Aim of this present study is to expose teachers' ways of using drama method in science teaching. As a qualitative method, phenomenology was used to expose teachers' experiences related to phenomenon, "teaching science by using drama method". Findings illustrate that all participating teachers find use of drama method in teaching science very useful. However, they also think that they are not well informed and educated about the drama method and they do not use any source books to develop themselves in using drama in science teaching. From their expressed applications, it is understood that what they use in science teaching is not drama method, rather it is role-playing or improvisation. It is suggested that in-service training courses should be provided for teachers and training about drama as a teaching method in pre-service teacher education should go beyond simple theoretical information in order to use drama in an appropriate and effective way.
Bu çalismanin amaci, ögretmenlerin fen ögretiminde drama yöntemini kullanim durumlarinin ortaya konulmasidir. Çalismada, ögretmenlerin arastirmaya konu olan fen ögretiminde drama yöntemini kullanmalarina iliskin tecrübelerini ortaya koymak için "Olgubilim (phenomenology)" deseni uygulanmistir. Arastirmanin bulgulari ögretmenlerin hepsinin, drama konusunda bilgilerinin ve egitimlerinin yeterli olmadigini düsündüklerini fakat gelistirmek için kaynak kitap kullanmadiklarini, drama yönteminin etkilerini çogunlukla olumlu bulduklarini göstermistir. Ögretmenlerin dramayi bilinçli kullanimlari ile ilgili olarak, drama olarak belirttikleri uygulamalarin daha çok drama içindeki rol oynama ya da dogaçlama teknikleri oldugu anlasilmistir. Drama yöntemini kurallarina uygun ve daha etkili uygulayabilmek için ögretmenlere hizmet içi egitimlerin düzenlenmesi, üniversite egitimi sirasinda verilen bilgilerin temel düzeyden ileri geçmesinin saglanmasi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 3 |