Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI BİR İHTİYAÇ MI?

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 306 - 325, 22.06.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.619748

Öz

Öğrenme teorisine göre eğitim ve
eğitim-öğretim sürecinde kullanılacak olan eğitim materyalleri öğrencinin
ihtiyaçlarına yönelik olmalıdır. Öğrencilerin ihtiyaçlarının belirlenerek
öğrenme ortamının bu ihtiyaçlar doğrultusunda şekillendirilmesi öğretimin
niteliğini artıracaktır. Bu bağlamda bu çalışmada “Yabancı Dil Öğrenme
Stratejileri Öğretim Programının”  bir
ihtiyaç olup olmadığına ilişkin toplanan verilere dayalı değerlendirme yapmak
amaçlanmaktadır. Bir durum çalışması olarak ele alınan araştırmanın örneklemini
2017-2018 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezinde ölçüt örnekleme
yoluyla belirlenen 9 öğretim görevlisi, 15 öğretmen ve 20 lise öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formları
ile toplanmıştır. Hazırlanan görüşme formu demografik bilgilerin elde edildiği
kişisel bilgiler bölümü ve öğretim programın dört temel esasına
(hedef-içerik-öğrenme durumu-ölçme değerlendirme) yönelik ihtiyaçları ortaya
çıkarması hedeflenen soruların yer aldığı görüşme formundan oluşmaktadır. Nitel
veri analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre,
başarı ortalaması 50 ve üzeri olan öğrencilerin yabancı dil öğrenme sürecinde
hangi kaynaklardan faydalanmaları gerektiğini bildiklerini, kendilerine kimin
nasıl yardım edebileceği konusunda fikir sahibi oldukları, büyük çoğunluğunun
günlük ve haftalık tekrarlar yaptığı bu nedenle de sınav öncesi ekstra bir
çalışmaya ihtiyaç duymadıklarını ifade ettikleri görülmektedir. Yine bu
öğrencilerin İngilizce dersine karşı olumlu tutumlarının olduğu ve söz almaya
istekli oldukları dikkati çekmektedir. Bu durum öğrencilerin akademik
başarılarını olumlu yönde etkilemektedir. Başarısı 50 ve altında olan
öğrenciler ise başarısı yüksek olan öğrencilerin aksi yönünde görüş
belirtmişlerdir. Bu durumdan hareket ederek akademik başarısı düşük olan
öğrencilere ders çalışma ile ilgili bir takım ipuçları verilerek ve kendi
öğrenme stratejilerini fark etmeleri sağlanarak onların akademik başarılarına
katkı sağlanabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Brindley, G. (1989). The role of needs analysis in adult ESL program design. In: Johnson, R .K. (Ed). The second language curriculum (pp.63-78). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Burns, A. (2009). Action research in second language teacher education. In A. Burns and J.C. Richards (Eds.), The Cambridge guide to second language teacher education (pp. 289-297). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Chegeni, N., & Chegeni, N. (2013). Language Curriculum Development and Importance of Need Analysis, International Electronic Journal for teh Teachers of English, Vol. 3, No. 4: 1-13.
  • Crookes, G., & Schmidt, R. W. (1991). Motivation: Reopening the research agenda. Language Learning, 41, 469-512.
  • Demirel, M. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Kullandıkları Dil Öğrenme Stratejileri.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43: 141-153.
  • Demirel, Ö. (2012). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara. PegemA Yayıncılık.
  • Haque, N. (2014). A Brief Study on Need Analysis. Express, an International Journal of Multi Disciplinary Research.ISSN: 2348 – 2052 , Vol. 1, Issue 1, January 2014. www.express-journal.com adresinden erişilmiştir.
  • Iwai, T., Kondo, K., Lim, D., Ray, G., Shimizu, H., & Brown, J. D. (1999). Japanese language needs analysis. http://www.nflrc.hawaii.edu/networks/NW13/NW13.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Lekatompessy, F. M. (2010). Needs Analysis in Curriculum Development.https://upipasca.wordpress.com/2010/02/19/needs-analysis-in-curriculum-development/. Adresinden erişilmiştir.
  • Özçelik, E., & Yıldırım S. (2002). Web destekli öğrenme ortamlarında bilişsel araçların kullanımı: bir durum çalışması. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Uluslararası Açıktan ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu. 23-25 Mayıs, Eskişehir
  • Patton, M. Q. (2002). A Guide to Using Qualitative Research Methodology.http://fieldresearch.msf.org/msf/bitstream/10144/84230/1/Qualitative%20research%20methodology.pdf adreisdnen erişilmiştir.
  • Richards, J. C. (2001) Curriculum development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Savignon, S. J. (1997). Communicative competence theory and classroom practice: Texts and contexts in second language learning. New York: McGraw-Hill.
  • Silverman, D. (2001) Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction, 2nd edn, London: Sage.
  • SLO Netherlands Institute for Curriculum Development (2009).Curriculum in Development. Enschede, the Netherlands.
  • Tanner, D., & Tanner, L. (2007). Curriculum Development: Theory into practice (4th Edition). New York: Macmillian
  • Tzotzou. (2014). Designing and Administering a Needs Analysis Survey to Primary School Learners about EFL learning: a Case Study. Preschool and Primary Education, 2, 59-82.
  • UWA- The University of Western Australia. (2009). Curriculum Development. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:So_lAvMjK3oJ:cms.montgomerycollege.edu/WorkArea/DAsset.aspx%3Fid%3D87570+&cd=3&hl=tr&ct=clnk&gl=tr adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Akkaş Baysal 0000-0002-5711-0847

Gürbüz Ocak Bu kişi benim 0000-0001-8568-0364

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akkaş Baysal, E., & Ocak, G. (2020). YABANCI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI BİR İHTİYAÇ MI?. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 306-325. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.619748