Bu çalışmanın amacı,
çokkültürlü eğitim sürecine ilişkin alanyazında yer alan olumsuzluklardan yola
çıkarak Türk eğitim sistemi içerisinde son yıllarda önemi gittikçe arttığı
düşünülen çokkültürlü eğitimin mümkün olup olmadığını tartışmaktır. Tarama
modelinde gerçekleştirilen ve betimsel bir nitelik taşıyan bu çalışmada doküman
incelemesi/analizi kullanılmıştır. Bu kapsamda, alanyazında yer alan; mülteci
öğrencilerin yaşadıkları sorunları ve çokkültürlü eğitime getirilen
eleştirileri içeren araştırmalar ele alınmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda
şu tespitlerin öne çıktığı söylenebilir: Yabancı uyruklu öğrencilerin
ebeveynleri, bu süreci anlama ve çocuğa destek olma konusunda çeşitli sorunlar
yaşamaktadırlar. Dil yetersizlikleri, kendi ülkelerinde bir eğitim
yaşantılarının olmayışı veya eğitim birikimlerinin yetersiz olması, okul atmosferi,
idarecilerin/öğretmenlerin davranış ve tutumlarından kaynaklanan problemlerdir.
Bununla birlikte, yeni yaşam alanlarındaki fiziksel ve sosyal sorunlar, yerleşecekleri
yerin kesin olarak belli olmaması, bir yerde uzun süre kalmama/kalamama gibi
etkenler diğer sorun alanlarını oluşturmaktadır. Ayrıca, yabancı uyruklu
öğrencilerin Türkçeyi tam olarak anlayamama, Türk arkadaşları ile iletişim
kuramama ve öğretmenlerin aile ile iletişim kuramaması gibi çeşitli dil ve
iletişim sorunları da yaşadıkları belirlenmiştir. Bu sorunların yanı sıra
alışageldiği yaşam tarzından, ilişkilerinden ve sosyal çevresinden uzak kalan bireylerin
göç ettikleri yerde çeşitli duygusal sorunlar yaşadıkları da tespit edilmiştir.
Böylesi bir olumsuz yaşantı geçmişi sonucunda akademik yönden de başarısız
oldukları çalışma sonuçlarından anlaşılmaktadır. Çokkültürlü eğitimin tanımımın
yapılamaması, farklı görüşlere sahip kimselerin bu süreci kendilerine göre
yorumlaması, bu eğitime geç yaşlarda başlanması ve tarihsel gerçeklerin
çokkültürlü eğitim sürecinde olumsuz tartışmalar doğurması gibi eleştiriler de
çokkültürlü eğitimin güçlükleri olarak tespit edilmiştir.
The aim of this study is to discuss the impossibility
of multicultural education, considered to have significantly increased in recent years, based upon the
negativities of the multicultural education process in the literature. Document
analysis was used in this descriptive study which was performed in the scanning
model. Researches were discussed about the problems faced by refugee students
and criticisms on multicultural education. As a result of reviews: Parents of
foreign students have various problems about understanding this process and
supporting the child. Language deficiencies, lack of education in their own
countries or lack of education, school environment are the problems arising
from the attitudes and behaviors of teachers/administrators. Besides, the
physical and social problems in the new life areas, not to stay in a place for
a long time are the other problem areas. In addition, it has been determined that
foreign students have various language and communication problems such as not
being able to fully understand Turkish, not being able to communicate with
Turkish friends and teachers cannot communicate with family. The individuals
who depart from their usual lifestyle, relationships and social environment
experience various emotional problems at the place they live. As a result of
such a negative experience, it is understood from the results of the study that
they have failed academically. The lack of a definition of multicultural
education, peoples with different opinions, starting age, and historical facts
in the multicultural education process has been determined as the difficulties
of multicultural education.
Multicultural education drawbacks of multicultural education immigration refugee foreign student
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 - Kapadokya Sosyal Bilimler Öğrenci Kongresi Özel Sayısı |