Ebelik Öğrencilerinin Ebelik Mesleği Hakkındaki Görüşleri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi
Year 2020,
Volume: 15 Issue: 2, 45 - 54, 24.04.2020
Meltem Uğurlu
,
Nazan Karahan
Abstract
Bu çalışma ebelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin mesleklerine ilişkin görüşleri ve benlik saygısı düzeyleri ile ilişkili faktörleri belirlemek üzere tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Ankara’da bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde 2018-2020 yılları arasında, birinci sınıfa başlayan toplam 138 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler Öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini içeren soru formu ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışmanın gerçekleştirilebilmesi için etik kurul izni ve öğrencilerin sözel onamları alınmıştır. Öğrencilerin %47.8’inin üniversite sınavında ebelik bölümünü ilk 5 tercihi arasında yazdığı belirlenmiştir. Öğrenciler bölümü tercih etme nedenlerini; puanlarının ebelik bölümüne yetmesi (%31.2), ideallerindeki meslek olması (%24.6) ve iş bulma imkanlarının fazla olması (%22.5) olarak belirtmiştir. Öğrencilerin %64.5’inin benlik saygısının yüksek, %33.3’ünün ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin akademik başarı algıları ile benlik saygı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu belirlenmiştir (p<0.05).
References
- [1] Yücel, U., Tuna Oran, N., and Yüksel, E., (2017). Ebelik Öğrencilerinin Meslek ile İlgili Görüşlerinin ve Mezuniyet Sonrası Çalışmak İstedikleri Kurumların Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4):69–76.
- [2] Atasoy, I. and Ermin, C., (2016). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilim. Enstitüsü Dergisi, 6(2):83–91.
- [3] Ay, F., Keçe, M., Alkan, N., and Acar, G., (2018). Ebeli̇k Öğrenci̇leri̇ni̇n Meslek Algıları ve Kari̇yer Planlarını Etki̇leyen Faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2):74–82.
- [4] Bilgin, Z. and Ocakçı, A.F., (2011). Ebeli̇k Öğrenci̇leri̇nde Mesleki̇ Güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3):40–46.
- [5] Yurtsal, Z.B., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., and Yavrucu, Ö.K., (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Mesleğe İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2):13–16.
- [6] Ertekin Pınar, Ş., Cesur, B., Duran, Ö., Güler, E., Üstün, Z., and Abak, G., (2013). Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Profesyonellikleri ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 8(23):19–37.
- [7] Kerime, D.B., Gündüz, A., and Gök Özer, F., (2008). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Eğitimlerine ve Mesleklerine Bakış Açıları, Meslekten Beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 1(3):137–142.
- [8] Baybek, H. and Yavuz, S., (2005). Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının İncelenmesi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 1(14):73–95.
- [9] Öner Altıok, H., Ek, N., and Koruklu, N., (2010). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygı Düzeyi ile İlişkili Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1):99–120.
- [10] Yıldırım, N., Karaca, A., Cangur, S., Acıkgoz, F., and Akkus, D., (2017). The Relationship Between Educational Stress, Stress Coping, Self-Esteem, Social Support, And Health Status Among Nursing Students İn Turkey: A Structural Equation Modeling Approach. Nurse Educ. Today, 48:33–39.
- [11] İnce, S. and Khorshid, L., (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3):163–171.
- [12] Ayyıldız T., et al., (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilim. Dergisi, 5(3): 222–228.
- [13] Çuhadaroğlu F., (1986). Adölesanların Benlik Saygısı. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi. Uzmanlık Tezi.
- [14] Yücel, U., Ünal, İ., Özdemir, T., Koyuncu, M., and Çakmak, N., (2018). Ebelik Öğrencilerinin Profesyonel Değer Algılarının Belirlenmesi. Medical Science, 13(4):95–105.
- [15] Özcan, H., Aktaş, Z., Uçan, A., and Arslan, M., (2019). Sağlık Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Ebelik Mesleğine İlişkin Görüşleri. Medical Science, 14(4):214–220.
- [16] Kayacı, S., (2006). Sağlık Yüksekokulu Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Ebelik Mesleği Hakkındaki Görüşlerini İnceleyen Faktörlerin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Yüksek Lisans Tezi.
- [17] Dinçer, F. and Öztunç, G., (2009). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 16(2):22–33.
- [18] Güloğlu, B. and Karaırmak, Ö., (2010). Üniversite Öğrenci̇leri̇nde Yalnızlığın Yordayıcısı Olarak Benli̇k Saygısı Ve Psi̇koloji̇k Sağlamlık. Ege Eğitim Dergisi, 11(2):73–88.
Year 2020,
Volume: 15 Issue: 2, 45 - 54, 24.04.2020
Meltem Uğurlu
,
Nazan Karahan
References
- [1] Yücel, U., Tuna Oran, N., and Yüksel, E., (2017). Ebelik Öğrencilerinin Meslek ile İlgili Görüşlerinin ve Mezuniyet Sonrası Çalışmak İstedikleri Kurumların Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4):69–76.
- [2] Atasoy, I. and Ermin, C., (2016). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilim. Enstitüsü Dergisi, 6(2):83–91.
- [3] Ay, F., Keçe, M., Alkan, N., and Acar, G., (2018). Ebeli̇k Öğrenci̇leri̇ni̇n Meslek Algıları ve Kari̇yer Planlarını Etki̇leyen Faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2):74–82.
- [4] Bilgin, Z. and Ocakçı, A.F., (2011). Ebeli̇k Öğrenci̇leri̇nde Mesleki̇ Güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3):40–46.
- [5] Yurtsal, Z.B., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., and Yavrucu, Ö.K., (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Mesleğe İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2):13–16.
- [6] Ertekin Pınar, Ş., Cesur, B., Duran, Ö., Güler, E., Üstün, Z., and Abak, G., (2013). Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Profesyonellikleri ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 8(23):19–37.
- [7] Kerime, D.B., Gündüz, A., and Gök Özer, F., (2008). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Eğitimlerine ve Mesleklerine Bakış Açıları, Meslekten Beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 1(3):137–142.
- [8] Baybek, H. and Yavuz, S., (2005). Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının İncelenmesi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 1(14):73–95.
- [9] Öner Altıok, H., Ek, N., and Koruklu, N., (2010). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygı Düzeyi ile İlişkili Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1):99–120.
- [10] Yıldırım, N., Karaca, A., Cangur, S., Acıkgoz, F., and Akkus, D., (2017). The Relationship Between Educational Stress, Stress Coping, Self-Esteem, Social Support, And Health Status Among Nursing Students İn Turkey: A Structural Equation Modeling Approach. Nurse Educ. Today, 48:33–39.
- [11] İnce, S. and Khorshid, L., (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3):163–171.
- [12] Ayyıldız T., et al., (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilim. Dergisi, 5(3): 222–228.
- [13] Çuhadaroğlu F., (1986). Adölesanların Benlik Saygısı. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi. Uzmanlık Tezi.
- [14] Yücel, U., Ünal, İ., Özdemir, T., Koyuncu, M., and Çakmak, N., (2018). Ebelik Öğrencilerinin Profesyonel Değer Algılarının Belirlenmesi. Medical Science, 13(4):95–105.
- [15] Özcan, H., Aktaş, Z., Uçan, A., and Arslan, M., (2019). Sağlık Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Ebelik Mesleğine İlişkin Görüşleri. Medical Science, 14(4):214–220.
- [16] Kayacı, S., (2006). Sağlık Yüksekokulu Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Ebelik Mesleği Hakkındaki Görüşlerini İnceleyen Faktörlerin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Yüksek Lisans Tezi.
- [17] Dinçer, F. and Öztunç, G., (2009). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 16(2):22–33.
- [18] Güloğlu, B. and Karaırmak, Ö., (2010). Üniversite Öğrenci̇leri̇nde Yalnızlığın Yordayıcısı Olarak Benli̇k Saygısı Ve Psi̇koloji̇k Sağlamlık. Ege Eğitim Dergisi, 11(2):73–88.