Research Article
BibTex RIS Cite

Student's opinions on the use of preparative studies in violin education in music teaching programs

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1277 - 1301, 29.09.2024
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1471145

Abstract

As well-known daily preparatory studies have great importance in instrument training. In this research, the daily preparatory studies are discussed within two aspects which are with and without an instrument. The purpose of the preparatory studies without an instrument is to prepare the body's muscular and skeletal system before practicing the musical instruments. These preparatory studies later provide technical behaviors to be played in ease for the each musical exercises and pieces. With the help of preparatory studies musical pieces will be interpreted in a more fine way. Nowadays, local and foreign violin exercise books have been used at many universities’ teacher training departments during the process of violin training. In this study, the use of preparatory studies during violin training at teacher training programs were investigated. For this research, 214 violin students who play violin were researched about the use of and benefits of the preparatory studies on violin training where they were selected from 13 different music teacher training departments in Turkey. Further, they were asked about their approaches towards the preparatory works and asked the type of preparatory books they used. Survey was chosen as a methodology and questionnaire for violin instructors was developed as a tool to collect the data. According to the results violin instructors showed great sensitivity about the preparatory studies with and without an instrument in the class and outside the class.

References

  • Akın, G. (2001). Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında Uygulanabilecek Viyolonsel Müfredatının incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Avcı, Ş. (1997). Müzisyenlerde Görülen Kas İskelet Sistemi Sorunları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne
  • Bilgütay, S. (2005). Müzisyenlerde Kas İskelet Sistemi İle İlgili Risk Faktörleri ve Çalışma Kapasitesinin Değerlendirilmesi. 1. Müzisyen Sağlığı Günleri Sempozyumu
  • Büyükaksoy, F. (1997). Keman Öğretiminde İlkeler ve Yöntemler. Armoni Ltd. Şti, Ankara
  • Can, Ö. (2009). Keman Eğitimi VI-Günlük Çalışmalar. Evrensel Müzikevi, Ankara
  • Çimen, G. (2003) Çalgı Çalmaya Bağlı Fiziksel Rahatsızlıklar, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu (s:175-180) İnönü Üniversitesi, Malatya
  • Kaya, E. E. (2010) Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Makamsal Etüt ve Egzersizlerle Viyolonsel Eğitiminin Uygulanabilirliği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Leska, M. (2010) Violın And Yoga: Benefits Of Yoga For Violinists. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Musical Arts in the School of Music in the Graduate School of The University of Alabama, Tuscaloosa, USA
  • Menuhin, Y. (1971) Violin-Six Lessons With Yehudi Menuhin. Faber Music Ltd. 38, Russell Square
  • Paull, B. & Harrıson, C. (1997) The Athletic Musician: A Guide To Playing Without Pain. Scarecrow Press, London
  • Scholes, P. A. (2002) The Oxford Companion Music, London, England
  • Tanrıverdi, A. (1997) Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinin Müzik Bölümlerinde Uygulanan Çalgı Eğitimi ve Viyola’nın Çalgı Eğitimi İçerisindeki Yeri. Mavi Nota Dergisi, Trabzon
  • Yağışan, N. (2008) Keman Çalmanın Biyomekanik Analizi. Eğitim Kitabevi Yayınları, Konya

Keman eğitimindeki hazırlayıcı çalışmaların müzik öğretmenliği programlarında kullanılma durumlarına ilişkin öğrenci görüşleri.

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1277 - 1301, 29.09.2024
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1471145

Abstract

Bilindiği üzere günlük hazırlayıcı çalışmaların çalgı eğitimindeki önemi büyüktür. Bu çalışmada günlük hazırlayıcı çalışmalar, çalgısız ve çalgıyla yapılan çalışmalar olarak iki yönüyle ele alınmıştır. Çalgısız çalışmaların amacı çalgıyı çalmadan önce bedenin kas ve iskelet sisteminin hazırlanmasıdır. Bu çalışmalar daha sonra çalışılacak her etüt ve eserin içinde yer alan teknik davranışların, daha rahat bir şekilde uygulanmasını sağlayacaktır. Günümüzde üniversitelerin müzik öğretmeni yetiştiren birimlerinde keman öğretimi sürecinde birçok yerli ve yabancı keman egzersiz kitapları kullanılmaktadır. Bu çalışmada, müzik öğretmeni yetiştirme programında yürütülen, ana çalgı keman öğretimi sürecindeki hazırlayıcı çalışmaların kullanılma durumları araştırılmıştır. Araştırma kapsamında müzik öğretmeni yetiştiren 13 kurumda öğrenim gören 214 keman öğrencisi ile keman eğitimi sürecinde hazırlayıcı çalışmalardan ne ölçüde faydalandıkları, bu çalışmalara nasıl yaklaştıkları ve hangi kaynakları sıklıkla kullanmayı tercih ettikleri kendilerine uygulanan anket çalışması ile araştırılmıştır. Araştırma sonucunda, keman öğrencilerinin çalgılı ve çalgısız hazırlayıcı çalışmaların ders içi ve ders dışında çalışılması gerektiği konusunda görüşleri saptanmıştır.

References

  • Akın, G. (2001). Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında Uygulanabilecek Viyolonsel Müfredatının incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Avcı, Ş. (1997). Müzisyenlerde Görülen Kas İskelet Sistemi Sorunları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne
  • Bilgütay, S. (2005). Müzisyenlerde Kas İskelet Sistemi İle İlgili Risk Faktörleri ve Çalışma Kapasitesinin Değerlendirilmesi. 1. Müzisyen Sağlığı Günleri Sempozyumu
  • Büyükaksoy, F. (1997). Keman Öğretiminde İlkeler ve Yöntemler. Armoni Ltd. Şti, Ankara
  • Can, Ö. (2009). Keman Eğitimi VI-Günlük Çalışmalar. Evrensel Müzikevi, Ankara
  • Çimen, G. (2003) Çalgı Çalmaya Bağlı Fiziksel Rahatsızlıklar, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu (s:175-180) İnönü Üniversitesi, Malatya
  • Kaya, E. E. (2010) Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Makamsal Etüt ve Egzersizlerle Viyolonsel Eğitiminin Uygulanabilirliği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Leska, M. (2010) Violın And Yoga: Benefits Of Yoga For Violinists. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Musical Arts in the School of Music in the Graduate School of The University of Alabama, Tuscaloosa, USA
  • Menuhin, Y. (1971) Violin-Six Lessons With Yehudi Menuhin. Faber Music Ltd. 38, Russell Square
  • Paull, B. & Harrıson, C. (1997) The Athletic Musician: A Guide To Playing Without Pain. Scarecrow Press, London
  • Scholes, P. A. (2002) The Oxford Companion Music, London, England
  • Tanrıverdi, A. (1997) Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinin Müzik Bölümlerinde Uygulanan Çalgı Eğitimi ve Viyola’nın Çalgı Eğitimi İçerisindeki Yeri. Mavi Nota Dergisi, Trabzon
  • Yağışan, N. (2008) Keman Çalmanın Biyomekanik Analizi. Eğitim Kitabevi Yayınları, Konya
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Articles
Authors

Özge Kaya 0000-0002-3366-7528

Nurtuğ Barışeri Ahmethan 0000-0002-7494-8182

Early Pub Date September 24, 2024
Publication Date September 29, 2024
Submission Date April 19, 2024
Acceptance Date August 19, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Kaya, Ö., & Barışeri Ahmethan, N. (2024). Keman eğitimindeki hazırlayıcı çalışmaların müzik öğretmenliği programlarında kullanılma durumlarına ilişkin öğrenci görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(3), 1277-1301. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1471145