The aim of this study is to investigate four-five year-old children’s figure drawing of “man”, “woman” and “self” in terms of their age, gender and socio-economic status variables. The study was designed as a survey model and study group consisted of 1311 children who continued preschool education institutions in Istanbul and Sakarya. Data was collected through “Personal Information Form” and “Goodenough-Harris Draw-a-Person Test”. Children’s mean scores of “man”, “woman” and “self” figure drawings regarding their age and gender variables were analyzed by using t-test and SES by using ANOVA. According to the results, it was found that children’s mean scores of “man”, “woman” and “self” figure drawings increased depending on their age, female children’s mean scores of “self” figure drawings were higher than those of male children, and children’s mean score in all sub-tests differed significantly according to their SES and this difference was in favor of high SES children
Araştırmanın amacı, 4-5 yaş grubu çocukların “adam”, “kadın” ve “kendi” resim çizimlerinin yaş, cinsiyet ve sosyo-ekonomik durum değişkenleri açısından incelenmesidir. Tarama modelinde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ve Sakarya illerindeki resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 4-5 yaş grubu 1311 çocuk oluşturmaktadır. Veriler, “Goodenough-Harris Bir İnsan Çiz Testi” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Çocukların “Adam”, “Kadın” ve “Kendi” resim çizimlerine ilişkin puan ortalamalarının yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre farkı Bağımsız Gruplar t Testi, ailenin sosyo-ekonomik durum değişkenine göre farkı Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılarak test edilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların “Adam”, “Kadın” ve “Kendi” resim çizimleri puan ortalamalarının yaşa bağlı olarak artış gösterdiği, kız çocukların “Kendi” resim çizimleri puan ortalamalarının erkek çocuklardan daha yüksek olduğu ve çocukların tüm çizim puan ortalamalarının ailenin sosyo-ekonomik durumu değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği ve farklılığın üst sosyo-ekonomik düzeydeki çocukların lehine olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 3 |