Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İç Mimarlık Lisans Eğitimi, Dersler ve Sürdürülebilirlik

Yıl 2019, , 31 - 44, 15.10.2019
https://doi.org/10.17100/nevbiltek.572331

Öz

Günümüzde
endüstrinin her alanında yeri olan sürdürülebilirlik kavramı, inşaat sektöründe
de oldukça dikkat çekici bir konudur. Özellikle bina yaşam döngüsünün çevresel
etkileri düşünüldüğünde sürdürülebilirlik kavramının yapı sektörü için önemi
daha iyi anlaşılmaktadır. Binalarda sürdürülebilirlik konusu irdelendiği zaman
ise bina iç mekanlarında sürdürülebilirliğin; bina çevresi ve bina kabuğu kadar
önemli bir yere sahip olduğu görülmektedir. Bununla birlikte bu değişimlerin iç
mimarlık eğitimine ne kadar yansıdığı bir tartışma konusudur. Tasarım
görüşleri, malzeme, yapım teknikleri gibi konular iç mimarlık eğitimine zaman
içerisine eklenmekle birlikte; sürdürülebilirlik konusunun ne kadar dahil
edildiği ülkemiz ve tüm dünya için bir soru işaretidir.



Bu
çalışmada sürdürülebilirlik konusunun iç mimarlık lisans programlarına dahil
edilmesi hususunda, kavramın derslere yansıması üzerine bir araştırma
yapılmıştır. Örneklem grubu olarak farklı bakış açılarına sahip Türkiye’de
bulunan eğitim kurumları alınmıştır. Bu nedenle ülkemizde iç mimarlık lisans
programlarından 5 farklı program, örneklem grubu olarak belirlenmiştir.
Örneklem grubunda yer alan iç mimarlık lisans programlarının dersleri, ders
bilgi paketleri üzerinden irdelenmiştir. İrdeleme 2 aşamadan oluşmaktadır. İlk
aşamada ders bilgi paketlerinde yer alan amaç ve içerik başlıkları irdelenmiş;
sürdürülebilirlik kavramının etkili olmayacağı düşünülen türk dili, ingilizce
gibi alan dışı dersler ile teknik resim, temel sanat eğitimi gibi temel eğitim
dersleri kapsam dışı bırakılmıştır. İkinci aşamada ise ders öğrenme çıktıları
ve haftalık ayrıntılı ders içerikleri incelenerek, derslerin sürdürülebilirlik
kavramıyla ilişkilendirilip ilişkilendirilmediği ve ne şekilde
ilişkilendirildiği konuları tartışılmıştır. Söz konusu ilişkilendirmenin
analizi için LEED ve BREEAM sertifikasyon sistemlerine ait iç mekanı etkileyen kriterler
kullanılmıştır.



Sonuç
olarak endüstrinin her alanında önemli bir yeri olan sürdürülebilirlik
kavramının iç mekan tasarımı kapsamındaki karşılığına dikkat çekilmiştir. Bina
ölçeğinde uygulayıcı olacak tasarımcı adaylarının, sürdürülebilirlik kavramı
ile eğitim sürecinde ne kadar etkileşimde olduğu ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Ashford, P. (1998), Assessment Of Potential For The Saving Of Carbon Dioxide
  • Ashford, P. (1999), The Cost Implications of Energy Efficiency Measures in the Reduction of Carbon Dioxide Emissions From European Building Stock. Bristol: Caleb Management Services.
  • Özmehmet, Ö. G. E. (2007). Avrupa ve Türkiye’deki Sürdürülebilir Mimarlık Anlayışına Eleştirel Bir Bakış. Journal Of Yaşar University, 2(7), 809-826.
  • Sipahi, S., 2013. Otel iç mekânlarında enerji kullanımı açısından sürdürülebilirlik: Antalya örneği, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü Enstitüsü, Trabzon.
  • Sur, H., 2012, Çevre Dostu Yeşil Binalar, Yeşil Binalar Referans Rehberi 2012, İstanbul.
  • Şimşek, E., P., 2012, Sürdürülebilirlik Bağlamında Yeşil Bina Olma Kriterleri “Kağıthane Ofispark Projesi Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Torun, A. ve Yalçınkaya Ş., 2016. Bilgi Okuryazarlığının İç Mimarlık Eğitim Sistemindeki Yeri. International Conference On Quality In Higher Edutation, Kasım, Proceeding Book, Sakarya, 110-123
  • Torun, A., 2017. İç Mimarlık Lisans Eğitiminde Bilgi Okuryazarlığının Çok Yönlü Analizi ve Bir Ders Önerisi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü Enstitüsü, Trabzon.
  • http://llp.marmara.edu.tr/ProgramTanitim/guzel-sanatlar-fakultesi/ic-mimarlik-44-51-0, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık Bölümü Bilgi Paketleri. 04 Nisan 2019.
  • http://akts.hacettepe.edu.tr/ders_listesi.php?prg_ref=PRGRAM_0000000000000000000000040&birim_ kod=465&submenuheader=2&prg_kod=465, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Bilgi Paketleri. 05 Nisan 2019.
  • https://www.eskisehir.edu.tr/akademik/fakulteler/197/ic-mimarlik-bolumu/dersler, Eskişehir Teknik Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi İç Mimarlık Bölümü Bilgi Paketleri. 06 Nisan 2019.
  • https://legacy.iku.edu.tr/TR/ects_bolum.php?m=1&p=16&f=5&r=0&ects=ders, İstanbul Kültür Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Bilgi Paketleri. 07 Nisan 2019.
  • http://www.sis.itu.edu.tr/tr/dersplan/plan/ICM/201810.html, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık Bölümü Bilgi Paketleri. 08 Nisan 2019.
  • http://ssb.sis.itu.edu.tr:9000/pls/PROD/itu_icerik.p_download?file=MIM162, İTÜ Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık Bölümü “Yapı Bilgisine Giriş” Dersi Bilgi Paketi. 09 Nisan 2019.
  • http://ssb.sis.itu.edu.tr:9000/pls/PROD/itu_icerik.p_download?file=ICM453E, İTÜ Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık Bölümü “Building Biology and Ecology” Dersi Bilgi Paketi. 09 Nisan 2019.
  • http://ssb.sis.itu.edu.tr:9000/pls/PROD/itu_icerik.p_download?file=MIM346, İTÜ Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık Bölümü “Bina, İklim, Enerji İlişkileri” Dersi Bilgi Paketi. 09 Nisan 2019..

Interior Architecture Undergraduate Education, Courses And Sustainability

Yıl 2019, , 31 - 44, 15.10.2019
https://doi.org/10.17100/nevbiltek.572331

Öz



Today, the concept of sustainability, which has a
place in all aspects of the industry, is quite remarkable in the construction
sector. Especially considering the environmental impacts of the building life
cycle, the importance of sustainability for the building industry is better
understood. When the sustainability of buildings is examined, it is seen that
sustainability in the interior of buildings is as important as the building
environment and the building shell. However, it is a matter of debate on how
these changes are reflected in interior architecture education. While the
issues such as design ideas, materials and construction techniques are added to
the interior architecture education over time, sustainability is a question
mark for our country and for the whole world. In this study, a survey was
carried out on how and how the concept relates with which courses is included
in the undergraduate programs of interior Architecture. The research was
conducted through the universities of Turkey. As a sample group, educational
institutions with different perspectives have been taken. For this reason, the
faculty, in which the interior architecture undergraduate programs are located
in Turkey, has been designated as the sample group of 5 different programs by
paying attention to the issues such as the date of its establishment,
State-Foundation university status, and the name of the Department. The courses
of the interior architecture undergraduate programs in the sample group are
examined through the course information packages. Examination consists of 2
stages. In the first stage of the course, the subjects of the purpose and
content included in the information packages were examined and the basic
education courses such as Turkish language, English, technical drawing, basic
art education, which are thought to be ineffective in the concept of
sustainability were excluded.
In the second stage, the course learning outcomes and
weekly detailed course contents were examined, whether the courses are
associated with the concept of sustainability and how they relate to the
subjects were discussed. For the analysis of the association in question, the
criteria affecting the internal space of LEED and BREEAM certification systems
were used. As a result, it is pointed out that the concept of sustainability,
which has an important place in all areas of industry, is covered by interior design.
It has been demonstrated how much designer candidates will interact with the
concept of sustainability in the education process.

Kaynakça

  • Ashford, P. (1998), Assessment Of Potential For The Saving Of Carbon Dioxide
  • Ashford, P. (1999), The Cost Implications of Energy Efficiency Measures in the Reduction of Carbon Dioxide Emissions From European Building Stock. Bristol: Caleb Management Services.
  • Özmehmet, Ö. G. E. (2007). Avrupa ve Türkiye’deki Sürdürülebilir Mimarlık Anlayışına Eleştirel Bir Bakış. Journal Of Yaşar University, 2(7), 809-826.
  • Sipahi, S., 2013. Otel iç mekânlarında enerji kullanımı açısından sürdürülebilirlik: Antalya örneği, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü Enstitüsü, Trabzon.
  • Sur, H., 2012, Çevre Dostu Yeşil Binalar, Yeşil Binalar Referans Rehberi 2012, İstanbul.
  • Şimşek, E., P., 2012, Sürdürülebilirlik Bağlamında Yeşil Bina Olma Kriterleri “Kağıthane Ofispark Projesi Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Torun, A. ve Yalçınkaya Ş., 2016. Bilgi Okuryazarlığının İç Mimarlık Eğitim Sistemindeki Yeri. International Conference On Quality In Higher Edutation, Kasım, Proceeding Book, Sakarya, 110-123
  • Torun, A., 2017. İç Mimarlık Lisans Eğitiminde Bilgi Okuryazarlığının Çok Yönlü Analizi ve Bir Ders Önerisi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü Enstitüsü, Trabzon.
  • http://llp.marmara.edu.tr/ProgramTanitim/guzel-sanatlar-fakultesi/ic-mimarlik-44-51-0, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık Bölümü Bilgi Paketleri. 04 Nisan 2019.
  • http://akts.hacettepe.edu.tr/ders_listesi.php?prg_ref=PRGRAM_0000000000000000000000040&birim_ kod=465&submenuheader=2&prg_kod=465, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Bilgi Paketleri. 05 Nisan 2019.
  • https://www.eskisehir.edu.tr/akademik/fakulteler/197/ic-mimarlik-bolumu/dersler, Eskişehir Teknik Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi İç Mimarlık Bölümü Bilgi Paketleri. 06 Nisan 2019.
  • https://legacy.iku.edu.tr/TR/ects_bolum.php?m=1&p=16&f=5&r=0&ects=ders, İstanbul Kültür Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Bilgi Paketleri. 07 Nisan 2019.
  • http://www.sis.itu.edu.tr/tr/dersplan/plan/ICM/201810.html, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık Bölümü Bilgi Paketleri. 08 Nisan 2019.
  • http://ssb.sis.itu.edu.tr:9000/pls/PROD/itu_icerik.p_download?file=MIM162, İTÜ Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık Bölümü “Yapı Bilgisine Giriş” Dersi Bilgi Paketi. 09 Nisan 2019.
  • http://ssb.sis.itu.edu.tr:9000/pls/PROD/itu_icerik.p_download?file=ICM453E, İTÜ Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık Bölümü “Building Biology and Ecology” Dersi Bilgi Paketi. 09 Nisan 2019.
  • http://ssb.sis.itu.edu.tr:9000/pls/PROD/itu_icerik.p_download?file=MIM346, İTÜ Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık Bölümü “Bina, İklim, Enerji İlişkileri” Dersi Bilgi Paketi. 09 Nisan 2019..
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Diğer Bölümler
Yazarlar

Serkan Sıpahı 0000-0002-5684-8671

Alper Torun 0000-0002-6069-6551

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2019
Kabul Tarihi 2 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Sıpahı, S., & Torun, A. (2019). İç Mimarlık Lisans Eğitimi, Dersler ve Sürdürülebilirlik. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 8, 31-44. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.572331
AMA Sıpahı S, Torun A. İç Mimarlık Lisans Eğitimi, Dersler ve Sürdürülebilirlik. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. Ekim 2019;8:31-44. doi:10.17100/nevbiltek.572331
Chicago Sıpahı, Serkan, ve Alper Torun. “İç Mimarlık Lisans Eğitimi, Dersler Ve Sürdürülebilirlik”. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi 8, Ekim (Ekim 2019): 31-44. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.572331.
EndNote Sıpahı S, Torun A (01 Ekim 2019) İç Mimarlık Lisans Eğitimi, Dersler ve Sürdürülebilirlik. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi 8 31–44.
IEEE S. Sıpahı ve A. Torun, “İç Mimarlık Lisans Eğitimi, Dersler ve Sürdürülebilirlik”, Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, c. 8, ss. 31–44, 2019, doi: 10.17100/nevbiltek.572331.
ISNAD Sıpahı, Serkan - Torun, Alper. “İç Mimarlık Lisans Eğitimi, Dersler Ve Sürdürülebilirlik”. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi 8 (Ekim 2019), 31-44. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.572331.
JAMA Sıpahı S, Torun A. İç Mimarlık Lisans Eğitimi, Dersler ve Sürdürülebilirlik. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019;8:31–44.
MLA Sıpahı, Serkan ve Alper Torun. “İç Mimarlık Lisans Eğitimi, Dersler Ve Sürdürülebilirlik”. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi, c. 8, 2019, ss. 31-44, doi:10.17100/nevbiltek.572331.
Vancouver Sıpahı S, Torun A. İç Mimarlık Lisans Eğitimi, Dersler ve Sürdürülebilirlik. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019;8:31-44.

Dergimizin tarandığı indeksler


12300          20980     2097822081