In this research, it is aimed to identify the level of bullying behaviors and students' environment of learning such behaviors. The study was conducted within Uşak city center and some of its provinces and villages. The universe of the research includes students from primary schools, general high schools, Anatolian High Schools, vocational schools, religious vocational high schools, and science high schools in Uşak in 2012-2013academicyear. Total number of the students is 1132. 723 of them are from primary schools and 409 of them are from high schools. 566 of them are girls and the other 566 students are boys. Concerning to the bullying concept, there was defined three aspects: direct bullying, indirect bullying and predomination. The collected data showed that primary school students showed more bullying behaviors than high school students. It is also concluded that the bullying behavior having the highest frequency was the oppression for watching the program they want; and students learned bullying behaviors mostly at school.
Bullying Bullying Level Learning Environment Direct Bullying Direct Bullying Power Generating Bullying
Bu çalışmada ilk ve orta öğretim öğrencilerin başa çıkma yöntemi olarak zorba davranışlara başvurma düzeyleri ve zorba davranışları öğrenme ortamları incelenmiştir. Araştırma 2012-2013 eğitim ve öğretim yılında Uşak il merkezi, bazı ilçe ve köylerde gerçekleştirilmiştir. Araştırma örnekleminin 723'ünü ilköğretim, 409'unu orta öğretim örgencileri oluşturmaktadır. Toplam 1132 öğrenciden oluşan örneklem cinsiyet olarak 566 kız ve 566 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada doğrudan zorbalık, dolaylı zorbalık ve güç oluşturma olmak üzere üç boyut saptanmıştır. İlköğretim öğrencilerinin orta öğretim öğrencilerine göre daha sıklıkla zorba davranış sergiledikleri, öğrencilerde görülen frekansı en yüksek zorba davranışın televizyonda kendi istedikleri programın izlenmesi için baskı oluşturma olduğu ve zorba davranışları en çok okul ortamından öğrendikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Zorbalık Zorbalık Düzeyi zorba Davranışları Öğrenme Ortamları Doğrudan Zorbalık Güç Oluşturma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 8 Issue: 4 |