Bu çalışmanın amacı, meraklı öğrenci profili oluşturmak için sosyal sistemin ögeleri dikkate alınarak öğretmenler arasında ne tür bir işbirliği olması gerektiğini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi ve durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu 10 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın temaları; meraklı öğrenci özellikleri, girdi, süreç (yapısal, bireysel, kültürel, politik sistem), çevre, çıktı ve dönüt şeklinde belirlenmiştir. Araştırma sonunda öğretmenlerin çoğunluğu, meraklı öğrenci özellikleri ile ilgili, çok soru sorma ve araştırma yapmayı sevme gibi özelliklere vurgu yapmıştır. Öğrencilerin merakını tetiklemede sahip olunması gereken girdiler ile ilgili, gerekli materyallerin sağlanması gerektiği, bu konuda yapılması gereken işbirliği ile ilgili ise, öğretmenlerin iletişim halinde kalarak bilgi ve tecrübelerini paylaşmaları gerektiği üzerine daha çok görüş bildirildiği görülmüştür. Yapısal sistem açısından; öğrencilerin sorumluluk duygusunun geliştirilmesi, öğretmenlerin yetkisinin artırılması ve alanında uzman olması gerektiği belirtilmiştir. Bireysel sistem açısından; öğrencilerin dikkatini çeken sorular sorulması ve öğretmenlerin, öğrencilerin üreteceği ortamlar oluşturması gerektiği üzerine vurgu yapılmıştır. Kültürel sistem açısından; öğrencilerin kültürel faaliyetlere katılımının sağlanması ve öğretmenlerin kültürel faaliyet düzenlemeleri gerektiği belirtilmiştir. Politik sistem açısından; ödül gücüne daha çok odaklanıldığı görülmüş, bu konuda öğretmenlerin ödüllü etkinlikler düzenlemesi gerektiği belirtilmiştir. Çevreden beklenenler ile ilgili olarak; velilerin öğrencilere kültürel aktivite yaptırmaları, bilinçli ve sabırlı olmaları gerektiği, bu konuda öğretmenlerin ise, velileri bilinçlendirmesi ve velilerle ortak çalışmalar yürütmesi gerektiği vurgulanmıştır. Çıktı aşamasında öğrenci başarısı için farklı yöntemler kullanılması gerektiği, bu konuda öğretmenlerin ise, öğrenci başarısını artırmak için farklı etkinlikler tasarlanması gerektiği belirtilmiştir. Dönüt aşamasında değerlendirmenin öğrenciyle birlikte yapılması gerektiği, bu konuda öğretmenlerin ise süreci değerlendirmesi ve eksiklere yönelik çalışmalar yapmaları gerektiği belirtilmiştir. Materyal temini için okul toplumu bir araya gelerek eksikleri eğitim-öğretim yılının başında gidermeye çalışmalıdır. Öğretmenlerin yetkisi artırılmalı ve alanda uzmanlaşmaları için gereken destek sağlanmalıdır. Velilerin öğrencilerin gelişimi için taşın altına ellerini sokmaları, sabırlı olmaları ve bu konuda bilinçlendirilmeleri gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |