Theoretically, discourse emerged in the West with modernism. Discourse as a concept is a term used in linguistics, anthropology, literary theory and sociology in the twentieth century. The time we are in is now a time of discourse; the general knowledge of current sciences is influenced by the concept of discourse. In our age there is no longer an absolute universal reality, there are discourses with universal validity. Discourse analysis examines the use and structure of language. Discourse has an ideological feature in terms of words and sentences with the messages it conveys. Football clubs in Turkey, together with the success of colors, symbols and anthems with their socially acceptable. These anthems include football clubs' identity, history and championships; supporters and sports, affecting the image of teams. In this study, the anthems of Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray and Trabzonspor were examined by discourse and content analysis method. Marches of the four major football clubs; natural language usage, rhetoric elements and agenda items. The findings were interpreted by comparing the anthems.
Kuramsal açıdan söylem, modernizm ile birlikte Batı’da ortaya çıkmıştır. Kavram olarak söylem, yirminci yüzyılda dilbilim, insanbilim, yazın kuram, toplumbilim bilimsel alanlarda kullanılan bir terimdir. İçinde bulunduğumuz zaman artık bir söylem zamanı olup; bilinen mevcut bilimlerin geneli söylem kavramının etkisindedir. Yaşadığımız çağda artık mutlak evrensel gerçeklik yoktur, evrensel geçerliliği olan söylemler vardır. Söylem analizi, dilin kullanılma şeklini ve yapısını inceler. Kelimeler ve cümleler açısından söylem, ilettiği mesajlar ile ideolojik bir özelliğe sahiptir. Türkiye’de Futbol kulüpleri, başarılarının ile beraber renkleri, sembolleri ve marşları ile sosyal kabul görmüşlerdir. Futbol kulüplerinin, kimliğini, tarihini ve şampiyonluklarını içeren bu marşlar; taraftarı ve sporu etkileyerek, takımların imajlarını belirginleştirmiştir. Bu çalışmada Türk Futbol’unun önemli kulüplerinden: Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor marşları söylem ve içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Dört büyük Futbol kulübünün marşları; doğal dil kullanımı, retorik unsurları ve ele aldığı gündem konuları açısından analiz edilmiştir. Ortaya çıkan bulgular, marşlar arasında karşılaştırma yapılarak yorumlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |