BibTex RIS Cite

DEVELOPMENT OF SCALE DUE DILIGENCE TOWARD HISTORY OF MATHEMATICS AND NEEDS ASSESSMENT

Year 2012, Volume: 7 Issue: 4, 1017 - 1031, 01.05.2012

Abstract

History of mathematics have come to the fore in mathematics textbooks and mathematics education in recent years. But it is known that teachers have lack of knowledge and various needs on this subject. Thus, the aim of this study is developing a scale to define the needs of elementary school mathematics teachers about history of mathematics and ways of its usage in lessons. 30 draft items was created by the researchers from a literature review, document analysis and by taking teachers' views into account. The draft scale was applied to 248 teachers attending different elementary schools. The factor analysis was conducted and principal components analysis methods was used for construct validity of the scale, test-retest and Cronbach's Alpha internal consistecy coefficients were calculated for the reliability. As a result of the factor analysis that was conducted, due diligence for history of mathematics and needs assessment scale consisting of a total of 21 items and four factors was obtained. The Cronbach Alpha reliability coefficient calculated for the whole scale was calculated as 0.901; the test-retest reliability coefficient of the scale was calculated as 0.89.

MATEMATİK TARİHİNE YÖNELİK DURUM TESPİTİ VE İHTİYAÇ BELİRLEME ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Year 2012, Volume: 7 Issue: 4, 1017 - 1031, 01.05.2012

Abstract

Matematik tarihi son yıllarda matematik ders kitaplarında ve matematik eğitimi araştırmalarında ön plana çıkmaktadır. Ancak öğretmenlerin bu konuda bilgi eksikliklerinin ve çeşitli ihtiyaçlarının olduğu bilinmektedir. Bu nedenle bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmenlerinin matematik tarihi ve derslerde kullanım yollarına yönelik ihtiyaçlarını belirlemek için bir ölçek geliştirmektir. Araştırmacılar tarafından literatür taraması, doküman analizi ve öğretmen görüşleri doğrultusunda 30 taslak madde hazırlanmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda ilgili maddeler 23 maddeye indirgenmiştir ve taslak ölçek oluşturulmuştur. Taslak ölçek, farklı ilköğretim okullarındaki 248 matematik öğretmenine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için faktör analizi yapılmış ve temel bileşenler analizi yöntemi kullanılmış, güvenirliği için test-tekrar test ve Cronbach Alpha iç tutarlık katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda, toplam 21 maddeden oluşan 4 faktörlü matematik tarihine yönelik durum tespiti ve ihtiyaç belirleme ölçeği elde edilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı 0.901, test-tekrar test güvenirliği katsayısı ise 0.89 olarak hesaplanmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Adnan Baki This is me

Cemalettin Yıldız This is me

Publication Date May 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 7 Issue: 4

Cite

APA Baki, A., & Yıldız, C. (2012). MATEMATİK TARİHİNE YÖNELİK DURUM TESPİTİ VE İHTİYAÇ BELİRLEME ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Education Sciences, 7(4), 1017-1031. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Baki A, Yıldız C. MATEMATİK TARİHİNE YÖNELİK DURUM TESPİTİ VE İHTİYAÇ BELİRLEME ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Education Sciences. May 2012;7(4):1017-1031. doi:10.12739/10.12739
Chicago Baki, Adnan, and Cemalettin Yıldız. “MATEMATİK TARİHİNE YÖNELİK DURUM TESPİTİ VE İHTİYAÇ BELİRLEME ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Education Sciences 7, no. 4 (May 2012): 1017-31. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Baki A, Yıldız C (May 1, 2012) MATEMATİK TARİHİNE YÖNELİK DURUM TESPİTİ VE İHTİYAÇ BELİRLEME ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Education Sciences 7 4 1017–1031.
IEEE A. Baki and C. Yıldız, “MATEMATİK TARİHİNE YÖNELİK DURUM TESPİTİ VE İHTİYAÇ BELİRLEME ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”, Education Sciences, vol. 7, no. 4, pp. 1017–1031, 2012, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Baki, Adnan - Yıldız, Cemalettin. “MATEMATİK TARİHİNE YÖNELİK DURUM TESPİTİ VE İHTİYAÇ BELİRLEME ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Education Sciences 7/4 (May 2012), 1017-1031. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Baki A, Yıldız C. MATEMATİK TARİHİNE YÖNELİK DURUM TESPİTİ VE İHTİYAÇ BELİRLEME ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Education Sciences. 2012;7:1017–1031.
MLA Baki, Adnan and Cemalettin Yıldız. “MATEMATİK TARİHİNE YÖNELİK DURUM TESPİTİ VE İHTİYAÇ BELİRLEME ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Education Sciences, vol. 7, no. 4, 2012, pp. 1017-31, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Baki A, Yıldız C. MATEMATİK TARİHİNE YÖNELİK DURUM TESPİTİ VE İHTİYAÇ BELİRLEME ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Education Sciences. 2012;7(4):1017-31.