Bu çalışma, öğretmenlerin okuldaki şiddet olaylarına karşı koymada öğretmenlik yeteneklerini artırmayı amaçlayan, şiddetsiz direnişe dayalı öğretmen eğitim programının etkinliğini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın araştırma grubu, Adana'nın Seyhan İlçesi'nde bulunan bir ilkokulda görev yapan sınıf öğretmenlerinden oluşturulmuştur. Bu öğretmenler, Seyhan İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bu okulda eğitim faaliyetlerini yürütmektedirler. Bu çalışma, karma araştırma yöntemlerinden biri olan ardışık dönüştürücü tasarım modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada, deney ve kontrol gruplarındaki öğretmenlere, “Sınıf İçi İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Öğretmen Tutumları Ölçeği” ve “Sınıf Yönetimi Ölçeği” adlı iki farklı ölçek uygulanmıştır. Öğretmenlere yönelik bu değerlendirme araçları, "ön test", "son test" ve "gözlem testi" olarak sunulmuştur. Bu değerlendirme süreçleri, öğretmenlerin sınıf ortamında karşılaştıkları olumsuz öğrenci davranışlarına karşı tutumlarını ve sınıfı yönetme yetkinliklerini incelemek amacıyla geliştirilmiştir. Bu süreç, öğretmenlerin bu tür davranışlara karşı geliştirdikleri stratejilerin ve yönetim becerilerinin zaman içindeki evrimini izlemek için tasarlanmıştır. Deney grubuna program uygulanarak son test yapılmıştır. Ayrıca üç ay sonra izleme testi ile uygulanan şiddetsiz karşı koyma öğretmen programının etkililiği incelenmiştir. Bu araştırmada elde edilen veriler, SPSS 25 adlı istatistiksel analiz yazılımı aracılığıyla incelenmiştir. Elde edilen veriler dikkate alındığında deney grubu öğretmenlerin kontrol grubu öğretmenlerine göre sınıfta yaşanan istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik olumlu yönde değişimler gösterdiği görülmektedir. Pozitif yönde olan değişimin kalıcı olduğu izleme testi sonuçlarında da ortaya çıkmaktadır. Araştırma sonuçlarından hareketle deney grubuna uygulanan şiddetsiz karşı koyma öğretmen programının öğrencilerin şiddet içeren davranışlarını azalmak konusunda etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçları, ilgili alan yazın doğrultusunda ele alınmıştır.
This study aims to evaluate the effectiveness of a teacher training program based on nonviolent resistance, intended to enhance teachers' skills in countering violence in schools. The research group of the study was composed of classroom teachers working at a primary school in Seyhan District of Adana. These teachers conducted educational activities at this school, which is affiliated with the Seyhan District National Education Directorate. The study was carried out using a sequential transformative design model, one of the mixed research methods. In this research, two different scales were applied to the teachers in the experimental and control groups: the "Teacher Attitudes Towards Unwanted Student Behaviors in the Classroom Scale" and the "Classroom Management Scale". These assessment tools for teachers were presented as "pre-test", "post-test", and "observation test". These evaluation processes were developed to examine teachers' attitudes towards negative student behaviors they encounter in the classroom environment and their competence in managing the class. This process was designed to observe the evolution over time of the strategies and management skills developed by teachers against such behaviors. A post-test was conducted with the experimental group after the application of the program. Additionally, the effectiveness of the implemented nonviolent resistance teacher program was examined with a follow-up test three months later. The data obtained in this research were analyzed through SPSS 25, a statistical analysis software. Considering the obtained data, it is observed that the teachers in the experimental group showed positive changes towards unwanted student behaviors in the classroom compared to the teachers in the control group. The positive change is also evident in the results of the follow-up test, indicating its permanence. Based on the research findings, it has been revealed that the nonviolent resistance teacher program applied to the experimental group is effective in reducing students' violent behaviors. The research results have been discussed in line with the relevant literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | PSİKOLOJİ |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 9, 2024 |
Acceptance Date | November 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |