The aim of this study is to examine the “GoTurkiye” portal used by the Ministry of Culture and Tourism regarding Turkey, which is among the world's most popular tourist destinations and connects the continents of Asia and Europe, within the scope of smart tourism applications. In this direction, first of all, information about smart tourism and web portals was given within the scope of literature information, and then information about the Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Turkey was presented. Afterwards, the "GoTurkiye" web portal, where the ministry carries out promotional and product development activities about Turkey, has been examined. In the research, which is carried out in the case study model, which is one of the qualitative research methods, it is examined with which content and designs that "GoTurkiye", Turkey's global tourism information platform, mediates different types and activities of tourism in terms of promotion and product development. The obtained data were analyzed and interpreted with content analysis technique. Within the scope of the analysis; Findings were interpreted under the titles of “Homepage”, “Türkiye Experiences”, “Türkiye Destinations”, “GoTurkiyeTV”, “Blogs” and “Branding and Public Relations”. The fact that there is no study on the research subject in the national and international literature is considered as factors that increase the originality, quality and importance of the study.
Bu çalışmanın amacı, dünyanın en çok turist çeken destinasyonları arasında yer alan, Asya ve Avrupa kıtalarını birbirine bağlayan Türkiye ile ilgili Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın akıllı turizm uygulamaları kapsamında kullandığı “GoTurkiye” portalını incelemektir. Bu doğrultuda çalışmada öncelikle literatür bilgileri kapsamında akıllı turizm ile web portalları hakkında bilgiler verilmiş, sonrasında ise Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı kurumu ile ilgili bilgiler sunulmuştur. Devamında ise bakanlığın Türkiye hakkında tanıtım ve ürün geliştirme faaliyetlerinde bulunduğu “GoTurkiye” web portalı incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay analizi modelinde gerçekleştirilen araştırmada, Türkiye’nin küresel turizm bilgi platformu olan “GoTurkiye”nin turizmin farklı türlerini ve etkinliklerini tanıtım ve ürün geliştirme konularında hangi içerikler ve tasarımlarla aracılık ettiği incelenmektedir. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Analiz kapsamında; “Anasayfa”, “Türkiye Deneyimleri”, “Türkiye Gidilecek Yerler”, “GoTurkiyeTV”, “Bloglar” ve “Markalaşma ve Halkla İlişkiler” başlıkları altında bulgular yorumlanmıştır. Ulusal ve uluslararası literatürde araştırma konusu ile ilgili bir çalışmaya rastlanmamış olması çalışmanın özgünlüğünü, niteliğini ve önemini artırıcı etkenler olarak düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Tourism |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 4 |