The study was carried out to determine the opinions of the primary school teachers about the early reading and writing education of primary school 1st grade students who started face-to-face education in the pandemic. The case study design of the qualitative research approach was adopted, and 20 primary school teachers who taught 1st grade in Trabzon in the 2021-22 academic year were included with the convenient sampling method. Semi-structured interviews were conducted with classroom teachers and these interviews were analyzed with descriptive analysis. As a result of the analysis; Primary school teachers stated that they had the most difficulty in teaching Turkish lessons due to the fact that the students were not early reading and writing for the first time in the face-to-face lessons during the pandemic. Primary school teachers stated that the first grade students were not ready to early reading and writing because their muscles were not sufficiently developed during the pandemic, and that they had the most difficulty in the early reading and writing initiation and progression stages.
Çalışma, sınıf öğretmenlerinin pandemide yüz yüze eğitime başlayan ilkokul 1. sınıf öğrencilerine ilk okuma yazma öğretimi hakkında görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yaklaşımının durum çalışması deseni benimsenen çalışmaya uygun durum örnekleme yöntemi ile Trabzon’da 2021-22 eğitim-öğretim yılında ilkokul 1. sınıf okutan 20 sınıf öğretmeni dahil edilmiştir. Sınıf öğretmenleri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve bu görüşmeler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Analizlerin sonucunda; sınıf öğretmenleri, pandemide yüz yüze yapılan derslerde öğrencilerin ilk okuma yazmaya hazır olmaması nedeniyle en çok Türkçe dersinin öğretiminde zorluk yaşadıklarını belirtmiştir. Sınıf öğretmenleri, pandemide okulda yüz yüze yapılan ilk okuma yazma öğretimine 1. sınıf öğrencilerinin kaslarının yeteri kadar gelişmemiş olması nedeniyle ilk okuma yazmaya hazır bulmadıklarını, ilk okuma yazma öğretirken de en çok ilk okuma yazmaya başlama ve ilerleme aşamasında güçlük yaşadıklarını ifade etmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | March 28, 2023 |
Publication Date | March 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |