As well-known daily preparatory studies have great importance in instrument training. In this research, the daily preparatory studies are discussed within two aspects which are with and without an instrument. The purpose of the preparatory studies without an instrument is to prepare the body's muscular and skeletal system before practicing the musical instruments. These preparatory studies later provide technical behaviors to be played in ease for the each musical exercises and pieces. With the help of preparatory studies musical pieces will be interpreted in a more fine way. Nowadays, local and foreign violin exercise books have been used at many universities’ teacher training departments during the process of violin training. In this study, the use of preparatory studies during violin training at teacher training programs were investigated. For this research, 214 violin students who play violin were researched about the use of and benefits of the preparatory studies on violin training where they were selected from 13 different music teacher training departments in Turkey. Further, they were asked about their approaches towards the preparatory works and asked the type of preparatory books they used. Survey was chosen as a methodology and questionnaire for violin instructors was developed as a tool to collect the data. According to the results violin instructors showed great sensitivity about the preparatory studies with and without an instrument in the class and outside the class.
Bilindiği üzere günlük hazırlayıcı çalışmaların çalgı eğitimindeki önemi büyüktür. Bu çalışmada günlük hazırlayıcı çalışmalar, çalgısız ve çalgıyla yapılan çalışmalar olarak iki yönüyle ele alınmıştır. Çalgısız çalışmaların amacı çalgıyı çalmadan önce bedenin kas ve iskelet sisteminin hazırlanmasıdır. Bu çalışmalar daha sonra çalışılacak her etüt ve eserin içinde yer alan teknik davranışların, daha rahat bir şekilde uygulanmasını sağlayacaktır. Günümüzde üniversitelerin müzik öğretmeni yetiştiren birimlerinde keman öğretimi sürecinde birçok yerli ve yabancı keman egzersiz kitapları kullanılmaktadır. Bu çalışmada, müzik öğretmeni yetiştirme programında yürütülen, ana çalgı keman öğretimi sürecindeki hazırlayıcı çalışmaların kullanılma durumları araştırılmıştır. Araştırma kapsamında müzik öğretmeni yetiştiren 13 kurumda öğrenim gören 214 keman öğrencisi ile keman eğitimi sürecinde hazırlayıcı çalışmalardan ne ölçüde faydalandıkları, bu çalışmalara nasıl yaklaştıkları ve hangi kaynakları sıklıkla kullanmayı tercih ettikleri kendilerine uygulanan anket çalışması ile araştırılmıştır. Araştırma sonucunda, keman öğrencilerinin çalgılı ve çalgısız hazırlayıcı çalışmaların ders içi ve ders dışında çalışılması gerektiği konusunda görüşleri saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 24, 2024 |
Publication Date | September 29, 2024 |
Submission Date | April 19, 2024 |
Acceptance Date | August 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |