Türkçe,
dünya dilleri arasında yapı yönüyle sondan eklemeli diller grubunda; köken
bakımından da Ural – Altay dil grubunun Altay dilleri ailesinde yer almaktadır.
Türkçede köklere farklı ekler getirilerek yeni sözcükler elde edilir. Bu durum
sözcüklerin öğretiminde eklerin incelenmesini kaçınılmaz kılmaktadır.
Bu çalışmada,
Yabancılara Türkçe Öğretiminde kullanılan materyallerde +lI/+lU ve +sIz/+sUz eklerinin yokluk bildirme ve sıfat yapma
işlevleri incelenmiştir. Giriş bölümünde Yabancılara Türkçe öğretiminde dil
bilgisi öğretiminin önemine değinilmiştir. +lI/+lU
ve +sIz/+sUz ekleriyle ilgili görüşlere yer verilip bu eklerin işlevlerine
değinilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi
yapılarak Türkçe Öğreniyorum Ders ve Çalışma Kitabı 2, İstanbul Yabancılar İçin
Türkçe Ders Kitabı A2, Hitit Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı A1 A2, Yedi
İklim Türkçe A1, İzmir Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı A1, Gazi Tömer
Yabancılar İçin Türkçe A1 kitapları içerisindeki etkinliklerde yer alan +lI/+lU ve +sIz/+sUz ekleri örneklerle
incelenmiştir.
Çalışmanın sonuçlarına göre
yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan kitaplarda yer alan +lI/+lU ve +sIz/+sUz ekleri konusu yeterli örnek ve etkinliklerle
desteklenmemiştir. Yokluk bildirme ve sıfat yapma işlevleri üzerinden verilen
örneklerde bazı kaynakların +lI/+lU
eki ile yapılan her kelimenin +sIz/+sUz
eki ile oluşturulamayacağı kuralına değinmediği görülmektedir. İncelenen altı
materyalden sadece İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı A2 de +lI/+lU ve +sIz/+sUz eklerinin zamirle olan ilişkisini örneklendirdiği tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |