Research Article
BibTex RIS Cite

A TAXONOMIC ANALYSIS OF THE CURRICULUM OF TEACHING TURKISH TO FOREIGNER

Year 2023, , 2362 - 2376, 25.12.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1302423

Abstract

In this study, it is aimed to determine how the acquisitions in the B1 and B2 language levels in the Teaching Turkish as a Foreign Language Program are distributed according to the cognitive process dimensions of the Revised Bloom Taxonomy. The distribution of taxonomically examined acquisitions according to language levels and skill areas was also determined. The Teaching of Turkish as a Foreign Language Program, which was prepared by the Turkish Maarif Foundation and published in the second edition in 2020, was used as the research document. The research was carried out in the screening model in accordance with the natüre of the basic qualitative research. The data of the research were collected using the document analysis technique and these collected data were analyzed by the content analysis method.Within the scope of the research, a total of 568 acquisitions were examined. As a result of the research, when all the acquisitions at the B1 and B2 language levels in the Program of Teaching Turkish as a Foreign Language are examined in terms of cognitive process dimensions, it has been revealed that the acquisitions are mostly in the stages of understanding, application and analysis. On the other hand, there are also gains belonging to the steps of remembering, evaluating and creating. However, it has been concluded that the evaluation dimension of the cognitive process is in the minority at both language levels and there is no gain in some aspects of the cognitive process at some language levels.

References

  • Anderson, L. W. & Krathwohl, D. R. & Airasian, P. W. & Cruikshank, K. A. & Mayer, R. E. & Pintrich, P. R. & Raths, J. & Wittrock, M. C. (2021). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitim hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (Çev. D. A. Özçelik). Pegem Akademi.
  • Arı, T. (2018). 2015 ve 2017 Ortaokul Türkçe öğretim programlarındaki kazanımların yenilenmiş bloom taksonomisine ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Tez No. 534456) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Aslan, M. & Atik, U. (2018). 2015 ve 2017 İlkokul Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(1), 528-547. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/36208/407459
  • Avşar, G. & Mete, F. (2018). Türkçe öğretim programlarında kullanılan fiillerin yenilenmiş Bloom taksonomisine göre sınıflandırılması. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 6, 75-87. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kebd/issue/67874/1051529
  • Başar, U. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin politikası nasıl olmalıdır? E. Boylu & L. İltar (Eds.), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi içinde (1. baskı, s. 29- 61). Pegem Akademi.
  • Biçer, N. (2020). Türkçe eğitiminde güncel durum. C. Ayyılmaz, O. Er ve İ. Çoban (Eds.), Türkçe Eğitiminin Güncel Sorunları içinde (1. baskı, s. 45-72). Eğiten Kitap.
  • Bümen, Nilay T. (2006). Program Geliştirmede Bir Dönüm Noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 11(2), 327-348. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/837 Büyükalan-Filiz, S. & Yıldırım, N. (2019). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre analizi. Elementary Education Online, 18(4), 1550-1573. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/article/632521
  • Çerçi, A. (2018). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının (5, 6, 7, 8. sınıf) yenilenen Bloom taksonomine göre incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 6(12), 70-81. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oyea/issue/42065/487733
  • Çiftçi, Ö. (2010). İlköğretim Türkçe öğretim programında 5. sınıfa ait okuduğunu anlama kazanımlarının bilişsel beceriler yönünden değerlendirilmesi. TÜBAR, 27, 185-200. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubar/issue/16968/177229#article_cite
  • Emre, K. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programının yenilenmiş bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi (Tez No. 643830) [Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. Eroğlu, D. & Kuzu, T. S. (2014). Türkçe ders kitaplarındaki dilbilgisi kazanımlarının ve sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Baskent University Journal of Education, 1(1), 72-80. https://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/12
  • Güde, Y. C. (2021). Ortaöğretim hazırlık sınıfı İngilizce öğretim programının yenilenmiş bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi (Tez No. 660428) [Yüksek lisans tezi, Ufuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kara, M. (2011). Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve metni doğrultusunda Türkçe öğrenen yabancılara A1-A2 seviyesinde Türkçe öğretim programı örneği. Zeitschrift für die Welt der Türken, 3(3), 157-195. https://dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/article/view/287/m_kara
  • Karagöl, E. (2020). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre güncel Türkçe öğretim programları. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 56- 71. Doi: 10.31464/jlere.666641. Türkiye Maarif Vakfı. (2020, Şubat). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı (MVYTÖP). https://turkiyemaarif.org/editions/turkcenin-yabanci-dil-olarak-ogretimi-programi-2-baski Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Nobel Kitabevi.
  • Miles M. B. & Huberman A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Phutkaradze, M. (2018). Düzensiz göçmenlerin dil ihtiyaç analizi ve bir program önerisi. (Tez No. 516298) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Sönmez, V. (2001). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Kitabevi.
  • Ulutaş, M. & Kara, M. (2019). TÖMER Türkçe öğretim programları okuma kazanımlarının bilişsel stratejiler açısından incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 232-250. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jlere/issue/49541/575801
  • Ulutaş. M. (2016). Türkiye’de yükseköğrenim görecek yabancılar için özel amaçlı Türkçe öğretimine yönelik program geliştirme: bir model önerisi (Tez No. 450195) [Doktora tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yurdabakan, İ. (2012). Bloom’un revize edilen taksonomisinin eğitimde ölçme ve değerlendirmeye etkileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 327-348. https://www.researchgate.net/publication/232806269_Bloom'un_Revize_Edilen_Taksonomisinin_Egitimde_Olcme_ve_Degerlendirmeye_Etkileri_The_Effects_of_Bloom's_Revised_Taxonomy_on_Measurement_and_Evaluation_in_Education

YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ PROGRAMINA YÖNELİK TAKSONOMİK BİR İNCELEME

Year 2023, , 2362 - 2376, 25.12.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1302423

Abstract

Bu çalışmada, Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı’ndaki B1 ve B2 dil seviyelerinde bulunan kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin bilişsel süreç boyutlarına göre nasıl bir dağılım gösterdiğini belirlemek amaçlanmıştır. Taksonomik olarak incelenen kazanımların dil seviyelerine ve becerileri alanlarına göre dağılımı da belirlenmiştir. Araştırma dokümanı olarak Türkiye Maarif Vakfı tarafından hazırlanan Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı kullanılmıştır. Araştırma, temel nitel araştırmaya uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın verileri doküman analizi tekniği kullanılarak toplanmış ve toplanan bu veriler, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir.
Araştırma kapsamında toplam 568 kazanım incelenmiştir. Araştırma sonucunda, Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı’nda yer alan B1 ve B2 dil seviyelerinde bulunan tüm kazanımlara bilişsel süreç boyutları açısından bakıldığında, kazanımların yoğunluklu olarak anlama, uygulama ve çözümleme basamaklarında yer aldığı ortaya çıkmıştır. Öte yandan hatırlama, değerlendirme ve yaratma basamaklarına ait kazanımlar da bulunmaktadır. Fakat bilişsel sürecin değerlendirme boyutunun her iki dil seviyesinde de az olduğu ve kimi dil seviyelerinde bilişsel sürecin bazı boyutlarına ilişkin hiçbir kazanımın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Anderson, L. W. & Krathwohl, D. R. & Airasian, P. W. & Cruikshank, K. A. & Mayer, R. E. & Pintrich, P. R. & Raths, J. & Wittrock, M. C. (2021). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitim hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (Çev. D. A. Özçelik). Pegem Akademi.
  • Arı, T. (2018). 2015 ve 2017 Ortaokul Türkçe öğretim programlarındaki kazanımların yenilenmiş bloom taksonomisine ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Tez No. 534456) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Aslan, M. & Atik, U. (2018). 2015 ve 2017 İlkokul Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(1), 528-547. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/36208/407459
  • Avşar, G. & Mete, F. (2018). Türkçe öğretim programlarında kullanılan fiillerin yenilenmiş Bloom taksonomisine göre sınıflandırılması. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 6, 75-87. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kebd/issue/67874/1051529
  • Başar, U. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin politikası nasıl olmalıdır? E. Boylu & L. İltar (Eds.), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi içinde (1. baskı, s. 29- 61). Pegem Akademi.
  • Biçer, N. (2020). Türkçe eğitiminde güncel durum. C. Ayyılmaz, O. Er ve İ. Çoban (Eds.), Türkçe Eğitiminin Güncel Sorunları içinde (1. baskı, s. 45-72). Eğiten Kitap.
  • Bümen, Nilay T. (2006). Program Geliştirmede Bir Dönüm Noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 11(2), 327-348. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/837 Büyükalan-Filiz, S. & Yıldırım, N. (2019). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre analizi. Elementary Education Online, 18(4), 1550-1573. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/article/632521
  • Çerçi, A. (2018). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının (5, 6, 7, 8. sınıf) yenilenen Bloom taksonomine göre incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 6(12), 70-81. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oyea/issue/42065/487733
  • Çiftçi, Ö. (2010). İlköğretim Türkçe öğretim programında 5. sınıfa ait okuduğunu anlama kazanımlarının bilişsel beceriler yönünden değerlendirilmesi. TÜBAR, 27, 185-200. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubar/issue/16968/177229#article_cite
  • Emre, K. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programının yenilenmiş bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi (Tez No. 643830) [Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. Eroğlu, D. & Kuzu, T. S. (2014). Türkçe ders kitaplarındaki dilbilgisi kazanımlarının ve sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Baskent University Journal of Education, 1(1), 72-80. https://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/12
  • Güde, Y. C. (2021). Ortaöğretim hazırlık sınıfı İngilizce öğretim programının yenilenmiş bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi (Tez No. 660428) [Yüksek lisans tezi, Ufuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kara, M. (2011). Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve metni doğrultusunda Türkçe öğrenen yabancılara A1-A2 seviyesinde Türkçe öğretim programı örneği. Zeitschrift für die Welt der Türken, 3(3), 157-195. https://dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/article/view/287/m_kara
  • Karagöl, E. (2020). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre güncel Türkçe öğretim programları. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 56- 71. Doi: 10.31464/jlere.666641. Türkiye Maarif Vakfı. (2020, Şubat). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı (MVYTÖP). https://turkiyemaarif.org/editions/turkcenin-yabanci-dil-olarak-ogretimi-programi-2-baski Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Nobel Kitabevi.
  • Miles M. B. & Huberman A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Phutkaradze, M. (2018). Düzensiz göçmenlerin dil ihtiyaç analizi ve bir program önerisi. (Tez No. 516298) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Sönmez, V. (2001). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Kitabevi.
  • Ulutaş, M. & Kara, M. (2019). TÖMER Türkçe öğretim programları okuma kazanımlarının bilişsel stratejiler açısından incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 232-250. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jlere/issue/49541/575801
  • Ulutaş. M. (2016). Türkiye’de yükseköğrenim görecek yabancılar için özel amaçlı Türkçe öğretimine yönelik program geliştirme: bir model önerisi (Tez No. 450195) [Doktora tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yurdabakan, İ. (2012). Bloom’un revize edilen taksonomisinin eğitimde ölçme ve değerlendirmeye etkileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 327-348. https://www.researchgate.net/publication/232806269_Bloom'un_Revize_Edilen_Taksonomisinin_Egitimde_Olcme_ve_Degerlendirmeye_Etkileri_The_Effects_of_Bloom's_Revised_Taxonomy_on_Measurement_and_Evaluation_in_Education
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies (Other)
Journal Section Educational Sciences
Authors

Cemil Torun 0009-0003-3146-6989

Nurşat Biçer 0000-0003-3680-7052

Early Pub Date December 20, 2023
Publication Date December 25, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Torun, C., & Biçer, N. (2023). YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ PROGRAMINA YÖNELİK TAKSONOMİK BİR İNCELEME. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(4), 2362-2376. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1302423