This study deals with discourse analysis considered as a research field and a methodology frame in the context of discursive moves which have become an important focus in the field of mathematics education. It includes the knowledge obtained from the literature review in the first author's ongoing doctorate thesis. It is presented in a few parts from the authors' perspectives. Firstly, the increasing interest for the discursive moves in mathematics education and its reasons are summarized. In the second part the concept of discourse and discourse analysis are discussed by using the resources in the field of linguistics. In the third part there are short explanations about the necessary steps to be followed in the desing of research when discourse analysis is dealt with as a qualitative research method. Finally, some samples of research and main approaches in the literature are discussed. The study, realized in the scope of the doctorate thesis project, is believed to be a useful resource for Turkish mathematics educators, curriculum developers, the ones who determine education politics and who want to have similar studies as an initiative in terms of mathematics education studies in our country.
Bu çaly?mada matematik e?itimi alanynda giderek önemli bir ilgi oda?y haline gelen söylemsel yakla?ymlar ba?lamynda bir ara?tyrma alany ve metodoloji çerçevesi olarak görülen söylem çözümlemesi ele alynmaktadyr. Çaly?ma ilk yazaryn devam eden doktora tez çaly?masy kapsamynda yapylan literatür incelemesinden elde edilen bilgilerden olu?turulmu?tur. Söz konusu bilgiler yazarlaryn perspektifinden olu?turulan birkaç bölümde sunulmaktadyr. Ylk olarak matematik e?itimi alanynda söylemsel yakla?ymlara yönelik artan ilginin ve bu ilginin nedenlerini özetlemektedir. Bir sonraki bölümde özellikle dilbilim alanyndaki kaynaklardan yararlanylarak söylem ve söylem çözümlemesi kavramlary tarty?ylmaktadyr. Üçüncü bölümde söylem çözümlemesi bir nitel ara?tyrma metodu olarak ele alyndy?ynda ara?tyrma deseninde izlenmesi gereken adymlara yönelik kysa açyklamalara yer verilmektedir. Son bölümde matematik e?itimi yurt dy?y alan yazynynda yapylan ara?tyrma örnekleri ve temel yakla?ymlar betimlenmektedir. Ülkemizde matematik e?itimi çaly?malary açysyndan ilk olma niteli?i ta?yyan doktora tez projesi kapsamynda hazyrlanan bu çaly?manyn Türk matematik e?itimcileri, program geli?tiriciler, e?itim politikalaryny belirleyenler ve benzer çaly?malary yapmak isteyen ara?tyrmacylar için yararly bilgiler sa?layaca?y ve konuya yönelik ilginin arttyrylmasyna katky yapaca?y dü?ünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 1 |