BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF THE POSITIVE THINKING EDUCATION PROGRAM ON A MOTHER'S PERSONALITY CHARACTERISTICS

Year 2009, Volume: 4 Issue: 4, 169 - 180, 01.05.2009

Abstract

In this study, the education/training program of the positive thinking that aims to increase the positive thinking level of the 9-15 years age group children's mothers was studied by an experiment design that includes control and experiment groups and pre- and post-test measurements and analyses. The researcher was prepared an education program that increases the mothers' positive thinking skills. The researcher was used the "Giessen Test" to examine the mothers' self-perception levels, the "Rosenbaum Learned Resourcefulness Inventory" to study their self-control skills, the "Automatic Thoughts Questionnaire" to find out the level of stress management. It was also employed t-test to analyze the differences between the pre- and post-test measurements.

POZİTİF DÜŞÜNMEYE DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ ANNENİN KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE ETKİSİ

Year 2009, Volume: 4 Issue: 4, 169 - 180, 01.05.2009

Abstract

ÖZET Bu çalışmada, 'pozitif düşünmeye dayalı grup eğitim programının' 9–15 yaş arası çocuğu olan annelerin olumlu düşünme düzeylerini artırmada ve kendilerine karşı olumlu tutum geliştirmesine etkisi deney-kontrol gruplu, ön-test ve son-test ve izleme ölçümlü deneysel bir desen kullanılarak incelenmiştir. Araştırmacı tarafından pozitif düşünme becerilerini geliştirmesine yönelik eğitim programı hazırlanmıştır. Annelerin benlik algıları değerlendirmek için "Giessen Testi", kendini denetleme becerisini değerlendirebilmek için "Rosenbaum'un Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği" ve stresle başa çıkma düzeyini belirlemek için "Otomatik Düşünce Ölçeği" kullanılmış ve son test puanları arasında fark olup olmadığı t testi analizi ile test edilmiştir. Anahtar Sözcükler: pozitif düşünce, anne, benlik algısı, kendini denetleme becerisi, otomatik düşünce.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Ayse Dilek Ögretır This is me

Publication Date May 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Ögretır, A. D. (2009). POZİTİF DÜŞÜNMEYE DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ ANNENİN KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE ETKİSİ. Education Sciences, 4(4), 169-180. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Ögretır AD. POZİTİF DÜŞÜNMEYE DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ ANNENİN KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE ETKİSİ. Education Sciences. May 2009;4(4):169-180. doi:10.12739/10.12739
Chicago Ögretır, Ayse Dilek. “POZİTİF DÜŞÜNMEYE DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ ANNENİN KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE ETKİSİ”. Education Sciences 4, no. 4 (May 2009): 169-80. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Ögretır AD (May 1, 2009) POZİTİF DÜŞÜNMEYE DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ ANNENİN KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE ETKİSİ. Education Sciences 4 4 169–180.
IEEE A. D. Ögretır, “POZİTİF DÜŞÜNMEYE DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ ANNENİN KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE ETKİSİ”, Education Sciences, vol. 4, no. 4, pp. 169–180, 2009, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Ögretır, Ayse Dilek. “POZİTİF DÜŞÜNMEYE DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ ANNENİN KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE ETKİSİ”. Education Sciences 4/4 (May 2009), 169-180. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Ögretır AD. POZİTİF DÜŞÜNMEYE DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ ANNENİN KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE ETKİSİ. Education Sciences. 2009;4:169–180.
MLA Ögretır, Ayse Dilek. “POZİTİF DÜŞÜNMEYE DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ ANNENİN KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE ETKİSİ”. Education Sciences, vol. 4, no. 4, 2009, pp. 169-80, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Ögretır AD. POZİTİF DÜŞÜNMEYE DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ ANNENİN KİŞİLİK ÖZELLİĞİNE ETKİSİ. Education Sciences. 2009;4(4):169-80.