Toplumların geleceğini şekillendirecek olan özel yetenekli çocukların eğitiminin önemi gün geçtikçe artmakta, eğitimleri onların özel ihtiyaçlarına uygun şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. Özel yetenekli öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarının karşılanmasında, onların özellikleri göz önünde bulundurularak hazırlanan eğitim programları önemlidir. Bu öğrencilerin potansiyellerini tam olarak ortaya çıkarabilmek için, eğitim ortamlarının ve yöntemlerinin onların ihtiyaçlarına uygun şekilde tasarlanması gerekmektedir. Okul dışı öğrenme ortamları, bu süreçte önemli bir rol oynar. Özellikle müzeler, özel yetenekli öğrencilerin ilgisini çeken, motivasyonlarını artıran ve keyifli bir ortamda sıkılmadan hedeflenen kazanımları edinmelerine olanak tanıyan bir eğitim modeliyle, etkili ve zenginleştirici bir rol üstlenir. Müzeler, öğrencilerin sanat eserleri ve kültürel nesneler ile doğrudan etkileşimde bulunmalarını sağlar, estetik değerleri tanımalarına ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmelerine katkıda bulunur. Bu çalışma, müze gezilerinin ve müze temelli etkinliklerin özel yetenekli öğrencilerin sanatsal becerileri üzerine olan etkilerini araştırmak için ortaya konmuştur. Araştırma grubunu 6. sınıf düzeyinde 21 deney grubu, 21 kontrol grubu öğrencisi oluşturmaktadır. Hazırlanan müze gezileri ve etkinlikleri deney grubu öğrencilerine uygulanırken, kontrol grubu öğrencilerine Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) Çerçeve plan etkinlikleri uygulanmıştır. Etkinliklerin uygulanma öncesi ve sonrasında, her iki gruptaki öğrencilerin sanatsal becerilerini tespit etmek amacıyla "Yaşadığımız Çevrede Kültürel İzler" temalı resim çalışmaları yaptırılmıştır. Yaptırılan resimleri değerlendirmek için uzman görüşleri alınarak “Resim Değerlendirme Cetveli” oluşturulmuş ve resimler değerlendirilerek sayısal verilere dönüştürülmüştür. Bu veriler IBM SPSS istatistik programı kullanılarak değerlendirmeler yapılmıştır. Deney gurubu ve kontrol grubu arasında oluşan farklar ortaya konmuştur. Sonuç olarak, deney grubuna uygulanan bağımsız değişken olan müzeye dayalı sanat eğitiminin, özel yetenekli öğrencilerin sanatsal becerilerini geliştirmede ve motivasyonlarını artırmada etkili olduğu görülmüştür.
The importance of the education of gifted children who will shape the future of societies is increasing day by day, and their education should be organized in accordance with their special needs. In meeting the educational needs of gifted students, educational programs prepared by taking their characteristics into consideration are important. In order to fully reveal the potential of these students, educational environments and methods should be designed in accordance with their needs. Out-of-school learning environments play an important role in this process. Museums, in particular, play an effective and enriching role with an educational model that attracts the attention of gifted students, increases their motivation and allows them to acquire the targeted gains in a pleasant environment without getting bored. Museums allow students to interact directly with works of art and cultural objects, contribute to their recognition of aesthetic values and the development of creative thinking skills. This study was conducted to investigate the effects of museum visits and museum-based activities on the artistic skills of gifted students. The research group consists of 21 experimental group and 21 control group students at the 6th grade level. While the prepared museum visits and activities were applied to the experimental group students, Science and Art Center (BİLSEM) Framework plan activities were applied to the control group students. Before and after the implementation of the activities, in order to determine the artistic skills of the students in both groups, painting studies with the theme of "Cultural Traces in Our Living Environment" were made. In order to evaluate the paintings, a "Picture Evaluation Table" was created by obtaining expert opinions and the paintings were evaluated and converted into numerical data. These data were evaluated using the IBM SPSS statistical program. The differences between the experimental group and the control group were revealed. As a result, it was seen that the independent variable, museum-based art education, applied to the experimental group, was effective in developing the artistic skills of the gifted students and increasing their motivation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 1, 2025 |
Acceptance Date | June 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |