Öğrenme teorisine göre eğitim ve
eğitim-öğretim sürecinde kullanılacak olan eğitim materyalleri öğrencinin
ihtiyaçlarına yönelik olmalıdır. Öğrencilerin ihtiyaçlarının belirlenerek
öğrenme ortamının bu ihtiyaçlar doğrultusunda şekillendirilmesi öğretimin
niteliğini artıracaktır. Bu bağlamda bu çalışmada “Yabancı Dil Öğrenme
Stratejileri Öğretim Programının” bir
ihtiyaç olup olmadığına ilişkin toplanan verilere dayalı değerlendirme yapmak
amaçlanmaktadır. Bir durum çalışması olarak ele alınan araştırmanın örneklemini
2017-2018 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezinde ölçüt örnekleme
yoluyla belirlenen 9 öğretim görevlisi, 15 öğretmen ve 20 lise öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formları
ile toplanmıştır. Hazırlanan görüşme formu demografik bilgilerin elde edildiği
kişisel bilgiler bölümü ve öğretim programın dört temel esasına
(hedef-içerik-öğrenme durumu-ölçme değerlendirme) yönelik ihtiyaçları ortaya
çıkarması hedeflenen soruların yer aldığı görüşme formundan oluşmaktadır. Nitel
veri analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre,
başarı ortalaması 50 ve üzeri olan öğrencilerin yabancı dil öğrenme sürecinde
hangi kaynaklardan faydalanmaları gerektiğini bildiklerini, kendilerine kimin
nasıl yardım edebileceği konusunda fikir sahibi oldukları, büyük çoğunluğunun
günlük ve haftalık tekrarlar yaptığı bu nedenle de sınav öncesi ekstra bir
çalışmaya ihtiyaç duymadıklarını ifade ettikleri görülmektedir. Yine bu
öğrencilerin İngilizce dersine karşı olumlu tutumlarının olduğu ve söz almaya
istekli oldukları dikkati çekmektedir. Bu durum öğrencilerin akademik
başarılarını olumlu yönde etkilemektedir. Başarısı 50 ve altında olan
öğrenciler ise başarısı yüksek olan öğrencilerin aksi yönünde görüş
belirtmişlerdir. Bu durumdan hareket ederek akademik başarısı düşük olan
öğrencilere ders çalışma ile ilgili bir takım ipuçları verilerek ve kendi
öğrenme stratejilerini fark etmeleri sağlanarak onların akademik başarılarına
katkı sağlanabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |