Bu araştırmanın amacı ortaokul matematik dersi öğretim programında yer alan kazanımların, bilgi işlemsel düşünme becerisi bağlamında incelenmesidir. Bunun için öncelikle alan yazın taraması yapılarak bilgi işlemsel düşünme becerisinin göstergeleri oluşturulmuş, daha sonra ise ilgili müfredatta yer alan kazanımlar söz konusu göstergelerle ilişkili olarak incelenmiştir. Doküman analizi yönteminin kullanıldığı araştırmanın veri analizi sürecinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğretim programında yer alan kazanımların yaklaşık %44’ünün algoritma, %28’inin örüntü-model çıkarma, %21’inin ise soyutlama boyutuyla ilişkili oldukları görülmüştür. Bununla birlikte, sayılar ve işlemler öğrenme alanındaki kazanımların özellikle 'algoritma', cebir ile geometri ve ölçme öğrenme alanlarındaki kazanımların 'örüntü-model oluşturma', veri işleme öğrenme alanındaki kazanımların 'değerlendirme-hata ayıklama', olasılık öğrenme alanındaki kazanımların ise 'soyutlama' ve 'örüntü-model oluşturma' boyutlarıyla güçlü bir ilişki içinde oldukları gözlenmiştir. Farklı sınıf düzeyleri göz önüne alındığında ise, 5 ve 8. sınıf kazanımlarıyla ilişkilendirilen boyutların sırasıyla 'algoritma', 'örüntü-model oluşturma' ve 'soyutlama', 6 ve 7. sınıf kazanımlarıyla ilişkilendirilen boyutların ise 'algoritma', 'örüntü-model oluşturma' ve 'parçalara ayırma' şeklinde sıralandığı sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this research is to examine the acquisitions in the secondary school mathematics curriculum in the context of computational thinking skills. For this purpose, first of all, the indicators of computational thinking skills were created by the literature, and then the acquisitions in the relevant curriculum were examined in relation to the indicators in question. The research, employing the document analysis method, utilized content analysis during the data analysis process. According to the results obtained from the research, it was seen that approximately 44% of the acquisitions in the curriculum were related to the algorithm dimension, 28% with pattern-model extraction, and 21% with abstraction. However, it has been observed that acquisitions in the domain of numbers and operations are particularly associated with the 'algorithm' dimension, acquisitions in algebra and geometry and measurement learning domains are linked with 'pattern-model extraction,' acquisitions in data processing learning domain are related to 'evaluation and debugging,' and achievements in probability learning domain are strongly correlated with the dimensions of 'abstraction' and 'pattern-model extraction’. When considering different grade levels, it has been concluded that dimensions associated with 5th and 8th-grade acquisitions are respectively ranked as 'algorithm,' 'pattern-model extraction,' and 'abstraction,' while dimensions related to 6th and 7th-grade acquisitions are listed as 'algorithm,' 'pattern-model extraction,' and 'decomposition'.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2025 |
Submission Date | January 3, 2025 |
Acceptance Date | July 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 3 |