dil öğretiminde ChatGPT’yi kullanmaya dair inançlarını anlamada önemli bir zemin sağlamaktadır
The use of artificial intelligence (AI) has accelerated in numerous fields recently which has initiated to affect education and the process of language learning and teaching too. One of the most utilized and debated AI tool is ChatGPT released by OpenAI in November 2022. It has dominated various disciplines including language education. To that extend, some users appreciate it whereas others criticize. The main objective this research is to reveal the preparatory students’ metaphorical perceptions on ChatGPT in the process of learning or developing English. The study is conducted with 123 preparatory school students who currently study at different universities in Turkey. Phenomenological research design was applied for data collection. The data were gathered through Google Forms. The form consists of three parts. The first phase of it provides brief information about the aim of the study and the form itself. The second part touches upon the term metaphor with the help of examples. The last section aims at collecting the participants’ metaphorical perceptions. At this part, they need to complete the statement ‘ChatGPT is like ...... because......’. While the first blank clarifies their metaphorical perception, the second one is concerned with the reason of the preferred metaphor. The findings of the study were categorized under four titles namely, the replies related with tool/resource, companionship, supportive nature and flexibility and versatile. Some of the mostly written metaphors are teacher, facilitator, guide, helper. The result of the study facilitates understanding some young adult learners’ belief on using ChatGPT in language teaching.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Other Fields of Education (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 26, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | November 30, 2024 |
| Acceptance Date | May 6, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |