Organizations follow and apply certain strategic elements in their structures in order to improve their performance and survive by adapting to the new rules of the rapidly changing environment. One of the strategic tools that organizations use to improve firm performance is undoubtedly institutionalization. In this context, the aim of this study is to examine the studies between institutionalization and firm performance with a meta-analysis method in order to evaluate with a holistic approach. In this context, 11 studies (9 theses, 2 articles) with correlation values published between January 2012 and December 2022 were analyzed. The CMA V4.0 (Comprehensive Meta Analysis 4.0) software program was used in the meta-analysis of studies examining institutionalization and firm performance in accordance with the inclusion criteria. It was found that the studies included in the research were heterogeneously distributed and there was no publication bias. As a result of the meta-analysis, it was revealed that the average effect size (r=0.642) in the random effects model between institutionalization and firm performance was high. In addition, it was determined that the sample group played a moderator role in the relationship between institutionalization and firm performance.
Örgütler performanslarını iyileştirmek için birtakım stratejik unsurları takip edip yapılarında uygulamaktadır. Örgütlerin firma performanslarını iyileştirmek için kullandığı stratejik araçlardan birisi de hiç şüphesiz kurumsallaşmadır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı kurumsallaşma ve firma performansı arasındaki çalışmaları bütüncül bir yaklaşımla değerlendirebilmek için meta analiz yöntemiyle incelemektir. Bu kapsamda Ocak 2012-Aralık 2022 tarihleri arasında yayınlanan ve korelasyon değerine sahip 11 çalışma analize tabi tutulmuştur. Dahil etme kriterlerine uygun kurumsallaşma ve firma performansını inceleyen çalışmaların meta analizinde CMA V4.0 (Comprehensive Meta Analysis 4.0) yazılım programı kullanılmıştır. Yapılan meta analiz sonucunda kurumsallaşma ve firma performansı arasındaki rastgele etkiler modelinde ortalama etki büyüklüğü (r=0,642) yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca kurumsallaşma ve firma performansı arasındaki ilişkide örneklem grubunun moderatör rol oynadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration, Marketing Management |
Journal Section | Business Administration |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2023 |
Publication Date | December 25, 2023 |
Submission Date | October 15, 2023 |
Acceptance Date | November 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |