The aim of this study was to improve the reading skills of struggling fifth-grade readers through dialogic reading activities. The study employed action research, one of the qualitative research methods. The study was conducted with fifth-grade students at a public school located in the Trabzon province. During the research process, the data collection tools used were reading comprehension tests, researcher journals, observation and interview forms, and a reading prosody rubric. Content analysis and descriptive analysis methods were used for data analysis. The analyses revealed three main themes: development, problems/resistance, and change, as well as five sub-themes: reading fluency, reading comprehension, attention, interaction, and approach, related to the dialogic reading process. While the study found that dialogic reading activities improved students’ fluency, they were not sufficient enough to bring their reading comprehension up to the desired instructional level. Based on these findings, it was concluded that while the dialogic reading method contributed to the development of reading comprehension skills, it was not enough on its own for students to reach the instructional level. The qualitative data findings also revealed that dialogic reading activities increased students’ interest and motivation towards reading, reduced their aversion to books, and improved the quality of their interactions with peers.
Bu araştırmada, 5. sınıf düzeyindeki zayıf okuyucuların okuma becerilerinin etkileşimli okuma etkinlikleriyle geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırma; Trabzon ilinde bulunan bir devlet okulunda, 5. sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür. Araştırma sürecinde veri toplama aracı olarak “okuduğunu anlama testi, araştırmacı günlüğü, gözlem ve görüşme formu, okuma prozodisi dereceli puanlama anahtarı” kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemlerinden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda, etkileşimli okuma sürecine yönelik gelişim, direnç ve değişim şeklinde üç ana tema; akıcı okuma, okuduğunu anlama, dikkat, etkileşim ve yaklaşım şeklinde beş alt tema oluşturulmuştur. Temalar incelendiğinde etkileşimli okuma etkinliklerinin öğrencilerin akıcı okuma becerilerinin geliştirilmesinde olumlu etkileri olduğu ancak okuduğunu anlama becerisinin öğretim seviyesine ulaşmasında yetersiz kaldığı görülmüştür. Bu bulgulardan hareketle etkileşimli okuma yönteminin okuduğunu anlama becerisinin gelişmesine katkı sağladığı ancak öğretim seviyesine gelmesinde tek başına yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca nitel verilerden elde edilen bulgular etkileşimli okuma etkinliklerinin öğrencilerin okumaya karşı ilgi ve isteklerini artırdığını, kitap okumaktan kaçınma davranışlarını azalttığını ve akran etkileşiminin niteliğini artırdığını göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2025 |
Submission Date | September 6, 2024 |
Acceptance Date | November 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |