The aim of this study is to examine whether the digital citizenship levels of physical education teacher candidates differ according to their gender, grade level, and perceived computer skills and whether there is a relationship between the candidates' digital citizenship levels and ages and daily internet use levels. 171 teacher candidates with an average age of 21.96 participated in the research. The Demographic Information Form, which included questions about gender, age, grade level, perceived computer skill level, and daily internet usage time, and the Digital Citizenship Scale were used to collect data. The findings revealed that the digital citizenship levels of candidates did not differ according to gender and grade level but differed according to perceived computer skill levels, and the digital citizenship levels of candidates who perceive their computer skills as high were higher than the digital citizenship level of candidates who perceive their computer skills as low. In addition, there was no significant relationship between the digital citizenship levels of the candidates who perceived their computer skills at high or low levels, their age, and daily internet use time. As a result, the effective variable in the digital citizenship levels examined in physical education teacher candidates was the perceived computer skill level.
Digital Citizenship Physical Education Teacher Candidate Digital Citizenship Physical Education Teacher Candidate
Bu araştırmada beden eğitimi öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık düzeylerinin adayların cinsiyetleri, öğrenim gördükleri sınıf düzeyi ve bilgisayar kullanım becerisine yönelik algılarına göre değişiklik gösterip göstermediğini ve adayların dijital vatandaşlık düzeyleri ile yaşları ve günlük internet kullanım düzeyleri arasında ilişki olup olmadığını incelemektir. Araştırmaya yaş ortalaması 21.96 olan 171 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler, cinsiyet, yaş, sınıf, algılanan bilgisayar becerisi düzeyi ve günlük internet kullanım süresine yönelik soruların yer aldığı Kişisel Bilgi Formu ve Dijital Vatandaşlık Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma bulguları öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık düzeylerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre farklılaşmadığını, ancak algılanan bilgisayar beceri düzeyine göre farklılaştığını; bilgisayar beceri düzeyini yüksek olarak algılayan adayların dijital vatandaşlık düzeyinin, düşük olarak algılayan adayların dijital vatandaşlık düzeyinden daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Bunun yanında araştırmada, kendi bilgisayar becerisini açısından yüksek ve düşük düzeyde algılayan adayların dijital vatandaşlık düzeyi ile yaş ve günlük internet kullanım süresi arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak, beden eğitimi öğretmen adaylarında incelenen dijital vatandaşlık düzeyinde etkili değişkenin algılanan bilgisayar beceri düzeyi olduğu ortaya konmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |