Ekonomik büyüme,
makroekonomide bir ülkenin performansını gösteren en önemli göstergelerden
biriyken eğitim insanların yaşamında ki en önemli unsurlardan birisidir.
Eğitim, bireyin niteliksel yapısında sağladığı değişim ve gelişim ile içinde
bulunduğu toplumun sosyal, politik, kültürel ve ekonomik açıdan dönüşümüne
katkıda bulunmaktadır. Bununla beraber eğitim, her ülkenin gelişmesine,
refahına, ekonomik büyümesine ve toplumsal kalkınmışlık düzeyine katkıda
bulunan en önemli etkenlerden biridir. Bu nedenle eğitime yapılan harcamalar
büyük önem arz etmektedir. Bilindiği üzere, İsveç Norveç ve Danimarka’nın refah
düzeyleri oldukça yüksek ve eğitim sistemi oldukça gelişmiştir. Bu bağlamda, bu
çalışmada amaç, İsveç, Norveç ve Danimarka için eğitim harcamaları ile ekonomik
büyüme arasındaki ilişkiyi teorik ve ampirik düzeyde irdelemektir. Bundan
dolayı, 1990-2014 yıllarına ait veriler kullanılarak öncelikle birim kök testi
yapılmış, daha sonra panel VAR ve Granger nedensellik analizleri uygulanmıştır.
Elde edilen sonuçlara göre, eğitim harcamaları ile ekonomik büyüme arasında anlamlı
bir ilişki bulunmuştur. Granger nedensellik analizinin bulgularına göre ise eğitim
harcamalarından ekonomik büyümeye doğru tek yönlü nedensellik ilişkisi saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |