In this
study, it is aimed to determine the knowledge levels of science teachers for
scientists and to compare them in terms of native-foreign scientists in the
context of the Socio-cultural Nature of Science. The sample of the study
consisted of 143 (72 males, 81 females) science teachers working in a province
in Central Anatolia in the spring semester of 2018/2019. The study was designed
according to the survey method was used in the study, which is one of the most
commonly used methods to determine an existing situation. The data were collected utilizing a
standardized questionnaire, which was formed by taking into consideration the
preparation steps proposed in the literature. In the data analysis, the data
were categorized and descriptively processed with the help of ‘Basic Criteria
for Determination of Scientists' list and the rubric of ‘Recognition of
Scientist', which were prepared based on the research questions. According to
the findings; 90 (22 domestic, 68 foreign) of 99 different names received from
the participants are scientists. Also, although the names are expressed, there
is a large number of units that do not contain information on these dimensions.
The number of unanswered units about the historical period in which native
scientists lived is greater. According to a small number of indigenous
scientists, the unanswered units are approximately 92% and 47.34% of
foreigners. On the other hand, most of the answers given to both domestic and
foreign scientists contain insufficient information on the fields of
scientists, their contributions to science and the historical period in which
they live. The most frequently expressed, known and recognized scientists are
foreign names found in textbooks or popular science.
History of Science Scientist Socio-Cultural Nature of Science Science Teachers Cultural Value
Bu çalışmada, fen bilimleri öğretmenlerinin bilim insanlarına
yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi ve bilimin sosyal ve kültürel ortamdan
etkilenen doğası bağlamında yerli-yabancı bilim insanları açısından
karşılaştırılması amaçlanmıştır. 2018/2019 güz yarıyılında,
İç Anadolu Bölgesindeki bir ilde görev yapan 143 öğretmen ile yürütülen tarama
çalışmasında veriler standartlaştırılmış bir anket aracılığı ile toplanmıştır.
Veri analizinde, araştırma sorularına bağlı olarak hazırlanmış “Bilim İnsanı Belirleme Temel Ölçütleri”
listesi ve “Bilim İnsanını Tanıma” rubriği yardımıyla kategorize edilen
veriler betimsel olarak işlenmiştir. Araştırmanın
bulgularına göre; katılımcılar ifade ettiği toplam 99 farklı ismin 90 (22
yerli, 68 yabancı) tanesi bilim insanıdır. Hem yerli hem yabancı bilim
adamlarına yönelik olarak verilen cevaplardan büyük bir kısmı bilim adamlarının
alanları, bilime katkıları ve yaşadıkları tarihsel döneme ilişkin yetersiz
bilgi içermektedir. Ayrıca isim ifade edildiği halde bu boyutlarda bilgi
içermeyen birim sayısı da oldukça fazladır. Bu açıdan öne çıkan ise bilim
insanlarının yaşadığı tarihsel döneme ilişkin bilgilerdir. Bu boyutlarda az sayıda
ifade edilen yerli bilim insanlarına yönelik cevapsız birimlerin kendi içinde
ortalaması yaklaşık olarak 92% ‘dür. Yabancılarda ise %47,34’dür. İsimleri en
sık ifade edilen ve hakkında belli düzeyde bilgi sahibi olunan bilim
insanlarının lisans ve öncesi ders kitaplarında veya popüler bilimde yer bulan
yabancı isimlerin çoğunlukta olduğu görülmektedir. Bu nedenle bulgulardan yola çıkarak bilimin
sosyo-kültrel doğasının anlaşılması için kültürü belirleyen en önemli unsur
olan yerel tarihin dikkate alınması gerektiği görüşü üzerinden temel bir
öneride bulunulabilir. Bu öneri lisans ve öncesi kullanılan fen ders
kitaplarında hem evrensel hem de kültürel anlamda bilim tarihinin derse
entegrasyonuna ağırlık verilmesidir.
Bilim Tarihi Bilim İnsanı Bilimin Sosyo-Kültürel Doğası Fen Bilimleri Öğretmenleri Kültürel Değer
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | DERGİNİN TAMAMI |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |