This study aims to reveal the effect of the problem-based learning method, which was carried out between 2000-2022, on higher-order thinking skills. The overall effect size was calculated using the meta-analysis method. As moderator analysis, the course in which high-level thinking skills were applied, grade level and thinking skills were included. The studies conducted within the scope of the research were examined and 39 studies that met the inclusion criteria were analysed with the CMA (3.0) program. In accordance with the random effects model, the overall effect size of the problem-based learning method on higher-order thinking skills was calculated as .861. According to Cohen's classification, this value is at a high level and positive. While there were no significant differences in the results of the course in which high-level thinking skills were applied and the thinking skills moderators; in the education level results, the studies carried out on students of secondary school had the highest effect size. As a result, the PBL method has a significant effect on the development of higher-order thinking skills compared to traditional methods. In this context, considering the effectiveness of the method in the education process, it is suggested to include PBL more in lessons.
Bu çalışmanın amacı 2000-2022 yılları arasında yapılan probleme dayalı öğrenme yönteminin üstdüzey düşünme becerilerine etkisini ortaya çıkarmaktır. Meta-analiz yöntemiyle genel etki büyüklüğünün hesaplanmasına yer verilen bu çalışmada moderatör analiz olarak üstdüzey düşünme becerilerinin uygulandığı ders, sınıf düzeyi ve düşünme becerileri hesaplamalarına yer verilmiştir. Bu bağlamda araştırma konusuyla ilgili yapılmış olan çalışmalar incelenerek meta-analiz için belirlenen dahil edilme kriterlere uygun olan 39 çalışma CMA (3.0) programı ile analiz edilmiştir. Rastgele etkiler modeline göre probleme dayalı öğrenme yönteminin üstdüzey düşünme becerilerine yönelik genel etki büyüklüğü .861 olarak hesaplanmıştır. Cohen’in sınıflamasına göre bu değer geniş düzeyde pozitif olarak ifade edilmektedir. Üstdüzey düşünme becerilerinin uygulandığı ders ve düşünme becerileri moderatorü analiz sonuçlarında anlamlı bir farklılık bulunmazken; öğretim kademesi olarak ortaokulda yapılan çalışmaların en yüksek etki büyüklüğüne sahip çalışmalar olduğu ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda probleme dayalı öğrenme yönteminin geleneksel yöntemlere göre üstdüzey düşünme becerilerinin gelişiminde önemli etkiye sahip olduğu; probleme dayalı öğrenme yönteminin ortaokul düzeyindeki öğrencilerde üstdüzey düşünme becerilerinin gelişiminde daha etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda eğitim sürecinde yöntemin etkililiği göz önünde bulundurularak derslerde kullanılmasının arttırılması önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Development in Education |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2023 |
Publication Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 4 |