Research Article
BibTex RIS Cite

Okul öncesi sınıflarda farklılıklara ilişkin ebeveynlerin görüşleri: Betimsel bir çalışma

Year 2024, Volume: 14 Issue: 4, 2421 - 2434
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1464641

Abstract

Ebeveynlerin farklılıklara ilişkin görüşleri doğrudan çocuklarına yansımaktadır. Bu durum çocukların okullarında, sınıflarında ve yaşamlarında farklı kültürden, farklı özelliklere sahip çocuklara, bireylere karşı olumlu/olumsuz bir tutum içinde olmalarını belirleyecektir. Ebeveynlerin çocukların yaşamlarındaki belirleyici rolünden dolayı ebeveynlerin farklılıklara yönelik görüşlerinin belirlenmesi önemli görülmektedir. Bu araştırmada okul öncesi sınıflarda farklılıklara ilişkin ebeveynlerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma betimsel araştırma modelinde tasarlanmış ve nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 güz döneminde okul öncesi eğitim kurumlarına devam etmekte olan 48-72 aylık çocukların ebeveynlerinden oluşmaktadır. Araştırmaya toplam 300 ebeveyn katılmıştır. Çalışmanın örneklemi oluşturulurken olasılığa dayalı olmayan örnekleme türlerinden amaçsal örnekleme yöntemlerinden biri olan maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen anket form kullanılmıştır. Bu form iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, ebeveynlerin demografik bilgilerine ilişkin sorular, ikinci bölümde ise araştırmanın amacı doğrultusunda 20 maddeden oluşan anket formuna ait maddeler yer almaktadır. Anketten elde edilen verilerin analizi sonucunda, ebeveynlerin cinsiyetleri ile okul öncesi sınıflarda yer alan farklılıklara ilişkin görüşleri arasında erkek ebeveynlerin lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca çocuklarının cinsiyetine göre ebeveynlerin sınıflarda yer alan çeşitliliğe ilişkin görüşlerinin farklılık gösterdiği belirlenmiştir.

Supporting Institution

Adıyaman Üniversitesi

References

  • Aktaş, B. (2020). Okul öncesi dönem çocukların benlik algıları ve farklılıklara saygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Akman, B., Taskin, N., Ozden, Z., Okyay, O., & Cortu, F. (2014). Parents’ views on the appointment of male teachers in Turkish pre-schools. Education as Change, 18(1), 21-32.
  • Anderson, G. (1990). Fundamentals of educational research.Bristol: The Falmer Press.
  • Apple, M. W. (2004). Creating difference: Neo-liberalism, neo-conservatism and the politics of educational reform. Educational policy, 18(1), 12-44.
  • Aud, S., Fox, M. A., & KewalRamani, A. (2010). Status and trends in the education of racial and ethnic groups. NCES 2010-015. National Center for Education Statistics.
  • Ball, S. J. (2003). Class strategies and the education market: The middle classes and social advantage. Routledge.
  • Buldu, M., & Pekacar, R. G. (2023). İdeal bir okul öncesi eğitim ortamı: ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 625-643.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Byrne, B., & De Tona, C. (2014). Multicultural desires? Parental negotiation of multiculture and diference in choosing secondary schools for their children. Sociological Review, 62(3), 475–493.
  • Cameron, C. (2001). Promise or problem? A review of the literature on men working in early childhood services. Gender, Work & Organization, 8(4), 430-453.
  • Crozier, G., Reay, D., & James, D. (2011). Making it work for their children: White middle-class parents and working-class schools. International Studies in Sociology of Education, 21(3), 199–216.
  • Crozier, G., Reay, D., James, D., Jamieson, F., Beedell, P., Hollingworth, S., et al. (2008). White middle class parents, identities, educational choice and the urban comprehensive school: Dilemmas, ambivalence and moral ambiguity. British Journal of Sociology of Education, 29(3), 261–272.
  • Çullu, M. S. & Samancı, O. (2016). Çocuk eğitiminde demokrasi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1), 79-84.
  • Dessel, A. (2010). Prejudice in schools: Promotion of an inclusive culture and climate. Education and Urban Society, 42(4), 407-429.
  • Derman-Sparks, L. (1990). Understanding diversity: What young children want and need to know. Pre-K To-day, 44-50.
  • Freidus, A. (2016). “A great school benefts us all”: Advantaged parents and the gentrifcation of an urban public school. Urban Education.
  • Hollingworth, S., & Williams, K. (2010). Multicultural mixing or middle-class reproduction? The white middle classes in London comprehensive schools. Space and Polity, 14(1), 47–64.
  • Holme, J. (2002). Buying homes, buying schools: School choice and the social construction of school quality. Harvard Educational Review, 72(2), 177–205. https://doi.org/10.17763/haer.72.2.u6272 x676823788r
  • Hong, Y. (2017). Facing diversity in early childhood education: teachers’ perceptions, beliefs, and teaching practices of anti-bias education in Korea, [ Unpublished master thesis], Missouri State University
  • Huston, A. C., Chang, Y. E., & Gennetian, L. (2002). Family and individual predictors of child care use by low-income families in different policy contexts. Early Childhood Research Quarterly, 17(4), 441-469.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi, (11. baskı) Ankara. Nobel Yayınevi.
  • Keleş, M. B., & Keleş, P. U. (2023). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan erkek okul öncesi öğretmenlerine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(2), 78-92. DOI: 10.47714/uebt.1149576
  • Kimelberg, S. M., & Billingham, C. (2012). Attitudes toward diversity and the school choice process: Middle-class parents in a segregated urban public school district. Urban Education, 48(2), 198–231.
  • Leslie, L.A., Ettenson, R. & Cumsille, P. (2000). Selecting a child care center: What really matters to parents? Child & Youth Care Forumi 29, 299–322.
  • Levine-Rasky, C. (2008). Middle-classness and whiteness in parents’ responses to multiculturalism: A study of one school. Canadian Journal of Education, 31(2), 459–490.
  • Salomon, M. F., & Schork, J. M. (2003). Turn diversity to your advantage. ResearchTechnology Management, 46(4), 37-44.
  • OECD. (2015). Toplumsal cinsiyet eşitliği. Eğitime Yön Veren Eğilimler, 7, 1-12.
  • Olmedo, A., & Santa Cruz, L. E. (2011). El proceso de valoración de los centros educativos por parte de las familias de clase media. El papel del orden expresivo en la búsqueda de la “distinción”. Papers, 96(6), 515–537.
  • Oría, A., Cardini, A., Ball, S., Stamou, E., Kolokitcha, M., Vertigan, S., et al. (2007). Urban education, the middle classes and their dilemmas of school choice. Journal of Education Policy, 22(1), 91–105.
  • Özdemir, A., & Şallı, D. (2022). Ebeveynlerin özel okul öncesi kurum seçimlerine ilişkin tercihlerinin çok kriterli karar verme yöntemleri ile stratejik analizi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1240-1257.
  • Paris, D. (2012). Culturally sustaining pedagogy: A needed change in stance, terminology, and practice. Educational researcher, 41(3), 93-97.
  • Polat, Ö., & Özkabak-Yıldız, T. (2018). 5-6 yaş grubu için geliştirilen Aile Katılımlı Farklılıklara Saygı Programı’nın çocukların farklılıklara saygı düzeyine etkisinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(4), 389-403.
  • Raveaud, M., & van Zanten, A. (2007). Choosing the local school: Middle class parents’ values and social and ethnic mix in London and Paris. Journal of Education Policy, 22(1), 107–124.
  • Reay, D. (2008). Psychosocial aspects of white middle-class identities: Desiring and defending against the class and ethnic ‘other’ in urban multi-ethnic schooling. Sociology, 42(6), 1072–1088.
  • Reay, D. (2014). White middle-class families and urban comprehensives: the struggle for social solidarity in an era of amoral familism. Families, Relationships and Societies, 3(2), 235-249.
  • Sezer, H. N., & Yalman, D. (2022). Okul öncesinde değerler eğitimi ile ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 197-214.
  • Sumsion, J. (2000). Negotiating otherness: A male early childhood educator's gender positioning. International Journal of Early Years Education, 8(2), 129-140.
  • Şahin, F. & Özbey, S. (2007). Aile eğitim programlarına baba katılımının önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 18(1), 39-48.
  • Şişman, M. (2006). Eğitimde demokrasi ve sosyal adalet: Türkiye eğitim sisteminin değişmeyen miti. Türk Eğitim Sisteminde Yeni Paradigma Arayışları Bildiriler Kitabı, 4-5 Kasım, Ankara, 291-305.
  • Tayınmak, İ., & Furtuna, S. (2022). Ebeveynlerin Suriyeli göçmenlere yönelik tutumları: Mersin ili örneği. Avrasya Beşerî Bilim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 64-87. DOI: 10.7596/abbad.31122022.004
  • Topcubaşı, T. (2015). Farklılıklara saygı eğitim programının öğrencilerin farklılıklara saygı düzeyine etkisi [ Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Kocaeli Üniversitesi.
  • Wiest, L. R., Olive, M. L., & Obenchain, K. M. (2003). Men's perceptions of their experiences as K-2 teachers. Equity &Excellence in Education, 36(1), 82-95.
  • Wilson, E.A. L. (2011). Where have all the men gone? A look ınto men ın early childhood education. A Thesis Presented to The Faculty of Humboldt State University, In Partial Fulfillment of The Requirements for the Degree Master of Arts In Educaiton.

The perspective of parents on diversities in preschool classrooms: A descriptive study

Year 2024, Volume: 14 Issue: 4, 2421 - 2434
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1464641

Abstract

Parents' views on diversity are directly reflected on their children. This situation will determine children's positive/negative attitudes towards children and individuals from different cultures and with different characteristics in their schools, classrooms, and lives. Due to the decisive role of parents in children's lives, it is important to determine parents' views on diversity. In this study, it was aimed to determine parents' views on diversity in preschool classrooms. This study was designed in a descriptive research model and the survey method, one of the quantitative research methods, was applied. The study group of the research consists of parents of preschool children aged 48-72 months attending preschool education institutions in the fall semester of 2023-2024. A total of 300 parents participated in the study. While forming the sample for the research, maximum diversity sampling method, which is one of the purposive sampling methods among non-probability-based sampling types, was used. In the study, a questionnaire form developed by the researchers was used as a data collection tool. This questionnaire consists of two parts. In the first part, there are questions about the demographic information of the parents, and in the second part, there are items belonging to the questionnaire form consisting of 20 items in line with the purpose of the study. As a result of the analysis of the data obtained from the questionnaire, a significant difference was found between the gender of the parents and their views on the differences in preschool classes in favor of male parents. In addition, it was determined that parents' views on diversity in classrooms differed according to the age of parents and gender of their children.

References

  • Aktaş, B. (2020). Okul öncesi dönem çocukların benlik algıları ve farklılıklara saygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Akman, B., Taskin, N., Ozden, Z., Okyay, O., & Cortu, F. (2014). Parents’ views on the appointment of male teachers in Turkish pre-schools. Education as Change, 18(1), 21-32.
  • Anderson, G. (1990). Fundamentals of educational research.Bristol: The Falmer Press.
  • Apple, M. W. (2004). Creating difference: Neo-liberalism, neo-conservatism and the politics of educational reform. Educational policy, 18(1), 12-44.
  • Aud, S., Fox, M. A., & KewalRamani, A. (2010). Status and trends in the education of racial and ethnic groups. NCES 2010-015. National Center for Education Statistics.
  • Ball, S. J. (2003). Class strategies and the education market: The middle classes and social advantage. Routledge.
  • Buldu, M., & Pekacar, R. G. (2023). İdeal bir okul öncesi eğitim ortamı: ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 625-643.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Byrne, B., & De Tona, C. (2014). Multicultural desires? Parental negotiation of multiculture and diference in choosing secondary schools for their children. Sociological Review, 62(3), 475–493.
  • Cameron, C. (2001). Promise or problem? A review of the literature on men working in early childhood services. Gender, Work & Organization, 8(4), 430-453.
  • Crozier, G., Reay, D., & James, D. (2011). Making it work for their children: White middle-class parents and working-class schools. International Studies in Sociology of Education, 21(3), 199–216.
  • Crozier, G., Reay, D., James, D., Jamieson, F., Beedell, P., Hollingworth, S., et al. (2008). White middle class parents, identities, educational choice and the urban comprehensive school: Dilemmas, ambivalence and moral ambiguity. British Journal of Sociology of Education, 29(3), 261–272.
  • Çullu, M. S. & Samancı, O. (2016). Çocuk eğitiminde demokrasi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1), 79-84.
  • Dessel, A. (2010). Prejudice in schools: Promotion of an inclusive culture and climate. Education and Urban Society, 42(4), 407-429.
  • Derman-Sparks, L. (1990). Understanding diversity: What young children want and need to know. Pre-K To-day, 44-50.
  • Freidus, A. (2016). “A great school benefts us all”: Advantaged parents and the gentrifcation of an urban public school. Urban Education.
  • Hollingworth, S., & Williams, K. (2010). Multicultural mixing or middle-class reproduction? The white middle classes in London comprehensive schools. Space and Polity, 14(1), 47–64.
  • Holme, J. (2002). Buying homes, buying schools: School choice and the social construction of school quality. Harvard Educational Review, 72(2), 177–205. https://doi.org/10.17763/haer.72.2.u6272 x676823788r
  • Hong, Y. (2017). Facing diversity in early childhood education: teachers’ perceptions, beliefs, and teaching practices of anti-bias education in Korea, [ Unpublished master thesis], Missouri State University
  • Huston, A. C., Chang, Y. E., & Gennetian, L. (2002). Family and individual predictors of child care use by low-income families in different policy contexts. Early Childhood Research Quarterly, 17(4), 441-469.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi, (11. baskı) Ankara. Nobel Yayınevi.
  • Keleş, M. B., & Keleş, P. U. (2023). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan erkek okul öncesi öğretmenlerine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(2), 78-92. DOI: 10.47714/uebt.1149576
  • Kimelberg, S. M., & Billingham, C. (2012). Attitudes toward diversity and the school choice process: Middle-class parents in a segregated urban public school district. Urban Education, 48(2), 198–231.
  • Leslie, L.A., Ettenson, R. & Cumsille, P. (2000). Selecting a child care center: What really matters to parents? Child & Youth Care Forumi 29, 299–322.
  • Levine-Rasky, C. (2008). Middle-classness and whiteness in parents’ responses to multiculturalism: A study of one school. Canadian Journal of Education, 31(2), 459–490.
  • Salomon, M. F., & Schork, J. M. (2003). Turn diversity to your advantage. ResearchTechnology Management, 46(4), 37-44.
  • OECD. (2015). Toplumsal cinsiyet eşitliği. Eğitime Yön Veren Eğilimler, 7, 1-12.
  • Olmedo, A., & Santa Cruz, L. E. (2011). El proceso de valoración de los centros educativos por parte de las familias de clase media. El papel del orden expresivo en la búsqueda de la “distinción”. Papers, 96(6), 515–537.
  • Oría, A., Cardini, A., Ball, S., Stamou, E., Kolokitcha, M., Vertigan, S., et al. (2007). Urban education, the middle classes and their dilemmas of school choice. Journal of Education Policy, 22(1), 91–105.
  • Özdemir, A., & Şallı, D. (2022). Ebeveynlerin özel okul öncesi kurum seçimlerine ilişkin tercihlerinin çok kriterli karar verme yöntemleri ile stratejik analizi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1240-1257.
  • Paris, D. (2012). Culturally sustaining pedagogy: A needed change in stance, terminology, and practice. Educational researcher, 41(3), 93-97.
  • Polat, Ö., & Özkabak-Yıldız, T. (2018). 5-6 yaş grubu için geliştirilen Aile Katılımlı Farklılıklara Saygı Programı’nın çocukların farklılıklara saygı düzeyine etkisinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(4), 389-403.
  • Raveaud, M., & van Zanten, A. (2007). Choosing the local school: Middle class parents’ values and social and ethnic mix in London and Paris. Journal of Education Policy, 22(1), 107–124.
  • Reay, D. (2008). Psychosocial aspects of white middle-class identities: Desiring and defending against the class and ethnic ‘other’ in urban multi-ethnic schooling. Sociology, 42(6), 1072–1088.
  • Reay, D. (2014). White middle-class families and urban comprehensives: the struggle for social solidarity in an era of amoral familism. Families, Relationships and Societies, 3(2), 235-249.
  • Sezer, H. N., & Yalman, D. (2022). Okul öncesinde değerler eğitimi ile ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 197-214.
  • Sumsion, J. (2000). Negotiating otherness: A male early childhood educator's gender positioning. International Journal of Early Years Education, 8(2), 129-140.
  • Şahin, F. & Özbey, S. (2007). Aile eğitim programlarına baba katılımının önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 18(1), 39-48.
  • Şişman, M. (2006). Eğitimde demokrasi ve sosyal adalet: Türkiye eğitim sisteminin değişmeyen miti. Türk Eğitim Sisteminde Yeni Paradigma Arayışları Bildiriler Kitabı, 4-5 Kasım, Ankara, 291-305.
  • Tayınmak, İ., & Furtuna, S. (2022). Ebeveynlerin Suriyeli göçmenlere yönelik tutumları: Mersin ili örneği. Avrasya Beşerî Bilim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 64-87. DOI: 10.7596/abbad.31122022.004
  • Topcubaşı, T. (2015). Farklılıklara saygı eğitim programının öğrencilerin farklılıklara saygı düzeyine etkisi [ Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Kocaeli Üniversitesi.
  • Wiest, L. R., Olive, M. L., & Obenchain, K. M. (2003). Men's perceptions of their experiences as K-2 teachers. Equity &Excellence in Education, 36(1), 82-95.
  • Wilson, E.A. L. (2011). Where have all the men gone? A look ınto men ın early childhood education. A Thesis Presented to The Faculty of Humboldt State University, In Partial Fulfillment of The Requirements for the Degree Master of Arts In Educaiton.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Multicultural Education
Journal Section Educational Sciences
Authors

Ayşe Duran Yılmaz 0000-0002-3815-596X

Serap Aktemur Gürler 0000-0002-1577-9403

Early Pub Date December 27, 2024
Publication Date
Submission Date April 3, 2024
Acceptance Date October 7, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 4

Cite

APA Duran Yılmaz, A., & Aktemur Gürler, S. (2024). Okul öncesi sınıflarda farklılıklara ilişkin ebeveynlerin görüşleri: Betimsel bir çalışma. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(4), 2421-2434. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1464641